2019-01-20, 04:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ringa polisen? haft pågående bilinbrott och ringt, de kom nästa dag
Detta när jag bodde i storbyn, numera bor jag utanför ca 4mil utanför, no hope!
Får jag oväntat besök så ser jag det som att skjuta högvilt, om ingen kom undan skulle jag inte anmäla, varför anmäla när polisen inte ens ids dyka upp när man bor inne i storbyn?
Det är som med vargen, den försvann visst..
Biltjuv skulle jag inte skjuta men går de in i huset där är min gräns nådd.

Har absolut inget emot vargen och har inte haft anledning att skjuta den, men skulle den gå efter min hund så går jag efter den och glömmer helt enkelt bort det sen.

Jag är ute och knallar om natten rätt ofta och då ser man en hel del, ibland kan det ta 20 min innan man ens får komma fram till LC, sen kan det lika lång tid att komma fram till berörd Polisstation.
Citera
2019-01-20, 05:37
Medlem
Nimars avatar
Jag har ett ca 40-50 cm långt aluminiumrör innanför dörren Det har funkat bra vid det tillfälle som jag var tvungen att använda det.

Rånaren flög in inom dörren och förstörde mina glasögon innan jag ens var bered på vad som skulle hända, jag fick ta många smällar i ryggen och bakhuvudet innan jag ens lyckades trycker pundaren mot dörren där jag hade mitt försvar. sen tryckte han in mig i köket igen så jag äntligen kunde använda mitt "järnrör"
Jag tror dom flesta "HENS" hade varit körde vid det laget, men jag hade tur och han var ensam.

Men en sak ska ni veta börja ni slås i en trång hall med invällare, förlåt jag menar inkräktare.
Så glöm allt vad basebollträ och järnrör heter jag slog i väggen många gånger innan jag lyckades träffa skallen på pundaren som ville råna mig. men efter en smäll så gav han upp snabbare än Alexander "Mauler" Gustavsson.
Ni behöver minst en tre meter bred hall, förmodligen upp mot 4 meter. För att effektivt kunna använda det vapnet. Jag bor i en liten två på ca 35m2 och hallen är bara ca 1 meter bred och det är förlitet för att försvara er med ett basebollsträ, ni kommer inte skräma nån pundare om ni lyckas ta upp basebollsträt för det är för trångt för att använda där.

Numera ligger aluminiumröret vad samma plats i hatthyllan men två meter in så har jag en yxa gömd i en garderob och ytterligare 50 cm in så ligger en machete så jag har lätt tillgång till från hallen och mitt sovrum, sitter jag vid datorn så har jag en rejäl filékniv och i köket så är knivarna placerad så jag lätt kommer åt dom.

Glöm inte att slå gräv och tig gäller vid en homeinvasion vi har inte ens rätt att försvara oss med dödligt våld när vi själv är på väg att utsättas för det. Det finns det tyvärr många exempel på.

Här har vi en 69 åring som skjöt ihjäl två pensionsräddare som skulle rädda han från hans pension och därefter döda han för att han hade gjort det oförlåtliga brottet av att dejta deras mamma.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/PlQxR/69-aring-dodade-tva-broder--far-sankt-straff
https://www.expressen.se/kvallsposten/skot-ihjal-tva-broder--fick-sankt-straff/
I tingsrätten så fick han 4 års fängelse för att han valde att inte bli dödad, det sänktes dock i hovrätten till 2 två år pga hans ålder, ålder att den viktigaste anledningen till det "låga straffet"och
Det säger en alldeles för mycket för våra rättigheter att försvara hos mot det importerade våldet.
Hovrättens resonemang är att dom var visserligen beväpnad med kniv och järnrör hade slagit sönder rutan till dörren samt hotat han till livet så han var naturligtvis livrädd, dom hade kontakt förbud mm mm men ändå så får 69 åring spendera en stor del av resten av sitt sitt liv.

Skjut gräv tig
Senast redigerad av Nimar 2019-01-20 kl. 05:51. Anledning: Lärdagsnatt stavning.
Citera
2019-01-20, 10:19
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Vilken dåre (som saknar träning) går in i en lägenhet eller villa med en kalashnikov, manöveringsförmågan med den långa pipan (och kolv) gör vapnet tämligen värdelöst. Att använda en kalashnikov för hemfridsbrott är som att ta fram stridsvagnen för upplopp på gatan, väldigt over kill och skickar endast signaler om hur dålig gärningsmannen är på det han ska genomföra. En kalashnikov har inte en chans i ett trängre utrymme, det i kombination med rånarnas dåliga utbilningsnivå som gör att den kommer krampaktigt att försöka vinna kontrollen över vapnet istället för att attackera anfallaren. En smäll mot vapnet och den flyger in i väggen och gärningsmannen kommer troligtvis fortfarande hålla kvar i den och då drämmer man till med en kniv eller batong i thorax och gärningsmannen kan hälsa hem.

Nej grabbarna från orten har jag inte mycket för, mycket luft men de har knappst färdigheten som endast byggs upp med många många timmar tillsammans med sitt vapen och färdighetststräning i simulerad bebyggelse.

Suck...
Så det finns inte Kalashnikov med kort pipa och vikbar kolv?

http://www.rusmilitary.com/images/aks_74u.jpg

Dessutom så var det bildligt talat, ta vilket i princip vilket skjutvapen som helst, så får du ett problem med dina knivar och batonger om inkräktaren är beredd att använda sitt vapen mot dig.
Du har aldrig hört uttrycket att: "To bringa a knife to a gunfight"?

Sluta spela tv-spel och kom ut i verkligheten..
Citera
2019-01-20, 10:27
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baptisten555
Patetisk.. Hur? En massa sådana rån som sker nu i storstäderna!

Det är helt sant!
Din bästa chans är nog att skaffa bra lås, kanske en gallergrind innanför dörren, och ett direktkopplat larm med överfallsfunktion...
Dina ninjaringar och knivar känns mer som falsk säkerhet för en 15åring, därför är det patetiskt.
Vill du ha ett möjligen fungerande aktivt försvar, så får du nog köpa dig en pistol, lära dig hantera den och gå med den på dig 24/7.
Skulle du väl hamna i en situation där du använder den, kommer du själv att få problem med lagen, så som den är skriven idag.
Speciellt så som domstolarna idag väljer att tillämpa lagen (vilket är helt sjukt i sig).

Läs domen angående det judiska paret (mannen var guldhandlare) som blev rånade i hemmet i Sthlm, mannen dog har jag för mig. Där ansåg rätten att rånaren hamnade i en självförsvarssituation efter att han hade brutit sig in i offrets lägenhet. Helt sjukt!
Citera
2019-01-20, 10:43
Medlem
Bennermanns avatar
Skulle vara kul att höra vad myndigheterna tänker höra åt det nya brottet som kommit till Sverige.. Ingenting är min gissning.. Beväpna sig själv känns nödvändigt i dagens Sverige.
Själv så äger jag ett hagelgevär Beretta A300. Jag kommer inte tveka att skjuta all typ av drägg som försöker tillskansa sig mina ägodelar.

I USA har man börjat dela ut fängelsestraff på 70 åt och liknande då hemmet ska vara en fredad zon, om något- för brott.. I Sverige kommer man inte göra ett jövla skit annat än lägga lock på att det här ens existerar.. Vore kul om folk visste att Sverige är det näst mest brottstyngda landet i Europa idag. Bara Ukraina är värre... rip svea
Citera
2019-01-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
behövs inget om nassarna kommer , dom kommer för att bränna ner huset istället
Inget problem. Mina vapen är träffsäkra på 300 m och då är det svårt att bränna
Citera
2019-09-05, 22:38
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Rensad och återuppstånden.

Papperskorgen --> Prepping och survivalism
/Moderator
Citera
2019-09-06, 05:04
Medlem
Blommetupps avatar
Vårt torp ligger väl dolt och vägen dit är en gammal traktorväg med större stenar och djupa spår så du behöver högre 4wd för att ta dig dit (om du inte går) det är två bommar och en grind längs vägen. På gården har vi två kangaler och två jakthundar frigående samt några linderödsvin och gåsflockar.

Absolut ingen kommer att komma obemärkt in på gården. Både jag, frugan och bästa vännen (inneboende) har jägarexamen och vapen. Så det kommer inte vara några random skurkar som skulle råna/kidnappa/mörda oss utan det lär vara extremt professionella och då hade vi nog inte kunnat göra något åt det ändå.. Nej en Homeinvasion är nog det sista jag oroar mig för som "prepper"
Citera
2019-09-06, 10:45
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Vårt torp ligger väl dolt och vägen dit är en gammal traktorväg med större stenar och djupa spår så du behöver högre 4wd för att ta dig dit (om du inte går) det är två bommar och en grind längs vägen. På gården har vi två kangaler och två jakthundar frigående samt några linderödsvin och gåsflockar.

Absolut ingen kommer att komma obemärkt in på gården. Både jag, frugan och bästa vännen (inneboende) har jägarexamen och vapen. Så det kommer inte vara några random skurkar som skulle råna/kidnappa/mörda oss utan det lär vara extremt professionella och då hade vi nog inte kunnat göra något åt det ändå.. Nej en Homeinvasion är nog det sista jag oroar mig för som "prepper"
Jag vet att skator kan vara vaktande och ge ifrån sig ett skarpt ljud när det är fara av nåt slag.
Låter så här: https://www.youtube.com/watch?v=0Uc5zTq8eEo
Men hur är det med grisar och gäss, kan dom på nåt vis varna för att nåt inte är som det ska? Det är ju en bra kunskap att ha som människa, att kunna läsa av sin omgivning och hemmiljö och upptäcka om nåt är fel? Grisarna kanske söker sig undan om det kommer okända eller nåt liknande som på så sätt kan varna dig (även om hundarna sköter det också).
Citera
2019-09-06, 12:39
Medlem
Blommetupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag vet att skator kan vara vaktande och ge ifrån sig ett skarpt ljud när det är fara av nåt slag.
Låter så här: https://www.youtube.com/watch?v=0Uc5zTq8eEo
Men hur är det med grisar och gäss, kan dom på nåt vis varna för att nåt inte är som det ska? Det är ju en bra kunskap att ha som människa, att kunna läsa av sin omgivning och hemmiljö och upptäcka om nåt är fel? Grisarna kanske söker sig undan om det kommer okända eller nåt liknande som på så sätt kan varna dig (även om hundarna sköter det också).

Gäss är fruktansvärt bra gårdsväktare, dels genom att varna men trot eller ej ett gäng arga gåskarlar är inte att leka med. Svinen är väl i sig inga väktare men helt klart kan man se på hur de rör sig, våra kommer springande direkt det kommer någon och vill ha mat. Men de är ganska respektingivande och känner man de inte så är det inte helt säkert att man vågar sig spec då de börjar ruffa och skrika. (Ser ut som vildsvin)

Vi har många andra djur man kan se på rörelser och sätt att vara om det kommer någon okänd som tex kaniner och getter. De gömmer sig eller går undan när okända kommer. Sen också en del vilda djur och fåglar är ofta på gården.
Citera
2019-09-06, 18:43
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mgla
Jag är inte en nervös hen, jag har suttit, har grova domar.. Men när man får ett litet barn.

Är du lika tuff då? På att ta en resa till kåken? De flesta här som snackar om att de gör de och de har aldrig gjort något och då väl första gången kommer ni ändån stå där med era fattiga vapen och frysa till is.

Det är så roligt hur ni pratar om hur lättvindigt det är att ta till grovt våld mot någon - det är det inte.
Speciellt inte under stress.
Tråden har visst vaknat igen:
Ingen som inte varit i situationen vet hur han hanterar stressen, en del fryser nog till is och blir avväpnade, andra kanske skjuter men missar pga. stressen och ev. valet av vapen.
Någon nämnde att det är bättre att skjuta med finkalibrigt vapen för att minska effekten, visst är det så men inte alla har 22a hemma, övertygad att hagel och studsare är de vanligaste gemene svensson har hemma. Skulle man i en jättestressad situation missa med 22an så är det obra.
Hagel missar man inte med om man har någon sorts vana.
Är man jägare är man van att skjuta, men även en jägare kan missa i en stressad situation, då är hagel att föredra alla dagar i veckan

Har för mig 69åringen i Vallåkra valde hagel och helt kallt sköt ner skräpet som var på väg in hos honom, är ganska övertygad han dött där om han inte skjutit, sen att han sköt en i ryggen på flyende fot kanske var onödigt, säkert ren reflex.

Nog hans första volta, tror du han ångrade sig, att det inte var värt det? Vad är ens liv värt?
Citera
2019-09-06, 19:49
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Gäss är fruktansvärt bra gårdsväktare, dels genom att varna men trot eller ej ett gäng arga gåskarlar är inte att leka med. Svinen är väl i sig inga väktare men helt klart kan man se på hur de rör sig, våra kommer springande direkt det kommer någon och vill ha mat. Men de är ganska respektingivande och känner man de inte så är det inte helt säkert att man vågar sig spec då de börjar ruffa och skrika. (Ser ut som vildsvin)

Vi har många andra djur man kan se på rörelser och sätt att vara om det kommer någon okänd som tex kaniner och getter. De gömmer sig eller går undan när okända kommer. Sen också en del vilda djur och fåglar är ofta på gården.
Väldigt intressant och bra för dig att känna till och vara uppmärksam på såna tecken. Är väl troligare att en räv stryker kring än en mordlysten öststatare, men att se tecknen i tid är super!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in