2019-01-18, 23:00
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Policy
Låt säga att du får ett personligt erbjudande från staten.

Du kommer att få en "lön" varje månad under resten av ditt liv, under villkoret att du aldrig någonsin får arbeta för ersättning igen. Summan du väljer nu kommer att justeras för inflation i framtiden. Det enda du någonsin får sälja för vinst är aktier, fonder och övriga värdepapper.

Vilken summa (om någon) hade fått dig att tacka ja till detta erbjudande?
Vaddå? jag får inte sälja min egen konst, gamla möbler, begagnade bilar eller saker som jag tillverkar för då blir jag av med medborgarlönen? För jag förutsätter att det är den du pratar om. det ju helt världsfrånvänt.- Vi måste gruppa ihopa oss och kräva medborgarlön, så vissa/alla konstnärer har en liten/men levbar utkomst helst via staten . VAD FAAAN I HELVETE TROR NI DET ENDA ANDRA ALTERNATIVET ÄR?. Jag är helt säker på att vi står mellan slaveri och utanförskap
Citera
2019-01-18, 23:41
Medlem
Heauxms avatar
Typ 50 miljoner så att jag aldrig behöver arbeta igen.

Den är helig och ska inte rubbas.
Citera
2019-01-18, 23:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
...eller saker som jag tillverkar för då blir jag av med medborgarlönen?
För min del skulle det inte vara okej att du sålde pizzor OCH fick medborgarlön.
Citera
2019-01-19, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
För min del skulle det inte vara okej att du sålde pizzor OCH fick medborgarlön.
Om man blir av med medborgarlönen för att man får in pengar på annat håll så är det inte medborgarlön.

Varför är du inte ok med det förresten?
Citera
2019-01-19, 00:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Om man blir av med medborgarlönen för att man får in pengar på annat håll så är det inte medborgarlön.
Då har jag missförstått det hela.

Zlatan och Hans Rausing ska alltså också få en slant varje månad från staten.
Citera
2019-01-19, 01:16
Medlem
revodnebs avatar
45K efter skatt, det klarar jag mig på ett bra tag, speciellt med tanke på övriga förutsättningar, börshandel och liknande.
Citera
2019-01-19, 01:28
Medlem
Citat:
Då har jag missförstått det hela.

Zlatan och Hans Rausing ska alltså också få en slant varje månad från staten.
Konceptet medborgarlön innebär att alla medborgare villkorslöst får en summa pengar varje månad. Om inte det är uppfyllt så är det inte medborgarlön du pratar om. Jämför med barnbidrag. Det är också något som alla barn får helt villkorslöst.
Citera
2019-01-19, 01:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Jämför med barnbidrag. Det är också något som alla barn får helt villkorslöst.
Barnbidrag är dock inte villkorslöst. Jag får inget sådant.

Men okej, då förstår jag tanken med medborgarlön. Knappast något jag vill ställa mig bakom. Däremot barnbidrag.
Citera
2019-01-19, 01:45
Medlem
Citat:
Barnbidrag är dock inte villkorslöst. Jag får inget sådant.

Men okej, då förstår jag tanken med medborgarlön. Knappast något jag vill ställa mig bakom. Däremot barnbidrag.
Jag skrev att alla barn får det. Det enda villkoret är att du är barn. På samma sätt är enda villkoret för medborgarlön att du är medborgare.

Sen i praktiken när man gör modeller för medborgarlön så brukar man sätta en nedre åldersgräns. Det är inte rimligt att en barnfamilj med fem småbarn ska få en vuxenmedborgarlön för varje barn. Något som däremot är väldigt centralt är att den ska vara oberoende av vad du gör. Möjligtvis att den kan dras in om du sitter i fängelse eftersom du då ändå inte behöver den för ditt uppehälle.

En stor poäng med att göra den villkorslös är faktiskt att ge incitament att arbeta. Idag finns det folk som inte vill arbeta eftersom de då blir av med försörjningsstödet.

En grundtanke med medborgarlön är att du ska ha råd med mat och bostad helt oavsett vad som händer.
Citera
2019-01-19, 01:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag skrev att alla barn får det. Det enda villkoret är att du är barn.
Dock får inte alla barn barnbidrag. Bidraget är absolut inte villkorslöst.

Tråden handlar dock inte om det. Så åter till topic.
Citera
2019-01-19, 02:01
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:

Du kommer att få en "lön" varje månad under resten av ditt liv, under villkoret att du aldrig någonsin får arbeta för ersättning igen. Summan du väljer nu kommer att justeras för inflation i framtiden. Det enda du någonsin får sälja för vinst är aktier, fonder och övriga värdepapper.

Känns som det är ett förslag som en Moderat erbjudit och trott att alla skulle gå med på.

Det intelligenta svaret är givetvis att man gått med på (skrivit avtal om) så mycket som möjligt och sedan avbrutit avtalet när något bättre dykit upp.

Kapitalismen erbjuderju endast belöning åt individen. Att alla får det bättre finns inte med som en parameter.
Citera
2019-01-19, 09:43
Medlem
Citat:

Nu har ju Annie konfiskerat och gjort den värdelös annars hade den inte varit till salu än då.

Skulle förmodligen klättra på väggarna redan efter en månad och att garantera att man aldrig mer vill jobba för pengar för resten av livet känns helt omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in