Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-21, 18:45
Bannlyst
Vilka är de största och mest akuta problemen just nu för oss alla?

Och hur ska man hantera mindre problem?
Är det inte bra att fokusera på att lösa alla mindre problem också, så att de INTE växer och blir större?
Speciellt sådana problem som är ganska lätta att lösa. Ibland tänker man ju: "jag har större problem att lösa just nu". Och det är eventuellt dumt att tänka så. Risken finns ju att man bara fokuserar på att lösa de stora problemen, och att dessa problem är för svåra att lösa. Och sen växer de mindre problemen, och resultatet blir att man får ännu fler problem.
Och ju fler problem man har, desto svårare blir det troligen att lösa de stora problemen.

Vad tänker ni om detta?
Senast redigerad av a987 2019-01-21 kl. 19:02.
Citera
2019-01-21, 18:52
Medlem
Jag skulle vilja se en samling av världens skarpaste hjärnor debattera och försöka lösa klimatfrågan.
Jag har sett så många påstå att det är våran största kris men samtidigt så har jag aldrig sett en 100procentig genomgång där man klart och tydligt pekar ut vårat leverne som boven i dramat.

Jag har inget emot att dra mitt strå till stacken och äta mindre kött och mer grönt och byta till elbil och solceller, men vad hjälper det när Kina är i tidspannet som vårat 70-tal och spyr ut skit.

En annan synvinkel. Är det mindre kött som gäller eller är det dagens uppfödning av "kött" som det är fel på?
Det är ju även en stor skillnad på en kotlett från granngrisen eller om jag köper lamm från Nya Zeeland gissar jag.

Skulle vilja se de skarpaste hjärnorna argumenteta både för och emot i klimatfrågan.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-01-21 kl. 19:03.
Citera
2019-01-21, 18:56
Medlem
butofcourses avatar
Utan någon speciell rangorning.

Överkonsumtion av jordens resurser.
Religion - främst islam.
Nedskräpning och föroreningar av sjöar och hav.
Idioter som fortplantar sig.
Vänsterpolitik.

Kände nu att listan kan göras lång, men nöjer mig där sålänge
Citera
2019-01-21, 19:03
Bannlyst
Jag tänker att människors girighet är ett väldigt stort problem, eventuellt det största problemet. Alltså att människor har för höga krav på livet. Det tär på vår jord.

Även ateismen/antiteismen tänker jag är ett stort problem. Bland annat för att vissa ateister/antiteister troligen tror att de kan göra hur mycket onda saker som helst, utan att riskera att straffas för det.

Ett problem som är väldigt lätt att lösa, och som också är väldigt stort, det är överkonsumtionen av vissa varor, tex kött. Och lösningen är att helt enkelt minska sin konsumtion av dessa varor.
Citera
2019-01-21, 19:51
Medlem
blue_no1s avatar
miljöproblemet!
vattenbristen!
överbefolkningen! (samma som vattenbristen, pga 80% av kroppar är uppbundet vatten?)
religionskriget som knackar på dörren!
globalism!
Citera
2019-01-21, 20:47
Medlem
Kronartskockas avatar
För alla? Helt omöjligt att svara på, eftersom det är helt subjektivt vad var och en finner värdefullt och således värt att oroa sig över.
Citera
2019-01-21, 21:18
Medlem
Skogismyras avatar
Det är att människor inte vet vem de är.
Citera
2019-01-21, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kronartskocka
För alla? Helt omöjligt att svara på, eftersom det är helt subjektivt vad var och en finner värdefullt och således värt att oroa sig över.

Vad tycker DU att alla ska oroa sig för?
Dels för deras egen skull, och dels för din skull. Andra människors brist på oro, kan ju ge dig problem. Tex när det gäller andra människors brist på oro för miljön.
Citera
2019-01-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
miljöproblemet!
vattenbristen!
överbefolkningen! (samma som vattenbristen, pga 80% av kroppar är uppbundet vatten?)
globalism!

Enligt Hans Rosling så kommer vi peaka på max 10miljarder och därefter sjunker det igen.
Det föda helt enkelt inte den mängd människor som gör att det blir kan bli "överbefolkat", enligt Rosling då.
Citera
2019-01-21, 21:54
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Utan någon speciell rangorning.

Överkonsumtion av jordens resurser.
Religion - främst islam.
Nedskräpning och föroreningar av sjöar och hav.
Idioter som fortplantar sig.
Vänsterpolitik.

Kände nu att listan kan göras lång, men nöjer mig där sålänge

Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
miljöproblemet!
vattenbristen!
globalism!
Bra synpunkter...

1. Överkonsumption/färskvattenbrist/överpopulation/globalism etc
- Bara Gud vet vilken rovdrift vi idkar, framför allt i skafferiet (haven).

2. Föroreningar/naturskövling.
- Få har nog insett skadan katastrofen i Japan kommer att bringa oss.
- Alla dessa nya kem/bio som varje år mer eller mindre otestat används.

3. Epidemier.
- När som helst kan Ebola mkII vandra runt världen och ingen verkar fattar hur lite vi kan försvara oss.

4. Climate change:
- Vi står inför en förändring av världen (cykliskt c:a 100.000 år) men ingen gör något.

5. Hotet från rymden är okänd men är en svart svan.
- Gamma burst, meteoriter som vi har betydligt sämre koll på än vad folk inser.
- Jag tror (som i kyrkan) dock att aliens inte existerar i vår närhet i just den tid vi lever...

Äsch, det är lugnt mannen...
Citera
2019-01-21, 21:57
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Enligt Hans Rosling så kommer vi peaka på max 10miljarder och därefter sjunker det igen.
Det föda helt enkelt inte den mängd människor som gör att det blir kan bli "överbefolkat", enligt Rosling då.
Brukar man inte säga att jorden kan föda typ 1'000'000'000 människor max?
Citera
2019-01-21, 22:14
Medlem
Kronartskockas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Vad tycker DU att alla ska oroa sig för?
Dels för deras egen skull, och dels för din skull. Andra människors brist på oro, kan ju ge dig problem. Tex när det gäller andra människors brist på oro för miljön.

Det gör jag inte. Människor får oroa sig över vad de vill, själv anser jag att oro i de allra flesta fall är helt kontraproduktivt då man ofta inte kan ändra på det man oroar sig över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in