• 1
  • 2
2019-01-18, 00:10
Medlem
Hej.

Jag fullständigt chanslös i datorvärlden och vet således inte vad jag ska göra åt mitt mac-problem. Problemet är följande:

Jag har haft problem med mitt internet på datorn i någon månad. Det spelar ingen roll vilket WiFi jag använder, då vi har 4 stycken hemma, jag blir "connectad" till internetet men jag kan inte använda det. Alltså jag kommer inte fram på någon hemsida, min google drive sätts i offline-läge etc. Jag har även testat att internet-dela via telefonen vilket inte heller fungerar.

När jag börjar använda datorn en morgon, eller kväll efter jobbet exempelvis, fungerar alltid internetet suveränt ett kortare tag. Exakt hur lång tid är jag lite osäker på, men det brukar väl ligga på runt 30-60 min. Efter denna stund lägger internetet av helt. Det står att mitt WiFi är connectad, men jag får ingen respons. Jag har, säkert 1000 gånger, testat internetdelning via min iphone men det gör ingen skillnad.

Något som hjälper brukar vara när jag startar om datorn. Då gäller samma tidsintervall, dvs suveränt internet i 30-60 min, sedan total internet-kollaps.
Alla sidor jag försöker komma in på står det; ”webbplatsen kan inte nås. Www.’......’.se tog för lång tid på sig att svara”.

Rent spontant känner jag att det inte är fel på WiFi:ets signalstyrka eller dylikt, utan snarare själva datorn. Dels för att internetet fungerar suveränt till en början, men sedan bara lägger av. Men dels även för att internetdelning inte heller fungerar. (Och att WiFiet fungerar suveränt på min mobil, konstant).

_

Jag har läst en del om detta och funnit ett svar om att programuppdatering kan hjälpa. Men här kommer problem nummer 2...
- Jag kan inte uppdatera min dator. Det står; "Installation misslyckades:*Ett fel inträffade när de markerade uppdateringarna installerades.​​​"
/ även stått;
”Begäran nådde sin maxgräns”.

- Jag har redan kollat utrymme, vilket jag har (mer än halva kvar).
- Jag köpte datorn 2018, således omöjligt att den är för gammal för nedladdning av programuppdatering.
- Jag har gjort någon "dator-check" genom att stänga av datorn och sedan starta den genom att hålla ned knapp D. Efter undersökningen stod det "inga fel hittades".

Vad fan är det för fel på min dator? Jag hittar inga svar, samtidigt har jag ingen jävla aning om hur jag ska gå tillväga.

Har någon något sorts tips som kan hjälpa är jag oerhört tacksam.
Senast redigerad av Mlind4 2019-01-18 kl. 00:36.
Citera
2019-01-18, 00:25
Medlem
Nu blev jag väldigt förrvirrad.
Datorn har tydligen macOS Mojave 10.14. Tydligen är det uppdatering 10.14.2 som ska uppdateras.

Varför kan inte det uppdateras?
Varför fungerar inte mitt internet?
Citera
2019-01-18, 00:30
Medlem
Har du installerat senaste drivrutinerna för wifi och kollat att DHCP är påslaget?

Tycker det låter som du tappar nätverket pga förnyelse av ip-adress. Eller så ligger du bakom en NAT.
Citera
2019-01-18, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare
Har du installerat senaste drivrutinerna för wifi och kollat att DHCP är påslaget?

Tycker det låter som du tappar nätverket pga förnyelse av ip-adress. Eller så ligger du bakom en NAT.

Vad betyder detta? Kan man kolla detta på något sätt via datorn?
Citera
2019-01-18, 00:40
Medlem
sommarlovs avatar
Klicka på äpplet uppe till vänster.
Klicka på "Om den här datorn"

Vilken MacOS har du, vad har du för dator?
Citera
2019-01-18, 00:41
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunflare

Han kör mac.
Citera
2019-01-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Klicka på äpplet uppe till vänster.
Klicka på "Om den här datorn"

Vilken MacOS har du, vad har du för dator?

MacOS 10.14 Mojave
MacBook Air (13-inch, 2017)
Citera
2019-01-18, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mlind4
Vad betyder detta? Kan man kolla detta på något sätt via datorn?
Ska snart sova så du får ett kort svar. DHCP innebär dynamisk allokering av IP-adress. Om din dator är inställd på fast adress fungerar det bara till dess att routern byter ut adress.

NAT står för Name Adress Translator. Kan ställa till med problem ibland.
Citera
2019-01-18, 02:08
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Känns som att din dator inte vet viket nätverk den ska ansluta till?

Gå in i listan och klicka bort 3 av dem och testa att bara ha ett godkänt wifi som du är ansluten till.

Om det inte går så kanske du kan stänga av "anslut automatiskt" och när du startar upp datorn så måste du manuellt välja wifi att ansluta till.
Citera
2019-01-18, 02:08
Medlem
Jag känner väl igen detta beteende hos Macen, har haft det med olika routrar och MacBookar. Alltid samma symptom, d.v.s ansluter till nätverket men Internet strejkar med time-outs, varningstrianglar och annat - samtidigt fungerar övriga enheter problemfritt.

Lösningen i samtliga fall har varit att ställa in fast IP-adress till Macen istället för att använda DHCP. Eftersom jag varit med om problemet så många gånger har jag den starka misstanken om att Apple har problem med DHCP av ena eller andra skälet då det är samma visa som i ursprungsinlägget oavsett router.

Har t.ex haft en Mac som "varningstrianglade" så det stod härliga till (eller rättare sagt gav utropstecken på WiFi-symbolen) varje morgon och enda utvägen blev att tilldela en fast IP-adress i routern och koppla bort DHCP i datorn (d.v.s skriva in den fasta IPn istället).

Så enda rådet är att tilldela Macen en fast IP-adress och skippa DHCP.
Citera
2019-01-18, 07:03
Medlem
Stort tack för allas tips!!

Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag känner väl igen detta beteende hos Macen, har haft det med olika routrar och MacBookar. Alltid samma symptom, d.v.s ansluter till nätverket men Internet strejkar med time-outs, varningstrianglar och annat - samtidigt fungerar övriga enheter problemfritt.

Lösningen i samtliga fall har varit att ställa in fast IP-adress till Macen istället för att använda DHCP. Eftersom jag varit med om problemet så många gånger har jag den starka misstanken om att Apple har problem med DHCP av ena eller andra skälet då det är samma visa som i ursprungsinlägget oavsett router.

Har t.ex haft en Mac som "varningstrianglade" så det stod härliga till (eller rättare sagt gav utropstecken på WiFi-symbolen) varje morgon och enda utvägen blev att tilldela en fast IP-adress i routern och koppla bort DHCP i datorn (d.v.s skriva in den fasta IPn istället).

Så enda rådet är att tilldela Macen en fast IP-adress och skippa DHCP.

Okej. Rent praktiskt, hur ska jag gå tillväga när jag ska fastställa en IP-address på macen?
Citera
2019-01-18, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mlind4
Stort tack för allas tips!!

Okej. Rent praktiskt, hur ska jag gå tillväga när jag ska fastställa en IP-address på macen?

Det brukar göras under System Preferences, Network och i inställningarna för TCP/IP. Första steget är dock att logga in på routern (192.168.1.1 är en vanlig adress) och göra en IP-reservation för Macen där (du ser Macen under anslutna enheter och kan därifrån ge den en fast IP-adress).

När routern konfigurerats är det bara att ställa in att du inte använder DHCP på Macen utan skriver in den fasta IP-adressen istället.

Exakta konfigurationsmöjligheter i routern beror på vilken modell du har men grundprincipen är samma.

Din Mac lär få stabilt Internet så fort du har givit den en fast IP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in