2019-01-20, 14:18
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Detta verkar ju vara, eller kanske var ett populrt fenomen med s kallade overnight oats. Skippa grten och istllet bltlgga havregryn, eller ngon form av musli/granola i ngra timmar i en skl med mjlk. Hade aldrig hrt talas om det tidigare d jag brukar kra vanlig grt. Men lter ju smidigt och gott att skippa koka upp grt. Men hur blir egentligen konsistensen p att kra den overnight varianten istllet? Rent spontant lter det ju som att det blir en mer vattnig konsistens p att bara bltlgga havregrynen i en skl med mjlk ver natten? Eller svller havregrynen upp p ngot speciellt stt nr dem ligger i mjlken ett par timmar s det blir en mer "grtig konsistens"?

En annan variant r att ha dem liggandes i yoghurt eller liknande istllet. Men har vl samma fundering dr. Vad blir egentligen skillnaden om man har en skl med musli/havregryn liggandes i yoghurt i kylen 6-7 timmar jmfrt med att bara hlla upp det direkt ock kra. Blir det ngon skillnad i konsistens/smak tycker ni? Eller kr folk bara detta fr att frbereda och spara tid/ha matldor? Eller r det bara ngon hlsotrend som folk gtt igng p och mste kra.

En annan variant jag lste om var att bara ha chiafrn i. Men ven dr lter det spontant som att det blir mer vattnig konsistens jmfrt med grt.

Eller har ni andra tips p just detta med overnight oats. Tnkte iallafall testa det ngon dag. Men som sagt vill ju grna ha konsistensen som grt har, och inte att det blir ngon vattnigare grej. Det lter trkigt.
Citera
2019-01-20, 14:23
Medlem
BigBusinesss avatar
Du fr det att lta som ett experiment med Kobe-biff, och du ska ha kungen p middag.

Kostnaden fr mjlken och havregrynet r under fem kronor. Du ska ta det sjlv, och har hur mnga frsk p dig du vill. Prova dig fram.

Googla Birchermsli fr inspiration.

I andra lnder r detvad jag sett vldigt vanligt att direkt p morgonen hlla upp havrgryn o mjlk o srpla i sig. Men jag misstnker att deras havregryn r mer processad redan n vr. Men det gr ven med svensk.
Citera
2019-01-20, 19:04
Medlem
hieroboams avatar
Konsistensen blir mer som pudding n grt, mycket bttre tycker jag.
Citera
2019-01-22, 08:37
Medlem
SC sXes avatar
Diggar det som fan. Jag gillar grt ocks, men var tvungen att sluta med det fr magen var i uppror ett par timmar eftert. Detta funkar bttre och jag tycker det r godare med en kall frukost istllet fr en varm grt. Jag brukar blanda 1dl havregryn med 1dl mjlk, lite kanel och vanilj, kanongott.
Citera
2019-01-22, 12:24
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Konsistensen blir mer som pudding n grt, mycket bttre tycker jag.
Pudding lter ju iochfrsig som ganska gott och roligt. Vilken ratio har du nr det gller mjlk och havregryn d? Eller kr du ngon annan kombo?

Citat:
Ursprungligen postat av SC sXe
Diggar det som fan. Jag gillar grt ocks, men var tvungen att sluta med det fr magen var i uppror ett par timmar eftert. Detta funkar bttre och jag tycker det r godare med en kall frukost istllet fr en varm grt. Jag brukar blanda 1dl havregryn med 1dl mjlk, lite kanel och vanilj, kanongott.
Lter gott det. Fr du ocks konsistens av "pudding" nr du kr eller hur r skillnaden jmfrt med grt tycker du?

Ja r ju inga problem att prova olika kombinationer och s men sjlv kkar jag bara en gng om dagen s slutar det hela med en vattnig trkig konsistens s har jag slsat bort dagens mltid och det vill jag inte s stllde frgan hr frst istllet Vill inte slnga mat heller, oavsett om den r billig. Principsak.
Citera
2019-10-20, 16:51
Medlem
elbels avatar
Perfekt variation nr man blivit trtter p grten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in