• 1
  • 2
2019-01-17, 11:57
Medlem
När räknas man som rik? Går det att säga eller sätta någon sorts gräns? Beror det på vad man har investerat i som tex. bostadsrätter eller annat boende eller pengar man har på banken i sparkonto eller i aktier och fonder?

Jag har ingen förmögenhet men tillräckligt för att jag kunde köpa en egen ganska liten men ny renoverad lägenhet/bostadsrätt. Alla frågar om lån och räntor och hur mycket det kommer bli och lånelöfte och hur jag fick ihop till handpenningen och snokar runt rent allmänt men jag behövde ju inget sådant så jag försöker prata runt, byta ämne eller till och med spela med beroende på vem det är som frågar.

Jag köpte en del nya kläder men hinner inte använda allt och då jag är sparsam för att jag kommer behöva pengarna framöver då jag är sjukskriven så lever jag i princip som innan, jag har sjukt låg sjukpenning och behöver varje månad ta från sparpengarna vilket känns allmänt dåligt för jag är egentligen en sparsam person och vill spara.

Handlar kläder på HM, åker inte på lyxresor och eftersom jag anser att jag har på tok för mycket kläder och prylar och pengarna rinner iväg och jag flyttar nu och upptäcker hur sjukt mycket saker och kläder jag har och hur mycket jag fått slänga och skänka och att jag inte vill slösa pengar på sånt som är onödiga så har jag satt köpstopp från november i år till första januari 2020 för att jag är trött på prylar.

Det är bara mina föräldrar som vet exakta summan och två kompisar som vet att jag fått pengar men inte hur mycket.

Men jag vet inte om jag räknas som rik, var går gränsen ? Min inkomst varje månad från FK är på mindre än 10 000 kr och då ska det täcka allt. Men bara alla utgifter som hyra och el och försäkringar och mat blir mer än så. Men eftersom jag har lite pengar kvar, inte så mycket men mer än många andra så kanske jag är rik ändå?

Hur ser ni själva på det? Anser ni er rika? Fattiga? Mittemellan ? Jag har ingen aning om vad jag är.
Citera
2019-01-17, 12:06
Medlem
Skunken666s avatar
Man är rik när man känner sig själv rik!
Det är väl oväsentligt vad andra anser eller tycker?
Citera
2019-01-17, 12:29
Medlem
10msek i kapital och 1msek netto/år.

Sen kan man givetvis ha mycket mer kapital och inga inkomster och fortfarande vara rik.

Detta är vad jag tycker
Citera
2019-01-17, 12:31
Medlem
Det beror såklart på vad man gör med sina pengar men en tumregel jag precis hittat på är att om man likviderar alla tillgångar (exklusive boendet) och man tar en genomsnittlig månads utgifter, säg Oktober 2018 och delar sin nettoförmögenhet med månaden och får man då ett antal månader som överstiger antalet månader man tror man har kvar på jorden så är man rik.

Givetvis kan man flytta till mindre lägenhet eller bo i tält, man kan ha utdelningsaktier istället för kontanter på kontot och man kan sälja stjärt vid sidan av men eftersom alla dessa val är personliga så tror jag en tumregel fungerar någorlunda. Din lägenhet är ju betald så du kan ju bo kvar där eftersom du då heller inte betalar någon amortering eller ränta. Har du lån på bostaden funkar ju formeln likadant, dina utgifter i månaden är ju högre.

Jag gjorde detta nu på mig och min sambo och skulle vi med Oktober månads utgifter delat på samtliga likviderbara tillgångar (ex lägenheten som är betald) klara oss ganska precis 100 månader. Känns ju relativt gott men jag har fan fler år än så kvar så det blir o jobba på några år till.
Citera
2019-01-17, 12:36
Medlem
Använd normalfördelning och jämför dig med andra i motsvarande sits, tillhör du gruppen som befinner sig två eller fler standardavvikelser från medelvärdet är du rik.

Troligtvis har du det rätt bra ekonomiskt redan på en lägre nivå men det finns i dagens samhälle rätt många som är Dollar-miljonärer med växande kapital varje månad så det krävs en del enligt mig för att kalla sig rik i Sverige.

Det handlar även mycket vem du väljer att jämföra dig med. Du kan ju välja att titta till dig själv och förhoppningsvis se att du är rikare idag än tidigare. Du gör rätt att inte flasha med din rikedom, det leder sällan till något positivt
Citera
2019-01-17, 12:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qelina
När räknas man som rik? Går det att säga eller sätta någon sorts gräns? Beror det på vad man har investerat i som tex. bostadsrätter eller annat boende eller pengar man har på banken i sparkonto eller i aktier och fonder?

Jag har ingen förmögenhet men tillräckligt för att jag kunde köpa en egen ganska liten men ny renoverad lägenhet/bostadsrätt. Alla frågar om lån och räntor och hur mycket det kommer bli och lånelöfte och hur jag fick ihop till handpenningen och snokar runt rent allmänt men jag behövde ju inget sådant så jag försöker prata runt, byta ämne eller till och med spela med beroende på vem det är som frågar.

Jag köpte en del nya kläder men hinner inte använda allt och då jag är sparsam för att jag kommer behöva pengarna framöver då jag är sjukskriven så lever jag i princip som innan, jag har sjukt låg sjukpenning och behöver varje månad ta från sparpengarna vilket känns allmänt dåligt för jag är egentligen en sparsam person och vill spara.

Handlar kläder på HM, åker inte på lyxresor och eftersom jag anser att jag har på tok för mycket kläder och prylar och pengarna rinner iväg och jag flyttar nu och upptäcker hur sjukt mycket saker och kläder jag har och hur mycket jag fått slänga och skänka och att jag inte vill slösa pengar på sånt som är onödiga så har jag satt köpstopp från november i år till första januari 2020 för att jag är trött på prylar.

Det är bara mina föräldrar som vet exakta summan och två kompisar som vet att jag fått pengar men inte hur mycket.

Men jag vet inte om jag räknas som rik, var går gränsen ? Min inkomst varje månad från FK är på mindre än 10 000 kr och då ska det täcka allt. Men bara alla utgifter som hyra och el och försäkringar och mat blir mer än så. Men eftersom jag har lite pengar kvar, inte så mycket men mer än många andra så kanske jag är rik ändå?

Hur ser ni själva på det? Anser ni er rika? Fattiga? Mittemellan ? Jag har ingen aning om vad jag är.

Vi får vänta tills Syserror griper in i tråden och reder ut begreppen!
Citera
2019-01-17, 12:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qelina

Åk ner och häng i de finare kvarteren i Monaco eller Nice så lär du absolut inte påstå att du är rik efteråt!
Citera
2019-01-17, 12:53
Medlem
Rik är man när man kan göra vad man vill,när man vill utan att tänka på vad det kostar.
Tillhör själv 1 procentarna i Sverige med mer pengar än vad jag behöver under 10 livstider.
Har inga lån eller skulder.

Det ger en OTROLIG frihetskänsla som är svårslagen.
Samtidigt ser man vissa som står och tjafsar och plockar bort varor för dom inte har 100 spänn att betala grejorna med på ica..

Knepigt det där med pengar.
Citera
2019-01-17, 15:30
Medlem
Man blir aldrig rik, det finns alltid någon som har mer. Och den som anser sig vara rik har gett upp.
Citera
2019-01-17, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chadar
Man blir aldrig rik, det finns alltid någon som har mer. Och den som anser sig vara rik har gett upp.

Friheten att inte behöva springa runt och tjäna pengar i ekorrhjulet väldigt tillfredsställande.

Har inte gett upp något,behöver inget mer.
Citerar Steve Jobs: Har ingen önskan om att bli rikast på kyrkogården.
Citera
2019-01-17, 20:22
Medlem
Beror ju vad man utgår ifrån, bästa är gå efter HNWI standard, 1M$ tillgångar utöver sin huvudbostad man bor i. Dock är det extremt liten summa som inte räcker långt om man ska prata vara rik.

Sedan beror vad man vill göra i livet, bor man i väst är det så klart extremt lite pengar. Eller om man vill resa runt i hög standard.

Men om man väljer stanna i Afrika eller Asien finns extremt många länder där du kan leva bättre än en kung för betydligt mindre krav på pengar. För medelinkomst i större städerna i dom länder ligger på 150-350$. Visst som västerlänning utan kontakter eller finare områden i högre standard krävs så klart betydligt mer än så men med 1M$ tillgångar och kan leva på 100k$ om året i avkastning får man väldigt mycket levnadssstand för i dom länderna.
Citera
2019-01-18, 11:40
Medlem
berra77s avatar
Rik är ju ett väldigt subjektivt begrepp.

Frågar du en tiggare i Indien så är nog 90% av världens befolkning rika.
Frågar du Warren Buffet får du ett helt annat svar.

Min åsikt är att från ungefär 100Mkr kan jag tycka att någon är rik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in