2019-01-18, 22:36
Medlem
vittne-xs avatar
Hej.

Dum-köpte Windows 7 pro på Ebay för runt ett år sedan och allt har tuffat på.
Valde att göra detta då Microsoft slutat med Windows 7, som jag trivs bäst med pga xp-versionen i sig
Vid köpet fick jag en elektronisk "produktnyckel" ( kod) samt en länk till Microsoft där jag laddade ner ISO för Win7 pro som jag sen botade in på hårddisken via en usb in på datorn och skrev sen in koden, sen funkade allt utan problem.

För några veckor sen blev skärmbilden svart med följande meddelande:
Det här exemplaret av Windows är inte äkta.
Det går fortfarande att köra datorn men vissa system verkar inte lira.

Provade då att ladda gamla produktnyckeln en gång till- samma meddelande kom tillbaka efter testet.
Gick då in på Tradera och köpte ännu en elektronisk produktnyckel (kod), laddade upp och fick samma meddelande igen.

Så vad göra, måste jag radera och ladda om hela windows igen med iso och sen prova nya nyckeln igen ?
Har för mig att det var en "retail-nyckel" första gången, idag köpte jag iaf en retail igen med samma resultat.

Någon mer som torskat och löst detta problem ?
När man sen trycker på rutan "lös detta online" länkas man till en ogiltig sida som inte längre finns hos Microsoft.

Kan nämna att datorn är ett hemmabygge med olika delar så det är inga oem-koder som jag köpt.
Citera
2019-01-18, 23:06
Medlem
Svea.Folks avatar
Jag gjorde så här för några dagar sedan, fungerade.

https://www.youtube.com/watch?v=RkZTV3t9hJ4
Citera
2019-01-18, 23:06
Medlem
Det finns en programvara som heter "daz loader", vilken kan vara användbar för att installera windows med eller utan produktnyckel. Vidare är det lämpligt att googla efter vilka uppdateringar från Microsoft som bäst bör undvikas, typiskt de som har med telemetri att göra.
Citera
2019-01-19, 00:54
Medlem
hasenfrasens avatar
Ett förtydligande, vad Daz Loader gör är snarlikt en MSDN-aktivering. Det installerar en emulerad SMBIOS med SLIC-tabell som berättat för Windows 7 att datorn kom med Windows 7 förinstallerat. Det krävs då endast ett matchande certifikat installerat i Windows. Daz Loader fixar båda. Vissa Windows-uppdateringar inaktiverar detta - men Daz Loader fixar det ånyo.
Citera
2019-02-06, 20:45
Medlem
Det finns en uppdatering, KB971033 (slutar på 33, har inte exakta numret i minnet) på 1,2 MB som man bör undvika då den specifikt är inriktad på att avaktivera "fulaktiverade" system.

Så när man går igenom sitt Windows Update bör man kryssa ur den. Dock har denna uppdatering en tendens att vilja komma tillbaka i listan så man bör alltid kolla så man inte drar ner den av misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in