• 2
  • 3
2019-01-19, 09:46
Medlem
Den är såld sedan länge tillsammans med övertidsersättningen. Fick 5 dagars semester extra och en käftsmäll.
Citera
2019-01-19, 09:46
Medlem
Policys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nu har ju Annie konfiskerat och gjort den värdelös annars hade den inte varit till salu än då.

Skulle förmodligen klättra på väggarna redan efter en månad och att garantera att man aldrig mer vill jobba för pengar för resten av livet känns helt omöjligt.
Du får arbeta om du väljer att göra det utan ersättning. Litar du inte på att du hade arbetat om du inte behövde, kanske? Ärlig fråga.
Citera
2019-01-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Policy
Du får arbeta om du väljer att göra det utan ersättning. Litar du inte på att du hade arbetat om du inte behövde, kanske? Ärlig fråga.

Haha helt ärligt trivs jag bäst av att få en hyfsad lön som är direkt kopplad till en prestation.

Tycker inte alls att tex en aktievinst känns lika "kul" som en mer välförtjänt löneutbetalning på samma nivå.

Har tyckt så ändå sedan jag var liten. Roligare att få 100:- när man klippt gräset eller tvättat fars bil än att få en hundring rakt i näven utan prestation.

Finns undersökningar på detta, tex en löneökning även om den är rejäl fungerar oftast bara motivationshöjande i ca30 dagar.

Själv då?
Citera
2019-01-19, 11:46
Medlem
Citat:
Låt säga att du får ett personligt erbjudande från staten.

Du kommer att få en "lön" varje månad under resten av ditt liv, under villkoret att du aldrig någonsin får arbeta för ersättning igen. Summan du väljer nu kommer att justeras för inflation i framtiden. Det enda du någonsin får sälja för vinst är aktier, fonder och övriga värdepapper.

Vilken summa (om någon) hade fått dig att tacka ja till detta erbjudande?

Rent hypotetiskt så runt 25k netto dvs efter skatt och eventuella påhittade avgifter.

Men innan det skulle bli aktuellt så är det rätt mycket frågor som skulle behöva redas ut.
Är det ok att arbeta utan ersättning? Kan jag jobba i närståendes bolag utan ersättning? Räknas arvoden för exempelvis styrelseuppdrag? Behåller jag ersättningen även om jag flyttar utomlands? Kan jag på något sätt bli av med ersättningen förutom genom att erhålla lön? Och så vidare..
Citera
2019-01-19, 12:27
Medlem
godboys avatar
Citat:
Låt säga att du får ett personligt erbjudande från staten.

Du kommer att få en "lön" varje månad under resten av ditt liv, under villkoret att du aldrig någonsin får arbeta för ersättning igen. Summan du väljer nu kommer att justeras för inflation i framtiden. Det enda du någonsin får sälja för vinst är aktier, fonder och övriga värdepapper.

Vilken summa (om någon) hade fått dig att tacka ja till detta erbjudande?

Nu skulle jag aldrig lita på staten på förkommen anledning. Tänker på t ex pensioner som i första hand skänks till andra grupper vilket då gör att de som egentligen skulle/ska ha pensionen inte får den.

Men om vi nu tänker att detta verkligen skulle fungera, så skulle jag begära minst 60K före skatt.
Citera
2019-01-19, 12:55
Medlem
QkNNs avatar
35000
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto