2019-01-17, 15:57
Medlem
scraftys avatar
Finns det några banker i Sverige som är gratis att bli kund hos och som inte har några månadsavgifter eller liknande?
Citera
2019-01-17, 16:03
Medlem
BNCs avatar
De flesta?

Jag har förvisso inte gjort några större efterforskningar, men jag har i alla fall aldrig betalat några månadsavgifter till någon bank.
Enda avgifter som brukar tas ut är kortavgift på ett par hundra om året, om man har ett betalkort. Den brukar man dock kunna bli av med om man uppfyller vissa kriterier (typ "helkund").
Citera
2019-01-17, 16:06
Medlem
De flesta banker är väl gratis?

Vissa banker kör tom utan kortavgift för betalkort..

Ett exempel är ICA banken.
Citera
2019-01-17, 16:34
Medlem
321js avatar
https://www.konsumenternas.se/betala...amfor-avgifter

Jämför avgifter för olika banktjänster - konsumenternas.se
Citera
2019-01-17, 16:46
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avannanasikt
De flesta banker är väl gratis?

Vissa banker kör tom utan kortavgift för betalkort..

Ett exempel är ICA banken.

Just betalkort är oftast den springande punkten, ica tar månadsavgift för kortet sedan ett par år (ca 300/år). Jag vet för jag sade upp icabanken när de införde avgift och samtidigt införde valutapåslag på kortet.
Citera
2019-01-17, 17:53
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
De flesta?
Jag har då svårt att hitta en bank som inte tar månadsavgift på cirka 30:- eller mer för internetbank/privatkonto.

Min bank är Forex, men bankjäveln ger inte ut mobilt bank-ID, så jag var tvungen att bli kund hos en annan bank som utdelar mobilt bank-ID eftersom mitt gamla höll på att gå ut. Nu dras avgifter från mitt konto på Sparbanken Syd, det är nere på typ -79kr. Så jag antar att jag är skyldig banken dessa pengar.

Enda sättet för mig att avsluta mitt konto där är att bli kund hos en ny bank som då ska skicka ett "avslutnings-uppdrag" till Sparbanken. Men då måste jag hitta en avgifts-fri bank, annars är det ingen idé.

Forex kan inte skicka ett avslutnings-uppdrag eftersom jag "redan är kund där sedan gammalt".
Citera
2019-01-17, 18:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Jag har då svårt att hitta en bank som inte tar månadsavgift på cirka 30:- eller mer för internetbank/privatkonto.

Min bank är Forex, men bankjäveln ger inte ut mobilt bank-ID, så jag var tvungen att bli kund hos en annan bank som utdelar mobilt bank-ID eftersom mitt gamla höll på att gå ut. Nu dras avgifter från mitt konto på Sparbanken Syd, det är nere på typ -79kr. Så jag antar att jag är skyldig banken dessa pengar.

Enda sättet för mig att avsluta mitt konto där är att bli kund hos en ny bank som då ska skicka ett "avslutnings-uppdrag" till Sparbanken. Men då måste jag hitta en avgifts-fri bank, annars är det ingen idé.

Forex kan inte skicka ett avslutnings-uppdrag eftersom jag "redan är kund där sedan gammalt".

Du verkar ha grovt missuppfattat en sak; banken måste absolut inte skicka ett "avslutnings-uppdrag". Du kan givetvis själv säga upp dina konton i vilken bank som helst som du är kund i!

När forex började ta betalt för snart ett år sedan så avslutade jag forex genom att gå till ett av deras kontor och begära precis detta, tog ca 7 minuter så hade kassörskan gjort det.

Vill du bara ha bankid och konto så kan du nog få det avgiftsfritt hos både länsförsäkringar och handelsbanken.
Citera
2019-01-17, 19:03
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du verkar ha grovt missuppfattat en sak; banken måste absolut inte skicka ett "avslutnings-uppdrag". Du kan givetvis själv säga upp dina konton i vilken bank som helst som du är kund i!
Ja, jag vet dock inte exakt hur. Jag frågade kundservice via internetbankens meddelanden och fick följande svar:
"Du kontaktar din nya bank och ber dem att skicka ett avslutsuppdrag till oss.

Med vänlig hälsning
Sparbanken Syd"
Citera
2019-01-17, 19:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ja, jag vet dock inte exakt hur. Jag frågade kundservice via internetbankens meddelanden och fick följande svar:
"Du kontaktar din nya bank och ber dem att skicka ett avslutsuppdrag till oss.

Med vänlig hälsning
Sparbanken Syd"

Busenkelt, töm kontona och gå sedan dit och avsluta. Ev vill de ha tillbaks koddosa eller något annat - har själv dock inte fått någon sådan begäran när jag avslutat en bank.
Citera
2019-01-17, 19:42
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Nyckeln är som sagt att du skaffar dig ett lönekonto men struntar i bankkortet. Sedan kan du söka ett kreditkort separat från din bank som du betalar via faktura varje månad. De flesta kreditkorten kommer med en månadsavgift, fast även en bonus som överstiger månadsavgiften vid normalt användande (vanligtvis motsvarande 0,5%-1% tillbaka på allt du handlar). Den enda egentliga nackdelen är att kontantuttag med kreditkort är svindyra.

Själv kör jag Skandiabanken för detta upplägg.
Citera
2019-01-17, 20:35
Medlem
Citat:
Finns det några banker i Sverige som är gratis att bli kund hos och som inte har några månadsavgifter eller liknande?

Finns inget som är gratis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in