2019-02-09, 23:49
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Nej, hämndfulla tankar tjänar förstås ingenting till. Det här är en sorg som saknar ord. Avgrundsdjup förtvivlan. Han vet förstås eftersom han är utbildad. En person med schizofreni som medicinerar kan vara mycket skicklig på att dölja sina tankar. Personen kan förefalla "frisk" och vara fullt fungerande i det vardagliga livet. Jag vet eftersom jag har en nära anhörig som har sjukdomen. Ibland spricker fasaden och då står man där chockad och undrande.

Ja, visst, sjukdomen kommer i olika skepnader. Precis som vi alla är unika varelser.
Du har rätt i det du beskriver, och det har även ett gäng kompetenta personer som skrivit om olika varianter av psykisk sjukdom i tråden. Beklagar att även din anhörige har drabbats av sjukdom.

När det gäller mamman i tråden så har vi inga detaljer ifrån rättsväsendets pågående sekretessbehandlade utredning. Vad avser detaljer kring sjukdomstillstånd så kommer givetvis inga sådana uppgifter att presenteras för allmänheten.
Svar ifrån NFC (Nationellt Foresiskt Centrum) som utredningen måste kompletteras med för att vara professionellt utförd tar sin tid.

Utredningen går inte fortare för att några få gråterskor sitter och beklagar sig på Flashback.
Ett besked om familjetragedi eller möjligen annan ordalydelse lär sannolikt vara vad vi maximalt kan förvänta oss.

I mordutredningar där t.ex. kriminella t.o.m. redan sitter häktade så kan ändå utredningar pågå i ett år eller längre.
Citera
2019-02-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anstaltslivet
Hahahhahahahahaha😂🔫 Hur är det med matematiken ?

Matematiken? De är fakta, pratade med en kompis som har haft en transporter skåp och fast de va dubbla batterier så va batteriet tomt efter 2 timmar så han ställde in så max långtid va 30 min för att inte behöva bli utan ström till värmaren om han hade mycket kortkörning. Samma sak med amaroken han har idag. Själva har jag enbart haft dieselvärmare som värmekälla i 20 år nu och vet att de inte funkar mer än nån dag att köra värmaren i 1 timme innan start även med dubbla batterier för att inte stå utan ström till värmaren, startbatteriet har ju ström men vad hjälper de om de är riktigt kallt då är de kallt och inte ens säkert bilen startar då de är -30/-35.
Citera
2019-02-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glas.nyckel
I Bjärred-fallet var för föräldrarna inte psykiskt sjuka. Gällande Sala så led pappan visserligen av depression, men det är inte en sjukdom/ett tillstånd som leder till att man dödar andra. Såvida en människa inte hamnat i en psykos så kan psykisk sjukdom inte förklara mord. Och har mycket svårt att se Sala-pappan skulle lidit av en psykos då han hade förberett massa praktiska saker och dessutom valde att ta livet av barnen på mammans födelsedag.

Ofta när ett fruktansvärt brott sker är vår första reaktion ”hen kan inte vara frisk”. Tex hade folk extremt svårt att ta in att mordet på Kim Wall genomfördes av en full frisk person. Eller att Dalaröpappan inte mördade sina barn pga en störning, utan det var något han planerat i över en månad hämnas på deras mamma.

Problemet med tankeförloppet hemskt brott=förövaren psykiskt sjuk är dels att människor som varit vid sina sinnes fulla bruk slipper att fult ut ta ansvar för vad de gjort. Men också att det spär på myter om psykiskt sjuka personer som galna och farliga.

I många av liknande dessa fall anses gärningsmannen vara frisk i lagens mening, det betyder alltså att personen kan sättas i vanligt fängelse och ej behöver rättspsykiatrisk vård.
Personer med personlighetsstörningar som psykopati eller som det benämns nu antisocial personlighetsstörning, kan sitta i vanligt fängelse.
Vilket en stor andel intagna har på papper, så att tex Peter madsen är ”frisk” är ju bara i lagens mening. Alltså dådet hände inte under tex psykos.
Men nog är dom sjuka våra psykopater och personlighetsstörda.
Citera
2019-02-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08-an
Och dessa handlingar var enl dig "friska" ?

Jag förstår inte riktigt frågan. Allt jag konstaterade var att dessa brott inte begåtts av psykiska sjuka personer.
Citera
2019-02-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empan7-9
I många av liknande dessa fall anses gärningsmannen vara frisk i lagens mening, det betyder alltså att personen kan sättas i vanligt fängelse och ej behöver rättspsykiatrisk vård.
Personer med personlighetsstörningar som psykopati eller som det benämns nu antisocial personlighetsstörning, kan sitta i vanligt fängelse.
Vilket en stor andel intagna har på papper, så att tex Peter madsen är ”frisk” är ju bara i lagens mening. Alltså dådet hände inte under tex psykos.
Men nog är dom sjuka våra psykopater och personlighetsstörda.

Personlighetsstörning och psykisk sjukdom är olika saker. Psykopati är ingen sjukdom, medan tex scitzofreni är det.

Madsen är frisk såväl medicinskt som juridiskt då han inte lider av någon psykisk sjukdom. Med ”frisk” menar jag såklart inte ”normal”, och det är lite det jag försöker lyfta. För uppenbarligen är Madsen inte en normal person och jag hoppas att han aldrig får lämna fängelset.
Citera
2019-02-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
Kvinna dödar sig själv och sin flicka - det måste finnas ett svar.

Man dödar sig själv och sina pojkar - VILKET JÄVLA SVIN! Vilket monster!!!!112

Slående vilken skillnad som görs..
Citera
2019-02-10, 09:56
Medlem
Citat:
Låter orimligt, varför hyra en stor skåpbil för 1000kr/dygnet istället för ett vandrahem för nån hundring eller hotel....?

Jo det låter orimligt men om man är på flykt och inte vill låta sig bli hittad? Jag får inte ihop detta med skåpbilen. Den är ett mysterium.
Citera
2019-02-10, 10:26
Medlem
Citat:
Låter orimligt, varför hyra en stor skåpbil för 1000kr/dygnet istället för ett vandrahem för nån hundring eller hotel....?

Kanske för att hon inte ville bli lätt/snabbt upphittad, på de ställerna skriver man in sig, även om man gör det inkognito är det lätt iom att hon har dottern med sig.
(OM hon redan är död, hyrt bilen innan för flytt av ngt slag, någon tredje person omöjligen kan ta henne till tx hotell.)

Nu vet sakkunniga hur rationellt och klokt en desperat person agerar, i detta fallet sägs personen lidit paranoid schrizofrenia.
Har man god ekonomi, dessutom på väg att sluta sitt liv, så jämför man nog inte priser?
Jag kan bara sätta massor av frågetecken.
Senast redigerad av cactaceae 2019-02-10 kl. 10:30. Anledning: Felstavning
Citera
2019-02-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappe8
Undra hur polisen fick nys om bilen och BO.. Hur skulle en person kunna ringa in och larma om att det fanns döda människor i bilen om ingen kunde se att de befann sig skåpet? Skulle man kunna se mer spår på bilen som gjort denne misstänksam måntro? Eller blev den upphittad genom sändare av biluthyrningsbolaget? Nu om man går ifrån teorin att de befann sig i förarsätet..

Som jag skrev tidigare: på sommaren är omr väldigt populärt bl a pga av motionsspåren samt till gång på duschar. På vintern tvivlar jag på att nån springer där men området är väldigt populärt bland hundägare. Troligt är att någon gått förbi bilen och hunden reagerat på ett sånt sett att ägaren blivit nyfiken, gjorde upptäckten och slog larm. En del av spåren runt bilen borde isf vara dennes
Citera
2019-02-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Måste vara deras dödsannons som är införd i SvD idag?

Kvinnan född 1978.

Sonen har 19 januari angivet som såväl födelse som dödsdag.

"Har oväntat och hastigt lämnat oss..."

Nä, det är ingen son det är en flicka, Tov*, mamman heter Jessic*
Citera
2019-02-10, 12:17
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Nä, det är ingen son det är en flicka, Tov*, mamman heter Jessic*

OK! Då är det en annan tragedi som ligger bakom den dödsannonsen.

Man undrar ju vad som inträffat för det är mer än ytterst osannolikt att både modern och barnet avlider vid en förlossning i Sverige.
Citera
2019-02-10, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
OK! Då är det en annan tragedi som ligger bakom den dödsannonsen.

Man undrar ju vad som inträffat för det är mer än ytterst osannolikt att både modern och barnet avlider vid en förlossning i Sverige.

Förlossning? Säker på att du är i rätt tråd? Barnet var 7 år, eller 6? Flickan var frisk pigg och glad enligt vittnen som såg henne dagarna innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in