• 1
  • 2
2019-01-19, 07:48
Medlem
NioLivs avatar
Hej så jag är blandmissbrukare som det går framåt för när det gäller att lägga av helt.
Jag har som det ser ut nu lagt ner Cannabis ~7mån och känner inte på nåt sätt att jag vill röka en holk igen.
Och då har det varit min huvuddrog och rökte första gången för ca 24 årsen.
Var även beroende av Imovane i 5-6 år men det har jag inte tagit på ca 2 år.

Det jag inte riktigt får ihop just nu är att om jag kunde lägga av med dem två varför kan jag inte lägga ner resten?
Verkar som varje drog har sin speciella psykologi bakom sig som man måste klura ut för kunna sluta.

Nu håller jag på och lägga ner Subutexen och känner att även fast jag slutat med Imovan och Rökat så har jag ingen nytta av hur jag gick tillväga med dem.
Har tagit Subutex till och från i ca 7-8år.
Ibland gick det nån månad emellan ibland tog jag ~ tre veckor i sträck.
Sist jag la ned Subutexen klara jag mig i 7-8 månader.
Nu har jag lagt till med en dålig vana att bara för att jag inte är beroende amfetamin så tar jag det nu istället när Subutex behovet spökar.
Amfetamin har aldrig vart min drog så är väl inte så orolig för den men ändå.
Men fan nu börjar ju det bli lite i riskzonen oxå. Har tagit 4-5ggr på en månad.
Och det är ungefär vad jag tagit på ett år i vanliga fall.

Har även lite problem med flaskan men har minskat ner det mycket, men även där super jag ibland när Subutex begäret slår till.
Har vart utan Subutex sen första Januari nu.
Och tänker att när det värsta suget lagt sig då kan jag ta tag i alkoholen igen och få ett hälsosamt användande igen.

Men iaf psykologin beroende på drog, nån som kan hjälpa mig där?

Är väl medveten om alla nackdelar alkohol och Subutexen för med sig. Men det räcker inte riktigt.

Tack till er som orkade läsa allt det här.
Och hoppas ni har några råd att komma med.

Mvh
Citera
2019-01-19, 07:56
Medlem
AX64s avatar
Tycker det låter som att du har psyket för det hela men att det är det kroppsliga beroende som ställer till det egentligen? Har du professionellt stöd på den fronten? Har du det på den psykologiska?
Citera
2019-01-19, 08:29
Medlem
NioLivs avatar
Nja tror ärligt talat inte problemet är det kroppsliga beroendet. Även fast jag är missbrukare har jag alltid dagar imellan när jag är nykter. Så har tagit väldigt många avtändningar därför.

Nej som det ser ut nu har jag ingen proffesionell hjälp. Och vill inte ta mig för det heller faktiskt. Vad svenska staten(eller vad man nu ska säga?) vet så är jag en före detta alkolist och cannabis missbrukare.
Även fast hjälpen jag fått från Soss med behandlare osv hjälpt en del så har det faktiskt ställt till med minst lika mycket problem.
Och tror ärligt talat inte det finns nåt dem kan tillföra mig som jag inte redan hört.

Stöd får jag från min flickvän så dem behövs inte i det syftet heller.

Jag tror mitt största problem är att jag känner att jag behöver nåt berusningsmedel när det gått några dagar nyktert.
Dels säkert av gammal vana men oxå för att jag vill må bra.

Och då mår jag ändå bättre nu än vad jag gjort på väldigt många år.
Tror aldrig jag kommer få ”lättare” att sluta än nu.

Men det blir ändå som det blir och det stör mig nåt så in i helvette.
Citera
2019-01-19, 08:33
Medlem
AX64s avatar
Vad händer omkring tiden då du får dina "nu är det dags att bli hög snart igen tycker jag"-infall? Får du dessa efter specifika händelser, efter en viss given tid utan andra samband, eller när du mår sämre/bättre än vanligt?
Citera
2019-01-19, 09:24
Medlem
NioLivs avatar
Ja det känns på nåt sätt som att jag bygger upp nånting inom mig som jag måste förlösa och då är ända sättet jag vet berusning som kan frigöra det.
Jag kan må bra eller dåligt, det handlar inte så mycket om det. Och visst dyker det upp vissa situationer som gör att man vill berusa sig. Men det händer väldigt sällan nu för tiden. Fast mår jag dålig blir det lite lite värre men inte det som är huvudproblem.

Jag måste på nåt sätt tänka om kring det hela. För det jag byggde upp innan var ångest och allmänt dåligt mående.
Men nu mår jag ju ändå bättre än på många år som sagt. Så det borde inte behövas frigöra nåt.
Ett par bärs på fredag skulle räcka för att stilla det lilla jag bygger upp nu för tiden.

Tror det är falsk känsla som min beroende-hjärna lurar mig med.
Och sen oxå det där som man egentligen inte vill erkänna. Men det är ju skönt att va hög.
Hatar att man glömmer allt det dåliga med droger och alkohol och konsekvenser oxå, drogromantik i sitt essä.
Bara en gång till...
Citera
2019-01-19, 09:32
Medlem
Tjena NioLiv!
Beroendet verkar också ha många liv😏.
Kunde det fungera för dig om du temporärt går tillbaks till imovane-bruk och således ger dig chans att psykologiskt "glömma" subutexet?
Sedan när tiden är inne kan du ju sluta med imovane igen, det har du ju god erfarenhet av!
Det gäller att vara listig och lura beroendet!
Citera
2019-01-19, 09:44
Medlem
NioLivs avatar
Hej rantaplan.
Jo det är ju en bra tanke och det är väl så jag försökt göra nu med alkoholen. Men sen när jag väl är lite dragen kommer ju drogsuget så då letar jag tjack.Eftersom det är jag ju inte beroende av (intalar jag mig själv, men nåt litet psykiskt beroende har jag ju ändå) och Subutex ska jag inte ta nåt mer.
Tror(dumt nog) att när jag köper öl så räcker det med det, men det gör det aldrig.
Och imovane vill jag aldrig mer ta i berusningssyfte, blir ju helt dum huvudet på det.
Citera
2019-01-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NioLiv
Hej rantaplan.
Jo det är ju en bra tanke och det är väl så jag försökt göra nu med alkoholen. Men sen när jag väl är lite dragen kommer ju drogsuget så då letar jag tjack.Eftersom det är jag ju inte beroende av (intalar jag mig själv, men nåt litet psykiskt beroende har jag ju ändå) och Subutex ska jag inte ta nåt mer.
Tror(dumt nog) att när jag köper öl så räcker det med det, men det gör det aldrig.
Och imovane vill jag aldrig mer ta i berusningssyfte, blir ju helt dum huvudet på det.
Det är överjävligt detta!
Men nu återstår egentligen bara tjackberoendet för dig då?
Där har jag inga erfarenheter utom det klassiska rådet att göra sig ovän med alla langare och hålla dej vid några bira då och hoppas att du vänjer dig😐
Citera
2019-01-19, 10:34
Medlem
Hej Nioliv!
Vill inte låta som någon moral kärring här.
Men jag tror inte att det är någon långsiktig lösning, att bara byta beroende.
Full förståelse om du inte vill ha kontakt med myndigheter.
Men det finns alternativ, som inte innebär någon övervakning.
Lycka till!
Citera
2019-01-19, 10:37
Medlem
NioLivs avatar
rantaplan:
Nja egentligen är det väl alkoholen för jag är inte ett dugg intresserad av tjack när jag är nykter.
Faktiskt så att dem sista 6-7 åren så är Subutex den ändå drog jag sökt mig till när jag är nykter.
Bara gått 18 dagar sen jag tog sub sist, så den är jag inte kvitt än.

Tjacket är jag inte så orolig över för det är inte riktigt min grej som jag skrev innan.
Höll mig borta från det över ett år utan några som helst problem.
Tog det igen efter det i brist på annat.
Och även då när jag tog så blev det max 5-10ggr om året.
Men men har vart lite för ofta nu sista månaden.
Men ändå så är jag trött på det fastän jag ”bara” tagit 5ggr på en månad.
Men med det sagt måste jag bryta det där mönstret nu.

Tack för din omtanke btw ranta
Senast redigerad av NioLiv 2019-01-19 kl. 10:55.
Citera
2019-01-19, 10:44
Medlem
NioLivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Hej Nioliv!
Vill inte låta som någon moral kärring här.
Men jag tror inte att det är någon långsiktig lösning, att bara byta beroende.
Full förståelse om du inte vill ha kontakt med myndigheter.
Men det finns alternativ, som inte innebär någon övervakning.
Lycka till!

Hej bosse95
Tack för dina ord och jag tycker inte du låter som en moral kärring.
Du har rätt inge bra att byta beroende.
Men jag måste fasa ut en drog i taget.
Det va på det sättet som jag lyckades sluta med imovane och cannabis.
Sen att jag nu väljer tjack när jag egentligen vill ha Subutex är dumt av mig och nåt jag måste va vaksam på så det inte blir en vana.

Edit: Btw när du säger att det finns alternativ tänkte du på NA/AA och liknande då?
Senast redigerad av NioLiv 2019-01-19 kl. 10:49.
Citera
2019-01-19, 10:57
Medlem
Det jag tror är till stor hjälp för dom flesta är att gå och prata! Få tips och stöd.

Själv går jag på AA (trots att jag är fd narkoman), men det finns även ställen som KRIS och deras Lifering, det finns KBT och det finns människor som har slutat och gärna försöker stötta någon som försöker sluta.

Der finns många vägar att bli drogfri på, men min övertygelse är att man behöver någon/några att bolla tankar, ideér och känslor med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in