2011-05-30, 23:06
Medlem
samoslogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Du säger att du inte stödjer Mladic, ska jag ändå säga att du gör det för att "många av er gör det"?

Gör som du vill, Mladic var tydligen min profet enligt ZmajodBosne. Detta efter som att jag "hävdade" att det dog 75 000 icke serbiska offer i Bosnien medan han hävdade att det dog 250 000
Citera
2011-05-30, 23:09
Medlem
samoslogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Nej, det ær hellre ett bevis på att allmæn røstrætt ær ett misstag inom ramarna før en representativ demokrati.

Sjælv anser jag att kosmopoliter per definition inte kan vara bra mænniskor, men det ær væl bara så det ær att vi har olika syn i den frågan.
Tycker du inte att det ær det minsta underligt den ration Serbien har kontra samtliga andra stridande lænder och dess påtvingade utlæmningar av krigsførbrytare? Till och med norsk mainstream-media har reagerat på det (minns inte om det var Dagbladet eller VG från slutet av førra veckan, men jag kan ta reda på det). Før att inte tala om skillnaderna i påføljder!

Serbien ær fortfarande i krig, och bara før att det inte ær ett væpnat sådant så innebær inte det att det ær mindre farligt før nationen...

Du har en poäng i det du skriver. Men folk som bär ansvaret för tusentals civilia människors liv är inga nationalhjältar för mig.
Citera
2011-05-30, 23:11
Medlem
samoslogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindikat
Vadå sålde ut Ceca, hon är ju förfan tjuv som har snott av landet, är hon en hjältinna för det eller? Visst hon e MILF o allt det där, men fan rätt ska vara rätt.

Likadant med Mladic, har han dödat eller get order om det så skall han straffas, vad är problemet?

Det är sedan länge konstaterat att han är ett bosniakiskt/kosovoalbanskt troll, ignorera han bara.
Citera
2011-05-30, 23:13
Medlem
samoslogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever
Tadic den jävla fittan borde gett EU ett ultimatum på att lämna ut Hasim Thaci till Haag. Om de ska få Ratko.

Det där håller jag däremot absolut med om. Det äcklet är ju fan tillochmed värre än Mladic med tanken på att han är president för ett FN-land, ditsatt av västmakterna.
Citera
2011-05-30, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borat4ever
Tadic den jävla fittan borde gett EU ett ultimatum på att lämna ut Hasim Thaci till Haag. Om de ska få Ratko.

"Om de ska få Ratko".

Det rör sig inte om några måsten här, förutom att Ratko Mladic ska och måste dömas för folkmord på oskyldiga civila människor. Att ni serber spottar på Tadic som har gett Serbien en möjlighet att rentvå sin äckliga historia är för mig ett mysterium. Utan honom vore ni fortfarande kvar där ni var sist, både på en barbarisk och politisk nivå.
Citera
2011-05-30, 23:25
Medlem
baller08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Du säger att du inte stödjer Mladic, ska jag ändå säga att du gör det för att "många av er gör det"?
Varför är Ratko Mladić en hjälte för många bosnienserber?

För att besvara denna fråga skulle jag helst vilja besvara ett par andra frågor först.

Varför motsatte sig serberna den självständighet som kroaterna och bosniakerna utropade på 90-talet?

Först och främst handlade det om hur grundlagen i dåvarande Jugoslavien tolkades.
Notera att serberna var ett stadsbärande folk, både i Kroatien och i Bosnien-Hercegovina.
Serbernas version:
Även om de federala enheterna i Jugoslavien hade en hög nivå av självstyre kunde ett utträde ur Jugoslavien inte ske utan alla de stadsbärande folkens samtycke.
Den kroatiska och bosniakiska versionen:
Utträde kan visst ske utan alla folkens samtycke om man lyckas få majoritet i frågan.

Tyvärr var detta inte särskilt noga beskrivet i grundlagstexten. Med utrymme för olika tolkningar uppstod naturligtvis problem.

Serberna, skulle alltså i de nya självständiga staterna få en förändrad status. Från att ha varit ett stadsbärande folk skulle de bli en minoritet. Det är inte helt omöjligt att föreställa sig att detta från serbiskt håll uppfattades som en förlust av de rättigheter och skydd som man faktiskt hade.

Om de andra (kroaterna och bosniakerna) kunde köra över en, simpelt genom en folkomröstning, vilka rättigheter hade då det serbiska folket i de nya staterna? Inga naturligtvis.

Nästa fråga man naturligt bör ställa sig är hur bosnienserberna och serberna i Kroatien kunde vara stadsbärande folk i delrepublikerna, och varför var de så angelägna om att få fortsätta vara det?

Svaret på denna fråga måste man söka från början, då det nya Jugoslavien (SFRJ) skapades.
Under andra världskriget utropades ett oberoende Kroatien (NDH) vars gränser sträckte sig till Serbien (omfattade alltså även Bosnien-Hercegovina). Denna stat styrdes av Ustaše, vars mål var att skapa ett nytt stor-Kroatien tillsammans med bosniakerna som var helt fritt från serber.

Tidigt sammankallade man serbiska bönder i olika regioner till ”möten”, där man skulle ”komma överens”. Det sades att de skulle få chansen att visa sin lojalitet, t ex genom att göra arbetsinsatser för den nya staten, eller skriva på något slags dokument. De serber som dök upp vid dessa sammankomster omringades av beväpnade styrkor, bakbands med ståltråd, misshandlades och låstes in i väntan på lastbilar. De transporterades oftast till stora och djupa gropar i bergsområden, där de mördades. Oftast blev dessa offer stuckna i ögonen och fick halsen avskuren, men en annan ofta vanligt förekommande metod var att de slogs med släggor, innan de slängdes ner i groparna.

Så började det, därefter blev det av naturliga skäl svårare att genomföra när motstånd började bli bättre organiserat bland serberna som slöt upp bland partisaner eller i Chetnik rörelsen. Koncentrationsläger så som Jasenovac (kräver väl ingen närmare presentation) inrättades av Ustaša regimen i augusti 1941, de fick söka upp sina offer mer aktivt inne i städerna. Serbiska byar anfölls, ofta utplånades hela familjer (män, kvinnor, äldre och barn utan skillnad). Den serbiska befolkningen i Kroatien och i Bosnien-Hercegovina utsattes alltså för folkmord under 40-talets första hälft, innan befrielsen kom i form av SFRJ.

De allra flesta serbiska familjer från Bosnien-Hercegovina hade närstående som mördats av NDH regimen. Ingen har någonsin bett om ursäkt eller uttryckt skam för dessa förbrytelser. Man behöver än idag inte leta särskilt mycket efter konkreta exempel (Ratko Mladić och även Boris Tadić, som har sitt ursprung öster om floden Drina, vars farfar och andra släktingar mördades i Jasenovac).

SFRJ skapades alltså på ruinerna av NDH. Serberna var en betydande stor del utav befolkningen i Kroatien och Bosnien-Hercegovina och fick lika mycket rättigheter som de andra folken, varken mer eller mindre. Hur detta gick till exakt vet jag inte men visst var det ett bra för serberna, att så länge de levde inom Jugoslavien så var de skyddade enligt grundlagen och kunde inte längre utsättas för förföljelser. Varför i helvete skulle de frivilligt ge upp detta?

Min åsikt är att serberna skulle tagit striden redan 1974 så fort kroaterna började kräva en högre nivå av självstyre. De skulle klarat sig betydligt bättre då än på 90-talet när maktbalansen rubbades och fyllehunden Jeltsin var president. Med Ustaše och serbhatare finns det inte särskilt mycket att snacka om egentligen, nog vet serberna vad deras självständighet går ut på.

Så frågan var, varför är Ratko Mladić en hjälte för många bosnienserber?

För att serberna fortfarande är ett stadsbärande folk i Bosnien-Hercegovina givetvis, de har en egen entitet och sin frihet kvar.

Detta var inte helt enkelt att kämpa fram, men det gick efter många om och men. Detta trots att omvärlden näst intill applåderade när Jugoslavien kollapsade och omedelbart gav sitt fulla stöd till kroaterna och bosniakerna. Ratko tog den striden som så många andra inte vågade.

Innan jag avgör var jag står i Srebrenica frågan så vill jag se bevis att generalen beordrat dödandet av fångarna. Detta är under alla omständigheter ett krigsbrott, men varför det gick som det gick i Srebrenica har jag tidigare skrivit vad jag tror.
Citera
2011-05-30, 23:31
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baller08
Serberna, skulle alltså i de nya självständiga staterna få en förändrad status. Från att ha varit ett stadsbärande folk skulle de bli en minoritet. Det är inte helt omöjligt att föreställa sig att detta från serbiskt håll uppfattades som en förlust av de rättigheter och skydd som man faktiskt hade.

Vad grundar du detta på? Uttryckte sig Alija på det här viset? Hävdade han att serberna skulle bli av med rättigheter? Eller hävdade han att han ville skapa enighet genom medborgarskap? D.v.s, var vad fan du vill etniskt, men var bosnisk medborgare.

Jag läste inte längre än så här eftersom dina texter i regel består av ren dynga.
Citera
2011-05-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 109740
Vad grundar du detta på? Uttryckte sig Alija på det här viset? Hävdade han att serberna skulle bli av med rättigheter? Eller hävdade han att han ville skapa enighet genom medborgarskap? D.v.s, var vad fan du vill etniskt, men var bosnisk medborgare.

Jag läste inte längre än så här eftersom dina texter i regel består av ren dynga.

Är du seriös? Hur fan kan man rösta fram självständighet utan respekt för 40% av nationens önskemål? Kallar du det rättigheter?

Bosnien hade idag varit en islamistisk stat med serber som minoritet utan serbernas motstånd.
Vi har Mladic och många andra att tacka för mycket, inte för eventuella mord, men för mycket annat.
Citera
2011-05-30, 23:46
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisskalar1
Är du seriös? Hur fan kan man rösta fram självständighet utan att respekt för 40% av nationens önskemål? Kallar du det rättigheter?

Nej, jag och den civiliserade världen kallar det demokrati.

Citat:
Bosnien hade idag varit en islamistisk stat med serber som minoritet utan serbernas motstånd.
Vi har Mladic och många andra att tacka för mycket, inte för eventuella mord, men för mycket annat.

Vad grundar du det på? Bosniakernas fundamentalism? Snälla neger, ni har inte ett enda argument och sanningen svider för mkt: Ni har i erat blod att massmörda grannar kallblodigt.

Så Ratko Mladic, han gjorde bara vad ni är bra på: Stred mot civila. Det har ni ju gjort i evigheter. Ballen skriver ett tårdrypande inlägg men "glömmer bort" att utlämna hur serberna massmördade 8.1% av den totala bosniakiska befolkningen under WW2. Utan i hans vackra saga, där är serberna de här stackars bönderna som går med mössan i hand till möten och blir massakrerade. I hans saga utelämnas sanningen.
Citera
2011-05-30, 23:53
Medlem
klempos avatar
Citat:
Massa dassa papper text bevis?

Vill du hitta bevis så kommer du hitta det , du kan inte missa det och det gäller inte bara Srebrenica..

Problemet är att vi lär aldrig få se ett slutgiltigt dombeslut för att Pampers Hero kommer dö snart..

Förgäves , Serbien kommer inte med EU ..

Vad tänker ni med ? När ni vet att Kroater har betalat i "Gotovinu" och ni försöker med "Komadic"
Citera
2011-05-30, 23:56
Medlem
109740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klempo
Vill du hitta bevis så kommer du hitta det , du kan inte missa det och det gäller inte bara Srebrenica..

Det kommer aldrig funka ändå. Bevisen i form av "erkännande från Plavsic, ursäkter från Serbiens president, erkännande från RS" räcker ju inte. INGET räcker för de här sjuka hjärnorna. För när de säger bevis så menade de egentligen "tillräckligt bra bortförklaring". Så länge som de har den attityden så kommer det aldrig att gå över utan de kommer att vara de stämplade bovarna i en evighet. De har uppenbarligen inte lärt sig från tyskarna som la ut alla korten på bordet och är idag tillbaka i finrummet ihop med resten av de civiliserade folken. Sen spelar EU medlemskap inte någon som helst roll så länge som man behåller den här typen av ociviliserat beteende.

Förlåt att jag kapar ditt svar här, men är lite rastlös ikväll :P
Citera
2011-05-30, 23:59
Medlem
samoslogas avatar
Citat:
Varför är Ratko Mladić en hjälte för många bosnienserber?

För att besvara denna fråga skulle jag helst vilja besvara ett par andra frågor först.

Varför motsatte sig serberna den självständighet som kroaterna och bosniakerna utropade på 90-talet?

Först och främst handlade det om hur grundlagen i dåvarande Jugoslavien tolkades.
Notera att serberna var ett stadsbärande folk, både i Kroatien och i Bosnien-Hercegovina.
Serbernas version:
Även om de federala enheterna i Jugoslavien hade en hög nivå av självstyre kunde ett utträde ur Jugoslavien inte ske utan alla de stadsbärande folkens samtycke.
Den kroatiska och bosniakiska versionen:
Utträde kan visst ske utan alla folkens samtycke om man lyckas få majoritet i frågan.

Tyvärr var detta inte särskilt noga beskrivet i grundlagstexten. Med utrymme för olika tolkningar uppstod naturligtvis problem.

Om de andra (kroaterna och bosniakerna) kunde köra över en, simpelt genom en folkomröstning, vilka rättigheter hade då det serbiska folket i de nya staterna? Inga naturligtvis.

Nästa fråga man naturligt bör ställa sig är hur bosnienserberna och serberna i Kroatien kunde vara stadsbärande folk i delrepublikerna, och varför var de så angelägna om att få fortsätta vara det?

Svaret på denna fråga måste man söka från början, då det nya Jugoslavien (SFRJ) skapades.
Under andra världskriget utropades ett oberoende Kroatien (NDH) vars gränser sträckte sig till Serbien (omfattade alltså även Bosnien-Hercegovina). Denna stat styrdes av Ustaše, vars mål var att skapa ett nytt stor-Kroatien tillsammans med bosniakerna som var helt fritt från serber.

Tidigt sammankallade man serbiska bönder i olika regioner till ”möten”, där man skulle ”komma överens”. Det sades att de skulle få chansen att visa sin lojalitet, t ex genom att göra arbetsinsatser för den nya staten, eller skriva på något slags dokument. De serber som dök upp vid dessa sammankomster omringades av beväpnade styrkor, bakbands med ståltråd, misshandlades och låstes in i väntan på lastbilar. De transporterades oftast till stora och djupa gropar i bergsområden, där de mördades. Oftast blev dessa offer stuckna i ögonen och fick halsen avskuren, men en annan ofta vanligt förekommande metod var att de slogs med släggor, innan de slängdes ner i groparna.

Så började det, därefter blev det av naturliga skäl svårare att genomföra när motstånd började bli bättre organiserat bland serberna som slöt upp bland partisaner eller i Chetnik rörelsen. Koncentrationsläger så som Jasenovac (kräver väl ingen närmare presentation) inrättades av Ustaša regimen i augusti 1941, de fick söka upp sina offer mer aktivt inne i städerna. Serbiska byar anfölls, ofta utplånades hela familjer (män, kvinnor, äldre och barn utan skillnad). Den serbiska befolkningen i Kroatien och i Bosnien-Hercegovina utsattes alltså för folkmord under 40-talets första hälft, innan befrielsen kom i form av SFRJ.

De allra flesta serbiska familjer från Bosnien-Hercegovina hade närstående som mördats av NDH regimen. Ingen har någonsin bett om ursäkt eller uttryckt skam för dessa förbrytelser. Man behöver än idag inte leta särskilt mycket efter konkreta exempel (Ratko Mladić och även Boris Tadić, som har sitt ursprung öster om floden Drina, vars farfar och andra släktingar mördades i Jasenovac).

SFRJ skapades alltså på ruinerna av NDH. Serberna var en betydande stor del utav befolkningen i Kroatien och Bosnien-Hercegovina och fick lika mycket rättigheter som de andra folken, varken mer eller mindre. Hur detta gick till exakt vet jag inte men visst var det ett bra för serberna, att så länge de levde inom Jugoslavien så var de skyddade enligt grundlagen och kunde inte längre utsättas för förföljelser. Varför i helvete skulle de frivilligt ge upp detta?

Min åsikt är att serberna skulle tagit striden redan 1974 så fort kroaterna började kräva en högre nivå av självstyre. De skulle klarat sig betydligt bättre då än på 90-talet när maktbalansen rubbades och fyllehunden Jeltsin var president. Med Ustaše och serbhatare finns det inte särskilt mycket att snacka om egentligen, nog vet serberna vad deras självständighet går ut på.

Så frågan var, varför är Ratko Mladić en hjälte för många bosnienserber?

För att serberna fortfarande är ett stadsbärande folk i Bosnien-Hercegovina givetvis, de har en egen entitet och sin frihet kvar.

Detta var inte helt enkelt att kämpa fram, men det gick efter många om och men. Detta trots att omvärlden näst intill applåderade när Jugoslavien kollapsade och omedelbart gav sitt fulla stöd till kroaterna och bosniakerna. Ratko tog den striden som så många andra inte vågade.

Innan jag avgör var jag står i Srebrenica frågan så vill jag se bevis att generalen beordrat dödandet av fångarna. Detta är under alla omständigheter ett krigsbrott, men varför det gick som det gick i Srebrenica har jag tidigare skrivit vad jag tror.

Tycker att vissa grejer du tog upp där verkligen var väl skrivna. Finns mycket folk inte tänker på och vilket djupt sår NDH och ustase satt på många serber. Mladic gjorde självklart också bra saker för det serbiska folket, men sakerna han är ansvarig för (med 99,9999999% sannolikhet) går enligt mig inte att på något sätt acceptera. Det är bara för mycket.
Ett litet tillägg bara, serber från Vojvodina (delar av Vojvodina ingick ju också i NDH) blev också massakrerade av Ustase.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/NezavisnaDrzavaHrvatskaDistricts1943.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in