• 1
  • 2
2019-01-21, 11:23
Medlem
JGGs avatar
Min lägenhet ligger ute på hemnet för 2mkr och fick idag bud på 2mkr, innan någon öppen visning skett. Nu är frågan om jag ska acceptera?

Jag ser det inte som något negativt att vänta på visning, men samtidigt så säger mäklaren att om få personer kommer på visningen, då kommer personen troligtvis komma med ett lägre bud.

Jag ser dock uppsidan som högre, vad tror ni?

En liknande lägenhet har sålt för 2.1mkr, så uppsidan är bara "5%", men samtidigt är det 100000kr...

Hur resonerar nu?
Citera
2019-01-21, 11:34
Medlem
En hundring är alltid en hundring,

Det går åt båda hållen,
Men se det som så att köparen vill ge 2mkr
Och det lär han säker vilja om två veckor ochså
Citera
2019-01-21, 11:36
Medlem
AX64s avatar
Det är vanligt att folk bjuder så, men när de sedan får se lägenheten (vilket de förstås måste) så börjar de göra avdrag på sitt erbjudande. Då har du alltså tappat en visning och får börja om såvida du inte accepterar det lägre priset.
Citera
2019-01-21, 11:38
Medlem
sebastian66s avatar
Det är liksom som 1 jävla lotteri.
Tjänar du något på försäljningen så skulle jag nog säga.
Faan va gött jag slipper visa upp lägenheten ha massa springande tjafsande bud hit och dit sen hoppar någon av sen kanske man får ha ny visning dittan å dattan.
Ganska skönt att få det överstökat snabbt och enkelt.
Väntar du kanske du får mer eller mindre det är ju tyvärr ingen garanti,
Bu har du lätt 2 millar om köparen är betalningsduglig.
Jag hade nog sgat ok go for it det du kan förlora är 300,000 kanske eller förlora 200,000
Citera
2019-01-21, 11:39
Medlem
Det blir ju gambling hur du än gör.

Hur länge är det kvar till visning?

Vi fick ett bud 2 dagar före visning och sa nej. Vi resonerade så att om spekulanten tyckte lägenheten var värd så mycket, så borde han tycka det om 2 dagar också. Även om det skulle vara få andra spekulanter. Då får man buda mot spekulanten så att säga.

Vad spekulanten gör är ju att "köpa bort" de andra spekulanterna och marknadsreglerna. Det ska väl kosta.

Mäklaren borde kunna säga om det är hög eller låg efterfrågan också och hur mycket fart det brukar vara på visningarna för det området och den typen av lägenhet.

Sedan kan man väga in vad det är värt att få en snabb och säker affär. Alltså slippa magsår. Det beror väl på om ni är tvungna att sälja precis nu till exempel.
Citera
2019-01-21, 11:40
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det är liksom som 1 jävla lotteri.
Tjänar du något på försäljningen så skulle jag nog säga.
Faan va gött jag slipper visa upp lägenheten ha massa springande tjafsande bud hit och dit sen hoppar någon av sen kanske man får ha ny visning dittan å dattan.
Ganska skönt att få det överstökat snabbt och enkelt.
Väntar du kanske du får mer eller mindre det är ju tyvärr ingen garanti,
Bu har du lätt 2 millar om köparen är betalningsduglig.
Jag hade nog sgat ok go for it det du kan förlora är 300,000 kanske eller förlora 200,000

300k av 2 miljoner är 15%. Det låter som en rejäl rabatt.
Citera
2019-01-21, 11:40
Medlem
Viktigaste är din kalkyl.
Ska du köpa nytt? Räcker då dom 2 eller har du räknat på 2,1?

Jag personligen går alltid på kalkylen och är inte girig i bostadsaffärer. Det enda du kan anförtro dig åt är att just den rätta köparen kommer på visning. I detta skede med ett stort utbud så gå tillbaka till din kalkyl och vad du måste sälja den för.
Självklart en hundring är en hundring men får dra bort lite rea-skatt på den också.

Kalkyl!
Citera
2019-01-21, 11:41
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag tycker en bra grundregel är att sätta det pris man tycker bostaden är värd baserat på annat som sålts i samma läge och med liknande standard. Om man ska ta ett bud innan visning tycker jag man skasikta på 10% extra på utropspriset.

Så hade jag varit i ditt läge hade jag redan innan bostaden kom ut på Hemnet instruerat mäklaren att utrop är 2 miljoner och jag släpper den för 2,2 före visning, annars är det visning med hopp om budgivning som gäller.

Men det förutsätter så klart att man någotsånär kan marknaden och sätter ett realistiskt utropspris.
Citera
2019-01-21, 11:43
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Jag skulle inte acceptera det budet direkt. Jag skulle ha en visning först.
Citera
2019-01-21, 11:44
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det blir ju gambling hur du än gör.

Hur länge är det kvar till visning?

Vi fick ett bud 2 dagar före visning och sa nej. Vi resonerade så att om spekulanten tyckte lägenheten var värd så mycket, så borde han tycka det om 2 dagar också. Även om det skulle vara få andra spekulanter. Då får man buda mot spekulanten så att säga.

Vad spekulanten gör är ju att "köpa bort" de andra spekulanterna och marknadsreglerna. Det ska väl kosta.

Mäklaren borde kunna säga om det är hög eller låg efterfrågan också och hur mycket fart det brukar vara på visningarna för det området och den typen av lägenhet.

Sedan kan man väga in vad det är värt att få en snabb och säker affär. Alltså slippa magsår. Det beror väl på om ni är tvungna att sälja precis nu till exempel.

2 dagar innan är ju rätt tajt, man vill ju inte ta bror visningen innan man har ett påskrivet kontrakt, och köparen fått lånet beviljat.
Man kan göra snabba affärer men man skall inte göra stressade affärer.
Tycker absolut ni gjorde rätt även om ni fick mindre.
Citera
2019-01-21, 11:45
Medlem
jack.danielss avatar
Har man kört hela racet med sälja lght med att städa, styla och dona så känns det snopet att inte visa upp den för flera köpare!? Att sedan mäklaren tycker det är smart att acceptera ett förtidsbud är en annan sak! Han slipper massa jobb, för säljaren är det mesta jobbet redan gjort.
Citera
2019-01-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Min lägenhet ligger ute på hemnet för 2mkr och fick idag bud på 2mkr, innan någon öppen visning skett. Nu är frågan om jag ska acceptera?

Jag ser det inte som något negativt att vänta på visning, men samtidigt så säger mäklaren att om få personer kommer på visningen, då kommer personen troligtvis komma med ett lägre bud.

Jag ser dock uppsidan som högre, vad tror ni?

En liknande lägenhet har sålt för 2.1mkr, så uppsidan är bara "5%", men samtidigt är det 100000kr...

Hur resonerar nu?

Om du tänker ha visning.

Prova att lägga på 200K, då får han pruta 100K och du tjänar dina 100extra.

Säg att det kommit in fler bud. Är han sugen så kommer han betala 100 till. Om inte så blir det visning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in