• 1
  • 2
2019-01-20, 10:23
Bannlyst
Boendesituationen är den att jag bor hos föräldrarna och börjar närma mig trettio, rädd för krasch och allt. Men samtidigt kan jag inte bo kvar hos föräldrarna hur länge som helst. Fick nyligen jobb och är på provanställning. Rädslan jag bär på är att köpa en lägenhet som sen rasar i värde och ocksp förloraa jobbet.

Så vad hade ni gjort i min sits? Köpa och strunta i rädslan?

Bo hemma gör mig deprimerad också och det grumlar nog min syn på samhället.

Kan kontant lägga 300.000.
Citera
2019-01-20, 10:29
Medlem
AX64s avatar
Vad är alternativet? Klart du ska köpa lägenhet. Det lönar sig alltid, och inte bara genom den eventuella vinst du kan göra vid försäljning utan i form av dina månadskostnader. Marknaden går ibland ned lite men överlag går priserna stadigt uppåt. Gör de inte det får man inte ha bråttom och vänta.
Citera
2019-01-20, 10:29
Medlem
Mackan52s avatar
Vänta tills du blir fast/tillsvidare anställd och kommer in i rutinen. Köp sen något som passar.

Bolån och allt som hör till är inget man ska grubbla över när man håller på att anpassa sig till ett nytt jobb.

Se det som ett årsprojekt, du ska flytta hemifrån innan december
Citera
2019-01-20, 10:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Flytta, du kanske inte måste bo i innerstan eller bästa kvarteret utan kan hyra en lägenhet i en mindre ort.
Går lätt att hitta ett boende om man inte nu måste bo på Östermalm eller liknande.

Mina första sju åren av arbete så hade jag drygt en timme med buss enkel resa till jobbet men bodde då billigt istället.
Citera
2019-01-20, 10:30
Medlem
Gosifs avatar
Nu när när nya regeringen kom så är jag tveksam
Citera
2019-01-20, 11:55
Medlem
Köpa lägenhet kommer du aldrig att loosa på.
Sjunker värdet imorgon så håll ut i 3-4år, så är det tillbaks igen.

Jag hade satsat på en trea en så att du kan hyra ut ett rum. Kommer kanske kunna finansiera lägenheten t.o.m.

Köp en bit ut från stan, nånstans där priset kommer öka (eller renoveringsobjekt). Så byter du sakta men säkert upp dig.
Citera
2019-01-20, 12:10
Medlem
Paris24s avatar
Jag kan bara ge råd om du säger VAR du vill köpa, och vilken slags lägenhet.

Man kan inte köpa nytt i Stockholm nu. Man kan inte köpa en BR i dåligt läge nu. Man kan inte köpa en BR i en förening som är högbelånad. T.ex.
Citera
2019-01-20, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag kan bara ge råd om du säger VAR du vill köpa, och vilken slags lägenhet.

Man kan inte köpa nytt i Stockholm nu. Man kan inte köpa en BR i dåligt läge nu. Man kan inte köpa en BR i en förening som är högbelånad. T.ex.

Varför inte det?
Citera
2019-01-20, 12:17
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Varför inte det?
Om du inte kan ta den ekonomiska smällen att din lägenhet sjunker 20-30% i 3-5 år så kan du inte med så litet kapital som 300k gå in och köpa en Stockholmslägenhet nu. Men om du garanterat bor kvar om 5 år, och din lön med säkerhet klarar en fördubblad räntekostnad så är det inga problem att köpa nu. men ett tag kommer din lägenhet att stå på minus. Det kan vara lite nervöst om man är ung och oerfaren.
Citera
2019-01-20, 12:21
Medlem
Citat:
Om du inte kan ta den ekonomiska smällen att din lägenhet sjunker 20-30% i 3-5 år så kan du inte med så litet kapital som 300k gå in och köpa en Stockholmslägenhet nu. Men om du garanterat bor kvar om 5 år, och din lön med säkerhet klarar en fördubblad räntekostnad så är det inga problem att köpa nu. men ett tag kommer din lägenhet att stå på minus. Det kan vara lite nervöst om man är ung och oerfaren.

Numera kan man alltid hyra ut lägenheten för att täcka en ränteskillnader (om man inte låser räntan 1-3år. Så tänker jag iallafall.
Citera
2019-01-20, 12:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Numera kan man alltid hyra ut lägenheten för att täcka en ränteskillnader (om man inte låser räntan 1-3år. Så tänker jag iallafall.
Alla BR tillåter inte uthyrning. Man får inte heller ta ut vad som helst i hyra. Och man måste ju bo någonstans, så det är en osannolik lösning för första-köparen, om han inte flyttar hem till mamma.
Citera
2019-01-20, 12:30
Medlem
Citat:
Alla BR tillåter inte uthyrning. Man får inte heller ta ut vad som helst i hyra. Och man måste ju bo någonstans, så det är en osannolik lösning för första-köparen, om han inte flyttar hem till mamma.

Nej, du kan ta in en inneboende.

Dåliga regler är till för att rundas...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här