• 1
  • 2
2006-02-21, 18:58
Medlem
Har läst en del om oljor till matlagning men fått lite olika uppfattningar. Rapsolja ska vara bäst eftersom den innehåller en bättre fettsammansättning än t.ex. olivolja. Å andra sidan ska olivolja vara bättre för att den innehåller mer antioxidanter. Sen har vi ju solrosolja som innehåller en större andel fleromättat fett. Borde inte den vara bäst då? Men sen ska fleromättad olja tydligen kunna vara farlig vid upphettning? Stämmer det

Nån som kan reda ut detta och kanske länka till bra sidor om det?

Tack!
Citera
2006-02-21, 21:51
Medlem
Kharmas avatar
Jag har provat många oljor och den bästa att steka i tycker jag är jordnötsolja, det blir fin yta och smakar bäst. Vet inte om det är den nyttigaste dock, olivolja använder jag till allt annat förutom kalla såser där jag har rapsolja eftersom den smakar minst. Matolja och solrosolja är helt värdelösa tycker jag. Om man vill vara nyttig kan man ha linfröolja.
Citera
2006-02-21, 22:19
Medlem
Agent Coopers avatar
Undvik att steka i ren olivolja. Då den är känslig mot värme.
Jag brukar dock blanda smör och olivolja. Brukar funka bra!
Citera
2006-02-21, 22:22
Medlem
mjohanssons avatar
personligen håller jag med föregående talare, bäst resultat med olja och smör.
Citera
2006-02-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
personligen håller jag med föregående talare, bäst resultat med olja och smör.
Blandning är bäst men inte olivolja. Tycker att det är lika smaklöst att använda olivolja på all mat som att hälla på ketchup på allt man äter! Både ketchup och olivolja har dödar all annan smak.
Citera
2006-02-21, 23:06
Medlem
StigAllans avatar
Har för tillfället själv rapsolja, olivolja, majsolja, sesamolja, jordnötsolja i lager.
Plus smör.
Variera dig så blir det godare och säkerligen nyttigare.
Svårare än så är det inte.

PS.
Tre sorter olivolja har jag!
Citera
2006-02-22, 01:24
Medlem
Jag tänker inte blanda i smör och få i massa mättat fett och slamma igen blodkärlen. Jag vill BARA steka i olja...
Citera
2006-02-22, 07:56
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Jag tänker inte blanda i smör och få i massa mättat fett och slamma igen blodkärlen. Jag vill BARA steka i olja...

Jag tenderar att steka i vanlig rapsolja, neutral och bra fett, stor mängd omega-3 också om jag inte är helt ute och cyklar. Brukar använda kallpressad rapsolja som smaksättning, men det är nog främst för att jag har hemska minnen som sammanbinder olivolja med lavemang.
Citera
2006-02-22, 08:09
Bannlyst
Vi använder bara palmolja. Huruvida det är nyttigt vet jag inte men den har den fördelen att den inte ger den stekta maten någon speciell "oljesmak".
Citera
2006-02-22, 14:10
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram

Lite smör får man faktiskt unna sig.
Livrädd för något så smarrigt bör man inte vara.
Senaste smörfrossan var detta.

Amerikanska blåbärsmuffins
12st.

150 g margarin eller smör(mitt val är normalsaltat smör)
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
½ dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g blåbär, ca 2 dl
25 g mandelspån

Rör matfett och socker vitt och pösigt, gärna med elvisp. Rör i äggen, ett i taget. Tillsätt vaniljsocker och mjölken. Blanda mjöl och bakpulver och rör i smeten. Fyll smeten i en smord muffinspanna eller i pappersformar. Tryck i blåbären med en sked. Strö över mandelspånen. Grädda i 200°C, ca 15 min. Låt muffinsarna svalna i pannan innan de lossas.

Dom jävlarna smälter i munnen!
Citera
2006-02-22, 14:20
Medlem
pockis avatar
Har någon prövat avocadoolja? Jag har hört att den ska vara väldigt god och nyttig.
Citera
2006-02-22, 14:49
Medlem
man bör väl först och fremst tänka på hur oljan tålar värmen. solrosolja och jordnötsolja tycks vara de bästa. man kan blanda i lite smör om man inte steker vid mycket hög värma - för smakens skyld. ja, man kan steka i enbart smör vid relativt låg värma, eller man kann "clarify" det (vet inte vad det heter på svenska), vilkat gör det mycket mer tåligt. smör er ju dessutom sundt. mjölkprodukt, vitaminrikt, och gott för själen . det er allt för mycket skitprat om att fett er farligt. sannoligt er det mycket farligare att inte motionera.

själv den bästa rapsoljan jag har smakt var äcklig, och olivolja har för mycket (god) smak till at steka i, tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in