2019-01-18, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cereme

Inte riktigt hela kanske.

Nej, inte i vissa delar av Lappland...

Fortfarande stora ytor det handlar om. Speciellt med Skånska mått mätt.
Citera
2019-01-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Fortfarande stora ytor det handlar om

Sverige är ju till större delen skog, Skåne är unikt för Sverige med sitt danska, platta utseende, men om man körde lite skövling så visst. Kanske värt det bara för att få se Isabella Lövin bli förbannad
Citera
2019-01-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Trams, du pratar goja...det tar tid att utveckla företag som anställer hundratals människor.
Det finns många små egna företagare, men det finns begränsningar av de orsaker
jag tidigare räknat upp och mer än så,det är inte gynnsamt med företag för många då...PUCKO !

Politikerna la ut olika myndigheter i Stockholm, stora arbetsplatser med många anställda.
Och stora delar av myndigheter som sedan har flyttats ligger inte i Norrland.
Postgirot tex hamnade i Eskilstuna.
Så det är absolut till stor del politiker som har del i hur det ser ut i Norrland.
Vissa tycker att Moderaterna borde kallas för Stockholmspartiet i stället, de
gynnar ju helst Stockholms området.

Pucko? Jo när argumenten sinar så kommer personangrepp. Lille vän, lokalisering av statliga företag och verk har staten sysslat med sedan tidigt 70 tal. Det fungerar ju bevisligen inte. Kanske man då skulle försöka med nya grepp. Du vet, sådana som vi Stockholmare får ta till. Hitta på nya saker och jobba. Det tar samma tid i Stockholm att bygga något som det gör i Umeå. Och dessutom, det kostar på att hitta på nya låtsasverk för att få folk att jobba. Då kan man lika gärna ger dem bidrag. Därför ser det ut som det gör. Ska vi rabbla hur många vi kan komma på som flyttat ut, och då oftast till norr?
Citera
2019-01-18, 14:34
Medlem
Sverige överhuvudtaget är ju bara så sjukt överskattat år 2019. Det är extremt höga bostadspriser, låga löner även om man är utbildad akademiker, dålig sjukvård med helt sjuka väntetider och man får i princip ingenting för skattepengarna. Det är mörkt, fruktansvärt kallt och omänskligt väder. Jag bor i Stockholm och funderar seriöst på att flytta utomlands.
Citera
2019-01-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjuna5
Sverige överhuvudtaget är ju bara så sjukt överskattat år 2019. Det är extremt höga bostadspriser, låga löner även om man är utbildad akademiker, dålig sjukvård med helt sjuka väntetider och man får i princip ingenting för skattepengarna. Det är mörkt, fruktansvärt kallt och omänskligt väder. Jag bor i Stockholm och funderar seriöst på att flytta utomlands.

Men vart? Hela västvärlden verkar ju ha stagnerade löner och höga bostadspriser. Har själv gått i tankarna att flytta men kan inte hitta något lämpligt land.
Citera
2019-01-18, 14:51
Medlem
Bor själv i nordligaste delan av norrland, ca 10 mil från Kiruna. Tror faktiskt inte att du har rätt på en enda punkt.
Tex. så skulle jag vilja påstå att vintern är fan så mycket mörkare i Skåne, just på grund av att vi har snö här som lyser upp.Medan det i södra Sverige är totalt becksvart, helljuset på bilen lyser 30 meter, här uppe 300. Lägre temperatur här vintertid ja, men oftast betydligt mindre blåsigt, plus att man inte blir blöt av regn, så egentligen är det inte så varmt i Skåne ändå. För att inte tala om sommaren då är både varmt och ljust dygnet runt.

Sen finns det massa anledningar till att bo här, framförallt här i malmfälten där jobben är många och välbetalda.
Fjällen, skogen, friluftslivet är helt fantastiskt om man gillar sånt, tog så sent som igår snöskotern från bakgården för att tjugo minuter senare befinna mig i fjällen. Iallafall här uppe uppskattar dom flesta det mer än en bussresa till Danmark.

Gängskjutningar har vad jag vet aldrig förekommit här. Jag känner till två stycken bilbränder som skett under min livstid.

Visst Skåningarna har nära till Danmark, vi har nära till både Norge och Finland.

Jag kan inte komma på en enda anledning till att bo i skåne bland babbar och betong.
Citera
2019-01-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Men vart? Hela västvärlden verkar ju ha stagnerade löner och höga bostadspriser. Har själv gått i tankarna att flytta men kan inte hitta något lämpligt land.

Australien kanske..
Citera
2019-01-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cereme
Sverige är ju till större delen skog, Skåne är unikt för Sverige med sitt danska, platta utseende, men om man körde lite skövling så visst. Kanske värt det bara för att få se Isabella Lövin bli förbannad

Behövs ju inte skövlas värst mycket av skogen för att få en yta motsvarande Skåne...

Hon märker nog ingenting, miljöpartister lämnar ju aldrig storstaden
Citera
2019-01-18, 14:57
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Pucko? Jo när argumenten sinar så kommer personangrepp. Lille vän, lokalisering av statliga företag och verk har staten sysslat med sedan tidigt 70 tal. Det fungerar ju bevisligen inte. Kanske man då skulle försöka med nya grepp. Du vet, sådana som vi Stockholmare får ta till. Hitta på nya saker och jobba. Det tar samma tid i Stockholm att bygga något som det gör i Umeå. Och dessutom, det kostar på att hitta på nya låtsasverk för att få folk att jobba. Då kan man lika gärna ger dem bidrag. Därför ser det ut som det gör. Ska vi rabbla hur många vi kan komma på som flyttat ut, och då oftast till norr?

”Lilla vän”...Härskartekniker brukar folk ta till när argumenten tryter..
och du tar det tydligen personligt också, Stockholmare som du är.
Det ska man inte göra i en diskussion, för då bleknar argumenten
ytterligare.Jag beskrev ju bara vad du är.

Du vet uppenbarligen inte hur det fungerar för dem som bor i Norrland,
men babbla floskler kan du.
Föreslår att du själv ser till att öka befolkningen i Norrland, genom
att du flyttar dit.Först då kanske du kan få substans i dina argument.
Bara den som är väl insatt i hur det fungerar förstår, betvivlar det
för en person som aldrig? satt sin fot i Norrland, mer än på en möjlig
skidsemester.

Läs mitt inlägg igen där jag beskriver delvis hur det fungerar i Norrland.
Att anställa personer med rätt kompetens kräver ofta att man har tillgång
till det jag räknat upp, som Norrland inte har eller har i sämre skick.
Det gör att man inte alltid kan locka till sig rätt kompetens eller tvingas betala
djävligt mycket högre löner...för att inte tala om posten, vilket företag är
mycket beroende av, som politikerna sålde ut...osv
Att jämföra företagare i Stockholm med företagare i Norrland är ...
eller rättare sagt företagsklimatet..
Senast redigerad av cece123 2019-01-18 kl. 15:20.
Citera
2019-01-18, 15:02
Medlem
miness avatar
har bott i skåne nästan hela mitt liv

skulle gärna flytta till norrland
Citera
2019-01-18, 15:07
Medlem
elimes avatar
Jag älskar vinter och hatar folk, bor därför i norra delen av landet.
Citera
2019-01-18, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
”Lilla vän”...Härskartekniker brukar folk ta till när argumenten tryter..
och du tar det tydligen personligt också, Stockholmare som du är.
Det ska man inte göra i en diskussion, för då bleknar argumenten
ytterligare.Jag beskrev ju bara vad du är.

Du vet uppenbarligen inte hur det fungerar för dem som bor i Norrland,
men babbla floskler kan du.
Föreslår att du själv ser till att öka befolkningen i Norrland, genom
att du flyttar dit.Först då kanske du kan få substans i dina argument.
Bara den som är väl insatt i hur det fungerar förstår, betvivlar det
för en person som aldrig? satt sin fot i Norrland, mer än på en möjlig
skidsemester.

Läs mitt inlägg igen där jag beskriver delvis hur det fungerar i Norrland.
Att anställa personer med rätt kompetens kräver ofta att man har tillgång
till det jag räknat upp, som Norrland inte har eller har i sämre skick.
Det gör att man inte alltid kan locka till sig rätt kompetens eller tvingas betala
djävligt mycket högre löner...för att inte tala om posten, vilket företag är
mycket beroende av, som politikerna sålde ut...osv
Att jämföra företagare i Stockholm med företagare i Norrland är ...
eller rättare sagt företagsklimatet..

Stockholm är lätt överlägset när det kommer till företagsklimatet. Här finns investerare/kapitalet, kompetensen och en startup/innovationstrend framförallt inom IT-sektorn, fintech och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in