• 1
  • 2
2019-01-18, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det brukar göras under System Preferences, Network och i inställningarna för TCP/IP. Första steget är dock att logga in på routern (192.168.1.1 är en vanlig adress) och göra en IP-reservation för Macen där (du ser Macen under anslutna enheter och kan därifrån ge den en fast IP-adress).

När routern konfigurerats är det bara att ställa in att du inte använder DHCP på Macen utan skriver in den fasta IP-adressen istället.

Exakta konfigurationsmöjligheter i routern beror på vilken modell du har men grundprincipen är samma.

Din Mac lär få stabilt Internet så fort du har givit den en fast IP.

Gick in på systeminställningar > nätverk > TCP/IP. IP-addressen stämmer som du skrev.
Skall jag nu stänga av DCHP? Hur skriver jag in IP-address istället?
Citera
2019-01-18, 09:21
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlind4
Gick in på systeminställningar > nätverk > TCP/IP. IP-addressen stämmer som du skrev.
Skall jag nu stänga av DCHP? Hur skriver jag in IP-address istället?
Du ska isåfall välja 'DHCP med manuell adress', där du manuellt skriver in det IP-nr du nu har (om det numret fungerar).

Nästa steg, om det fortfarande bråkar, är att låta nätverksinställningarna glömma de nätverk du har och lägga in dem på nytt. Du tar bort tidigare nätverk under 'avancerat'.

Hur fungerar det för dig om du kör via kabel? Jag hade börjat där i min felsökning, detta för att komma närmare frågan om det är wifi eller DHCP som strular. Men det är ju jag det.
Senast redigerad av system 2019-01-18 kl. 09:23.
Citera
2019-01-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Du ska isåfall välja 'DHCP med manuell adress', där du manuellt skriver in det IP-nr du nu har (om det numret fungerar).

Nästa steg, om det fortfarande bråkar, är att låta nätverksinställningarna glömma de nätverk du har och lägga in dem på nytt. Du tar bort tidigare nätverk under 'avancerat'.

Hur fungerar det för dig om du kör via kabel? Jag hade börjat där i min felsökning, detta för att komma närmare frågan om det är wifi eller DHCP som strular. Men det är ju jag det.

Jag testade med DCHP-manuell men det verkade inte riktigt fungera. Kan dock skrivit fel... vilken exakt address är det som ska in?
Citera
2019-01-18, 10:48
Medlem
systems avatar
Citat:
Jag testade med DCHP-manuell men det verkade inte riktigt fungera. Kan dock skrivit fel... vilken exakt address är det som ska in?
I nätverksinställningar, Wi-Fi (eftersom du kör trådlöst) så klickar du på Avancerat. Under fliken 'TCP/IP' ser du till att Konfigurera IPv4 har 'Med DHCP' valt. Då ser du en IP-adress under. Om allt fungerar för dig så kopierar du den adressen. Välj därefter 'DHCP med manuell adress' och klistrar in IP-adressen.

Dock skulle jag vilja att du testar en dag utan WiFi och kör med Ethernet-kabel. Detta för att försöka ringa in problemet så du inte lägger tid på problemlösning som kanske inte hjälper.
Citera
2019-01-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
I nätverksinställningar, Wi-Fi (eftersom du kör trådlöst) så klickar du på Avancerat. Under fliken 'TCP/IP' ser du till att Konfigurera IPv4 har 'Med DHCP' valt. Då ser du en IP-adress under. Om allt fungerar för dig så kopierar du den adressen. Välj därefter 'DHCP med manuell adress' och klistrar in IP-adressen.

Dock skulle jag vilja att du testar en dag utan WiFi och kör med Ethernet-kabel. Detta för att försöka ringa in problemet så du inte lägger tid på problemlösning som kanske inte hjälper.

Okej, jag förstår! Stort stort stort tack för hjälpen, till alla.

Ska testa ethernat-kabel i helgen tänkte jag.
Detta må låta som den dummaste frågan någonsin, men finns det någon adapter till ethernetkablar? Tänkte eftersom macen inte tar emot den typen av uttag.
Citera
2019-01-18, 11:31
Medlem
systems avatar
Citat:
Okej, jag förstår! Stort stort stort tack för hjälpen, till alla.

Ska testa ethernat-kabel i helgen tänkte jag.
Detta må låta som den dummaste frågan någonsin, men finns det någon adapter till ethernetkablar? Tänkte eftersom macen inte tar emot den typen av uttag.
Frågan är inte alls dum. Och absolut finns det sådana adaptrar. Jag rekommenderar isåfall att du köper en adapter som har fler anslutningar som passar dina behov - nätverk, USB, laddning, kanske SD-kort eller HDMI. (Efter att först svurit över försvunna portar på nya Macar tycker jag nu det är bättre med EN anslutning som fixar alla ens specifika önskemål.)
Citera
2019-01-19, 00:18
Medlem
Jag är inte säker på att en Ethernetkabel är lösningen här eftersom felorsaken "routern" inte riktigt är det som brukar strula när en Mac har WiFi-problem i de flesta fall (undantag finns alltid). Exakt detta problem har jag haft med olika routrar av olika märken och alltid samma grundläggande symptom, d.v.s andra enheter kommer åt Internet.

Fast IP måste först ställas in i routern, d.v.s surfa in på dess adress (192.168.1.1 är vanlig) och logga in. Den exakta proceduren beror på routern men ett exempel är t.ex Netgears instruktioner nedan:

How do I reserve an IP address on my Netgear router?

När detta ställts in är det dags att ställa in Macen, d.v.s tala om för den att den nu har "192.168.1.5" (exempelvis) som IP-adress.

Jag hade inte börjat köpa Ethernetadaptrar om övriga enheter kommer ut på nätet via samma router.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in