2019-01-17, 15:57
Medlem
scraftys avatar
Finns det ngra banker i Sverige som r gratis att bli kund hos och som inte har ngra mnadsavgifter eller liknande?
Citera
2019-01-17, 16:03
Medlem
BNCs avatar
De flesta?

Jag har frvisso inte gjort ngra strre efterforskningar, men jag har i alla fall aldrig betalat ngra mnadsavgifter till ngon bank.
Enda avgifter som brukar tas ut r kortavgift p ett par hundra om ret, om man har ett betalkort. Den brukar man dock kunna bli av med om man uppfyller vissa kriterier (typ "helkund").
Citera
2019-01-17, 16:06
Medlem
De flesta banker r vl gratis?

Vissa banker kr tom utan kortavgift fr betalkort..

Ett exempel r ICA banken.
Citera
2019-01-17, 16:34
Avstngd
321js avatar
https://www.konsumenternas.se/betala...amfor-avgifter

Jmfr avgifter fr olika banktjnster - konsumenternas.se
Citera
2019-01-17, 16:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avannanasikt
De flesta banker r vl gratis?

Vissa banker kr tom utan kortavgift fr betalkort..

Ett exempel r ICA banken.

Just betalkort r oftast den springande punkten, ica tar mnadsavgift fr kortet sedan ett par r (ca 300/r). Jag vet fr jag sade upp icabanken nr de infrde avgift och samtidigt infrde valutapslag p kortet.
Citera
2019-01-17, 17:53
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
De flesta?
Jag har d svrt att hitta en bank som inte tar mnadsavgift p cirka 30:- eller mer fr internetbank/privatkonto.

Min bank r Forex, men bankjveln ger inte ut mobilt bank-ID, s jag var tvungen att bli kund hos en annan bank som utdelar mobilt bank-ID eftersom mitt gamla hll p att g ut. Nu dras avgifter frn mitt konto p Sparbanken Syd, det r nere p typ -79kr. S jag antar att jag r skyldig banken dessa pengar.

Enda sttet fr mig att avsluta mitt konto dr r att bli kund hos en ny bank som d ska skicka ett "avslutnings-uppdrag" till Sparbanken. Men d mste jag hitta en avgifts-fri bank, annars r det ingen id.

Forex kan inte skicka ett avslutnings-uppdrag eftersom jag "redan r kund dr sedan gammalt".
Citera
2019-01-17, 18:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Jag har d svrt att hitta en bank som inte tar mnadsavgift p cirka 30:- eller mer fr internetbank/privatkonto.

Min bank r Forex, men bankjveln ger inte ut mobilt bank-ID, s jag var tvungen att bli kund hos en annan bank som utdelar mobilt bank-ID eftersom mitt gamla hll p att g ut. Nu dras avgifter frn mitt konto p Sparbanken Syd, det r nere p typ -79kr. S jag antar att jag r skyldig banken dessa pengar.

Enda sttet fr mig att avsluta mitt konto dr r att bli kund hos en ny bank som d ska skicka ett "avslutnings-uppdrag" till Sparbanken. Men d mste jag hitta en avgifts-fri bank, annars r det ingen id.

Forex kan inte skicka ett avslutnings-uppdrag eftersom jag "redan r kund dr sedan gammalt".

Du verkar ha grovt missuppfattat en sak; banken mste absolut inte skicka ett "avslutnings-uppdrag". Du kan givetvis sjlv sga upp dina konton i vilken bank som helst som du r kund i!

Nr forex brjade ta betalt fr snart ett r sedan s avslutade jag forex genom att g till ett av deras kontor och begra precis detta, tog ca 7 minuter s hade kassrskan gjort det.

Vill du bara ha bankid och konto s kan du nog f det avgiftsfritt hos bde lnsfrskringar och handelsbanken.
Citera
2019-01-17, 19:03
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du verkar ha grovt missuppfattat en sak; banken mste absolut inte skicka ett "avslutnings-uppdrag". Du kan givetvis sjlv sga upp dina konton i vilken bank som helst som du r kund i!
Ja, jag vet dock inte exakt hur. Jag frgade kundservice via internetbankens meddelanden och fick fljande svar:
"Du kontaktar din nya bank och ber dem att skicka ett avslutsuppdrag till oss.

Med vnlig hlsning
Sparbanken Syd"
Citera
2019-01-17, 19:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja, jag vet dock inte exakt hur. Jag frgade kundservice via internetbankens meddelanden och fick fljande svar:
"Du kontaktar din nya bank och ber dem att skicka ett avslutsuppdrag till oss.

Med vnlig hlsning
Sparbanken Syd"

Busenkelt, tm kontona och g sedan dit och avsluta. Ev vill de ha tillbaks koddosa eller ngot annat - har sjlv dock inte ftt ngon sdan begran nr jag avslutat en bank.
Citera
2019-01-17, 19:42
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Nyckeln r som sagt att du skaffar dig ett lnekonto men struntar i bankkortet. Sedan kan du ska ett kreditkort separat frn din bank som du betalar via faktura varje mnad. De flesta kreditkorten kommer med en mnadsavgift, fast ven en bonus som verstiger mnadsavgiften vid normalt anvndande (vanligtvis motsvarande 0,5%-1% tillbaka p allt du handlar). Den enda egentliga nackdelen r att kontantuttag med kreditkort r svindyra.

Sjlv kr jag Skandiabanken fr detta upplgg.
Citera
2019-01-17, 20:35
Medlem
Citat:
Finns det ngra banker i Sverige som r gratis att bli kund hos och som inte har ngra mnadsavgifter eller liknande?

Finns inget som r gratis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in