Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-20, 14:18
  #1
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Detta verkar ju vara, eller kanske var ett populärt fenomen med så kallade overnight oats. Skippa gröten och istället blötlägga havregryn, eller någon form av musli/granola i några timmar i en skål med mjölk. Hade aldrig hört talas om det tidigare då jag brukar köra vanlig gröt. Men låter ju smidigt och gott att skippa koka upp gröt. Men hur blir egentligen konsistensen på att köra den overnight varianten istället? Rent spontant låter det ju som att det blir en mer vattnig konsistens på att bara blötlägga havregrynen i en skål med mjölk över natten? Eller sväller havregrynen upp på något speciellt sätt när dem ligger i mjölken ett par timmar så det blir en mer "grötig konsistens"?

En annan variant är att ha dem liggandes i yoghurt eller liknande istället. Men har väl samma fundering där. Vad blir egentligen skillnaden om man har en skål med musli/havregryn liggandes i yoghurt i kylen 6-7 timmar jämfört med att bara hälla upp det direkt ock köra. Blir det någon skillnad i konsistens/smak tycker ni? Eller kör folk bara detta för att förbereda och spara tid/ha matlådor? Eller är det bara någon hälsotrend som folk gått igång på och måste köra.

En annan variant jag läste om var att bara ha chiafrön i. Men även där låter det spontant som att det blir mer vattnig konsistens jämfört med gröt.

Eller har ni andra tips på just detta med overnight oats. Tänkte iallafall testa det någon dag. Men som sagt vill ju gärna ha konsistensen som gröt har, och inte att det blir någon vattnigare grej. Det låter tråkigt.
Citera
2019-01-20, 14:23
  #2
Medlem
BigBusinesss avatar
Du får det att låta som ett experiment med Kobe-biff, och du ska ha kungen på middag.

Kostnaden för mjölken och havregrynet är under fem kronor. Du ska äta det själv, och har hur många försök på dig du vill. Prova dig fram.



Googla Birchermüsli för inspiration.

I andra länder är detvad jag sett väldigt vanligt att direkt på morgonen hälla upp havrgryn o mjölk o sörpla i sig. Men jag misstänker att deras havregryn är mer processad redan än vår. Men det går även med svensk.
Citera
2019-01-20, 19:04
  #3
Medlem
hieroboams avatar
Konsistensen blir mer som pudding än gröt, mycket bättre tycker jag.
Citera
2019-01-22, 08:37
  #4
Medlem
SC sXes avatar
Diggar det som fan. Jag gillar gröt också, men var tvungen att sluta med det för magen var i uppror ett par timmar efteråt. Detta funkar bättre och jag tycker det är godare med en ”kall” frukost istället för en varm gröt. Jag brukar blanda 1dl havregryn med 1dl mjölk, lite kanel och vanilj, kanongott.
Citera
2019-01-22, 12:24
  #5
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Konsistensen blir mer som pudding än gröt, mycket bättre tycker jag.
Pudding låter ju iochförsig som ganska gott och roligt. Vilken ratio har du när det gäller mjölk och havregryn då? Eller kör du någon annan kombo?

Citat:
Ursprungligen postat av SC sXe
Diggar det som fan. Jag gillar gröt också, men var tvungen att sluta med det för magen var i uppror ett par timmar efteråt. Detta funkar bättre och jag tycker det är godare med en ”kall” frukost istället för en varm gröt. Jag brukar blanda 1dl havregryn med 1dl mjölk, lite kanel och vanilj, kanongott.
Låter gott det. Får du också konsistens av "pudding" när du kör eller hur är skillnaden jämfört med gröt tycker du?

Ja är ju inga problem att prova olika kombinationer och så men själv käkar jag bara en gång om dagen så slutar det hela med en vattnig tråkig konsistens så har jag slösat bort dagens måltid och det vill jag inte så ställde frågan här först istället Vill inte slänga mat heller, oavsett om den är billig. Principsak.
Citera
2019-10-20, 16:51
  #6
Medlem
elbels avatar
Perfekt variation när man blivit trötter på gröten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback