2019-01-18, 17:53
Medlem
Endast en fjollbög från skåne kan skriva något så jävla idiotiskt! -5g å du lipar som ett jävla MP-genusbarn som tappat glassen på Pridefestivalen. Du är för vek för Norrland! Vi behöver inte såna som dig hursom. Så bo du bland det nya spännande skåne med knark-taxi-maffia,sprängningar,skjutningar osv. Du vet väl att alla norr om sthlm kunde gärna skänkt tillbaka skåne till danskjävlarna. Ingen begriper vad ni säger ändå!

p.s hur känns det att vara minoritet i ditt eget land?
Citera
2019-01-18, 18:02
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Kort sommar, långt till allt! - ja tex är det nästan 200 mil från Kiruna till Ystad..

Dessutom mentaliteten!
Folk i norrland verkar ju helt "efter".. asociala, introverta och allmänt tysta och tillbakadragna av sig..
Blir man sådan av att bo där kanske...?

Klimatet är milt, sommaren är lång, vinter har vi knappt, vintern här är mest regn, lite blåst och ett par plusgrader, snö har vi några dagar om året, brukar komma lite snö i början på februari.

Är du efterbliven? http://www.temperatur.nu/djupviken-e...&tid2=00&saved

Vid kusten, långt åt helvete upp i Sverige är sommrarna helt fantastiska, varma och ljusa.
Vintern är ibland ett pain in the ass, men det finns ju, snöskotrar, ishockey, skidor, pimpelfiske etc etc etc.

Naturen är magisk, jag har t.ex 1-2h bilfärd till helt fantastisk natur.

Långt överallt? Visst finns det många som pendlar 10 mil t o r till arbete varje dag, men det handlar om ca 1,5h pendlande. De flesta, har som jag, 10 min bilfärd till arbete/stadskärna etc.

Sen en grej till om vinter, vem fan vill ha regn, blåst och mörker när man kan ha fräsch frisk luft, ljus fin snö och vindstilla?

Sen tycker jag inte att folk i norr är "efter", det är nog dom som upplever dig som "efter" isåfall, då du förmodligen pratar obegriplig svenska, och vem fan orkar diskutera med en sån irl..
Citera
2019-01-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Invandrarna stör inte mig.
För övrigt måste man ju inte bo tillsammans med dessa omman nu inte trivs i deras sällskap, skåne är mer än Malmö.
I min stad bor knappt några invandrare.

Naturen anser jag vara fantasisk här, jag bor i en liten villa i ett skogsområde i direkt anslutning till staden, har 100 meter till en fantastisk vit sandstrand och underbart havsbad.

Jag hatar snö!
Jag hatar kyla!

Vintern här innebär mestadels några plusgrader, regn och lite blåst, jag älskar sådant fuktigt milt vinterväder.
Att det kommer lite snö då och då under vintern får man ju stå ut med, man vet ju att det regnar bort några dagar senare.
Vilken chock!
Citera
2019-01-18, 18:22
Medlem
MaxWalters avatar
Den närmast kultförklarade ekonomen, Kjell A Nordström som har en ekonomie doktorsexamen
inom internationellt företagande har sagt följande om glesbygden:

Stora delar av landet kommer till stor del att vara ödelagt ekonomiskt och dit räknar han
säkert Norrland. Han kallar det för det för en skräpyta. Där finns ingen ekonomisk aktivitet, inga universitet, ingen underhållning, ingen shopping, ingenting, bara träd.

Och om du åker dit (till skräpytorna), kommer du att hitta tre alkoholister,
några barn, och ett par knäppgökar.

Det är det som återstår, alla andra har stuckit.
Citera
2019-01-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Den närmast kultförklarade ekonomen, Kjell A Nordström som har en ekonomie doktorsexamen
inom internationellt företagande har sagt följande om glesbygden:

Stora delar av landet kommer till stor del att vara ödelagt ekonomiskt och dit räknar han
säkert Norrland. Han kallar det för det för en skräpyta. Där finns ingen ekonomisk aktivitet, inga universitet, ingen underhållning, ingen shopping, ingenting, bara träd.

Och om du åker dit (till skräpytorna), kommer du att hitta tre alkoholister,
några barn, och ett par knäppgökar.

Det är det som återstår, alla andra har stuckit.

Jävligt diffus text. Tror inte du begriper själv vad du menar.

Att använda "NORRLAND" öht som beskrivning på ett område är bara det idiotiskt. Finns allt ifrån tung landsbärande industri med växande städer till täta skogar med ingenting annat än virke.

Säger du England när du menar en förort till London?

Nej, han menade alltså inte "Norrland".

Finns döende hålor även i södra Sverige. Skillnaden är att vi har mineraler i backen och fallhöjd på vattnet, då överlever de längre.
Citera
2019-01-18, 18:47
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Sverige överhuvudtaget är ju bara så sjukt överskattat år 2019. Det är extremt höga bostadspriser, låga löner även om man är utbildad akademiker, dålig sjukvård med helt sjuka väntetider och man får i princip ingenting för skattepengarna. Det är mörkt, fruktansvärt kallt och omänskligt väder. Jag bor i Stockholm och funderar seriöst på att flytta utomlands.

Det vettigaste någon skrivit hittils i den här tråden. Ja, Sverige är definitivt på dekis, och det är tamejfan ett under att inte fler svenskar har valt att flytta ifrån detta gigantiska misslyckade integrationsexperiment, och låta resten av handhjärtansmongona drunkna i efterdyningarna av sina egna val.
Citera
2019-01-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Schweiz har löjligt höga löner, dessvärre också löjligt höga kostnader. Dock är en fördel att du slipper hamna i sådana här skittrådar på internet. För det är betydligt mer dagsljus på vintern och därför möjligt att vistas utomhus i stället. Du slipper också diskussionen om det är bättre 170 mil åt helvete eller 90 mil åt andra hållet. Du bestämmer helt enkelt vilken årstid du vill ha och tar tåget dit på en eller två timmar.
Alltså du kan ha "vinter" i Zermatt eller någon annan alport, "vår" i typ Zürich och svensk sommar i Ticino ungefär samtidigt.
Om du får abstinens efter horisonten tar du tåget snabbt och smidigt till valfri flygplats där du knappt hinner lyfta innan det är dags att landa någonstans vid Medelhavet. Minareter är förbjudna och "integrationen" är av assimileringssort. Klipp dig, skaffa ett jobb och behåll det genom att komma i tid.

Schweiz är helt klart ett föregångsland. Om jag inte missminner mig är det mycket svårt att bli medborgare där, men det kanske inte krävs för att man skall få arbeta och uppehålla sig i landet så länge som man har jobb. Jag har sneglat på Singapore som även tilltalar mig ekonomiskt, men hade helst blivit kvar i Europa. Som mjukvaruutvecklare känner jag att jag har stor rörlighet och att Sverige inte är någon speciellt bra affär sett till skattetrycket både på arbete och kapital, samt att jag bor i Malmö vilket är en förfallen stad till bredden fylld med vänsterfolk.
Citera
2019-01-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cereme
Du har missat att det är dyrare att importera?

När det gäller slutpris till konsument så är det väldigt sällsynt att Sverige-odlat är billigare än importerat dito. Märkligt nog.

I övrigt går det att odla väldigt mycket på hela Sveriges yta. Ju längre norrut, desto mer ljus under sommarmånaderna, vilket gör att grödor växer otroligt snabbt. Så även om odlingssäsongen är kortare kan man driva upp mycket på den tiden. Med ett litet växthus så kan man få fram mer eller mindre allt som kan odlas i övriga Sverige.

T:
Hela Norrland ligger inte mer avsides än att man för några hundringar kan hoppa på morgonflyget och sedan, allt mellan 1-2 timmar senare, vara i Stockholm. Blir man leds på stress och trängsel, så behöver man inte ens stanna över natten utan kan hoppa på kvällsflyget och sedan sova i sin egen säng. Dock föredrar jag att tillbringa dagen i någon norrländsk stad istället.

Vad gäller Skåne så tänker jag inte yttra mig då jag aldrig varit längre söderut i Sverige än Göteborg. Men södra Sverige i sig har väl inte så mycket att erbjuda, inget jag känner att jag saknar i mitt liv.
Citera
2019-01-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Schweiz är helt klart ett föregångsland. Om jag inte missminner mig är det mycket svårt att bli medborgare där, men det kanske inte krävs för att man skall få arbeta och uppehålla sig i landet så länge som man har jobb. Jag har sneglat på Singapore som även tilltalar mig ekonomiskt, men hade helst blivit kvar i Europa. Som mjukvaruutvecklare känner jag att jag har stor rörlighet och att Sverige inte är någon speciellt bra affär sett till skattetrycket både på arbete och kapital, samt att jag bor i Malmö vilket är en förfallen stad till bredden fylld med vänsterfolk.

Invandringen i Schweiz är extremt orienterad mot sysselsättning. Din arbetsgivare eller skola intygar för den aktuella kantonen att du är sysselsatt hos dem, och därmed har rätt att vistas där. Människor som inte tillhör en utvald skara av länder(typ EU och några andra) har jag för mig har 24 timmar på sig att lämna Schweiz efter det att deras anställning/studier har upphört(om de inte har hittat något annat att göra det vill säga).
Citera
2019-01-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joxxorz
När det gäller slutpris till konsument så är det väldigt sällsynt att Sverige-odlat är billigare än importerat dito. Märkligt nog

Någon EU-regel kanske.

Citat:
Vad gäller Skåne så tänker jag inte yttra mig då jag aldrig varit längre söderut i Sverige än Göteborg. Men södra Sverige i sig har väl inte så mycket att erbjuda, inget jag känner att jag saknar i mitt liv

Har inte heller någon vidare erfarenhet mer än att jag åkt igenom där för att åka till Danmark. Varit runt lite i Malmö och det var väl en stad liksom, inte så märkvärdigt.
Citera
2019-01-18, 19:54
Medlem
Citat:
T:
Hela Norrland ligger inte mer avsides än att man för några hundringar kan hoppa på morgonflyget och sedan, allt mellan 1-2 timmar senare, vara i Stockholm. Blir man leds på stress och trängsel, så behöver man inte ens stanna över natten utan kan hoppa på kvällsflyget och sedan sova i sin egen säng. Dock föredrar jag att tillbringa dagen i någon norrländsk stad istället.

Vad gäller Skåne så tänker jag inte yttra mig då jag aldrig varit längre söderut i Sverige än Göteborg. Men södra Sverige i sig har väl inte så mycket att erbjuda, inget jag känner att jag saknar i mitt liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Cereme

Har inte heller någon vidare erfarenhet mer än att jag åkt igenom där för att åka till Danmark. Varit runt lite i Malmö och det var väl en stad liksom, inte så märkvärdigt.

Det här är väl ändå rätt talande för nivån på den här tråden. Inga funderingar kring varför folk som kan välja exakt vad de vill äger fastigheter på Falsterbonäset, Bjärehalvön och Kullahalvön?
Citera
2019-01-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det här är väl ändå rätt talande för nivån på den här tråden

Men jag har ju inte ens pratat om att bo någonstans, jag bara inflikade att lantbrukshandeln kommer påverkas negativt om Sverige gör sig av med Skåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in