2019-02-06, 21:46
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag känner till allt detta och håller med, men uttalandena från polisen har under hela utredningens gång varit försiktiga och nästan uppmanande till lugn. Man misstänker inte att en dubbelmördare går lös (min tolkning förstås). Man kan jobba lugnt och metodiskt för att komma fram till det man vet att man kommer komma fram till.

– Nej, utifrån det jag vet finns ingen anledning till oro för allmänhet, lät Anders Bryngelsson på polisens presstjänst då meddela.
Att det inte finns någon fara för allmänheten indikerar i sådana fall att det inte är en för brottsoffren okänd gärningsman.
Citera
2019-02-06, 22:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Att det inte finns någon fara för allmänheten indikerar i sådana fall att det inte är en för brottsoffren okänd gärningsman.

Ja, det förefaller riskfritt att gissa på två alternativ. Jag tror mer på självmord+mord (ja, man kallar detta, litet jargongmässigt, för "utvidgat självmord") men om man misstänker någon i familjen (rimligen då mannen/fadern) gäller samma.

Men har ingen gripits och häktats trots att man inte "är orolig för allmänheten" finns det naturligtvis inga konkreta indicier eller bevis mot någon.

En hypotes kan ju vara att självmordet och mordet (barnet) genomförts på sådant sätt att det är osäkert vad som inträffat, när det har hänt och var det har hänt.
Citera
2019-02-06, 22:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Hmm..... varför inte?
Men ett förslag (på tråden) är att den som hittade, var "mannen med hunden" finns bild på tråden, storvuxen, säkert skostl. 43+ Markerade avtryck är stl 39-41!
Andra förslag är Circle K som hittat med GPS eller larmat polisen som i sin tur hittar bilen? Idetta fall tror jag inte de markerar sina egna fötter, fast en var kvinnlig 😏

Det är kanske inte heller totalt fullkomligt omöjligt att pejla en mobiltelefon?

Mor och dotter var ju anmälda saknade.
Citera
2019-02-06, 22:13
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Om man har så pass på fötterna i en mordutredning så förstår jag inte vad som dröjer? Om man kan utesluta en okänd gärningsman så vet man med all sannolikhet vem gärningsmannen är.

Nej, här talar det mesta för att gärningskvinnan är avliden tillsammans med sin dotter.
Citera
2019-02-06, 22:16
Avstängd
Vet man etnicitet eller någon form av ursprung på mamman och barnet man funnit döda i skåpbilen?
Citera
2019-02-06, 22:19
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Vet man etnicitet eller någon form av ursprung på mamman och barnet man funnit döda i skåpbilen?
Svenskar. Mamman ursprungligen från Uddevalla om jag förstått saken rätt.
Citera
2019-02-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
39-41 är det väldigt få män som har. Den vanligaste skostorleken för män är 43,5. Affärer tar ofta in få par herrskor skor i storlekarna upp till 41.

Medelkvinnan i Sverige har skostorlek 38,5 nuförtiden. Så en sko i storlek 39-41 hör med större sannolikhet till en kvinna än en man.

Håller helt med!
Alltså två kvinnor ? Eller en kvinna som byter skor i syfte att? Har det andra paret hittats? Eller hade omaka par skor på sig? Eller var det en man med små fötter?
Iofs ämnet kan ha ältats färdigt, om det inte dyker upp nya läsare, nya ideer exempelvis.
Citera
2019-02-06, 22:26
Avstängd
Citat:
Svenskar. Mamman ursprungligen från Uddevalla om jag förstått saken rätt.

Kan det vara ännu ett fall där pappan blivit lämnad, och fått en "knäpp" och tagit de två av daga tro? Det skulle vara intressant att ta del av någon statistik kring hur vanligt det är i västvärlden att föräldrar dödar sina barn. Jag inbillar mig (och har fördomar kring) att det är vanligare i Asien, Afrika och arabvärlden?
Citera
2019-02-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är kanske inte heller totalt fullkomligt omöjligt att pejla en mobiltelefon?

Mor och dotter var ju anmälda saknade.

Mobilfrågan var uppe i början av tråden och det undrades då varför identifiering tog så lång tid, det var något i media om att de inte identifierades ganska omgående. Man undrade om mamman inte hade sin mobil med sig bla.?
Citera
2019-02-06, 22:28
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Om man har så pass på fötterna i en mordutredning så förstår jag inte vad som dröjer? Om man kan utesluta en okänd gärningsman så vet man med all sannolikhet vem gärningsmannen är.

Nej, här talar det mesta för att gärningskvinnan är avliden tillsammans med sin dotter.
Brist på tillräckligt starka bevis? Alibi som måste utredas? Bara för att polisen tror sig veta vem som är skyldig kan de inte gå och häkta folk.
Citera
2019-02-06, 22:29
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Håller helt med!
Alltså två kvinnor ? Eller en kvinna som byter skor i syfte att? Har det andra paret hittats? Eller hade omaka par skor på sig? Eller var det en man med små fötter?
Iofs ämnet kan ha ältats färdigt, om det inte dyker upp nya läsare, nya ideer exempelvis.
Väldigt många invandrarsnubbar från Mellanöstern har runt 41 i skostorlek, de är ofta kortare än svenska snubbar och har även mindre fötter.
Citera
2019-02-06, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Kan det vara ännu ett fall där pappan blivit lämnad, och fått en "knäpp" och tagit de två av daga tro? Det skulle vara intressant att ta del av någon statistik kring hur vanligt det är i västvärlden att föräldrar dödar sina barn. Jag inbillar mig (och har fördomar kring) att det är vanligare i Asien, Afrika och arabvärlden?

Njäää.... i de länderna tar mannen en ny fru. Lagligt, traditionsenligt. Fruar lämnar inte sina män i de länderna, fast int' vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in