• 2
  • 3
2019-01-17, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Bra skrivet, mycket riktigt och rationellt.

Antar att aktier kräver noggranna analyser? Är det inte lite av ett heltidsjobb? Jobbar man över samma timmar (om man har bra lön) så tjänar man väl mer med mindre risk?

Du hade ju en strategi om att månadsspara i fonder, vad är det som gör att du tvekar nu när du är ner 10%? Utgångsläget är ju det samma? Har du dyra fonder, är alla 10 fonderna i samma bransch/region? Har alla fonderna gått ner lika mycket och rört sig i samma svängningar så har du valt illa.

Gör det enkelt.

20% Globala storbolag, exempelvis länsförsäkringar global index. Passiv
20% Globala småbolag, exempelvis handelsbanken GI småbolagsindex. Passiv
20% Tillväxtmarknader storbolag, exempelvis länsförsäkringar tillväxtmarknad index. Passiv
20% Sverige alla bolag, exempelvis SEB Aktiefond Sverige Index (SIXRX). Passiv
10% Globala (reala)fastigheter, exempelvis Swedbank Robur fastighet. Aktiv
10% Global ny teknik, exempelvis DNB Teknologi. Aktiv

Sådär, nu äger du alla aktier som finns med volatiliteten som tillhör. Om du vill spexa till det kan du leta efter smallcap tillväxtmarknad också men det kostar ofta mer än det smakar. Observera Swedbankfonden som har realfastighet, alltså inte bara den typen av fastighetsbolag som annars brukar ingå i ett index, Castellum får du exempelvis i SEB fonden. Realfastighet är skog, infrastruktur, vattenkraftverk, tele och annat som man annars hittar långt mycket längre ner på listorna (eller inte alls eftersom en del är privata) och är ofta i statlig regi.

Ja individuella aktier kräver kunskap och tålamod men skulle inte kalla det ett heltidsjobb om du inte är fondförvaltare av något slag. Börja med investmentbolag, brukar vara hyffsat safe. Köp när det är substansrabatt (när investmentbolagsaktien är billigare än sammantaget av underliggande företag bolaget äger), finns hemsidor att kolla sånt. Investmentbolagen ger ofta utdelning också, återinvestera denna.

Dock ska du inte köpa exempelvis fonderna jag nämnde ovan OCH investmentbolag, då är du överexponerad mot Sverige och i månt och mycket kommer de prestera likadant. I regel brukar man hålla sig till antingen fonder eller aktier, i vissa fall kan man använda sig av båda. Jag själv månadssparar i fonder (och kollar sällan därför de får göra sitt utan min inblandning) men är mer aktiv i mina individuella utdelningsaktier.

Ja du tjänar mer på att jobba övertid när du har 50 000 kr i din portfölj, det kommer du inte göra när du har en miljon i din portfölj. Tänk på att aktierna går upp och ner även när du själv inte jobbar, framförallt fonderna som investerar i andra världsdelar (tidsskillnad), du tjänar förhoppningsvis pengar dygnet runt.

Tid i marknaden är viktigare än att försöka time:a marknaden, du kommer inte lyckas med någon timing.
Citera
2019-01-17, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
ISK fyller ju i skattesedeln automatiskt.

Behöver jag göra något, så som att försöka dra av skatt, i och med att jag torskat pengar på börsen eller måste jag fortfarande skatta?

Får man mindre skatt eller skatteavdrag (pengar tillbaka) om man torskat på börsen?
Fördelen med ISK är att skatten sköts automatiskt.

Det fick jag reda på av min bank när dom tipsade om ISK. Fick också reda på att det var låg skatt. Vad dom inte upplyste mig om var att man fick betala skatt även när det går åt "fel" håll.

Att tänka på är också att skatt dras så fort pengar sitter på ISK-konto (även om dom inte är placerade), som när man får utdelning som sätts in där. Vad som gäller då är att antingen placera dom eller flytta över pengarna till "vanligt" konto för att slippa skatten.
Citera
2019-01-17, 06:41
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Köp fonder som är i euro. Då kan du tjäna på det kommande kronfallet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in