2019-01-16, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Av 50.000 uppdelat på 10 olika fonder så gick jag på tre månader back 5.000 kr. Hade jag inte hoppat av innan kaos-dippen på sistone så hade jag förlorat mer än dubbla det.

Då hade jag tänkt sparat långsiktigt: köpt fonder och sådant för ungefär 10.000 i månaden.

Sålde alla fonder (tur är det!!) när allt var på väg ner. Kanske dumt, men i efterhand så var det tur även om det principiellt kanske var fel val.

Pengarna ligger vilande. Nu tänkte jag skaffa mig en utdelningsportfölj av alla pengar istället. Tänkte skaffa ett par stabila stora bolag. Ericsson, tele2, kanske volvo, lite sådant.. och försöka tjäna (återinvestera) på avkastningen på längre sikt.

Man gör det, eller så månadssparar man i fonder månadsvis (blandar upp mellan olika brancher)..
eller så är man expert på olika bolag och gör en bedömning om vilka som är att satsa på.

Men trots de kunskaperna tycks jag göra fel.
Har du investerat 50.000kr och förlorat 5000kr så har väl inte allt gått åt helskotta?
Citera
2019-01-16, 21:21
Citat:
Av 50.000 uppdelat på 10 olika fonder så gick jag på tre månader back 5.000 kr. Hade jag inte hoppat av innan kaos-dippen på sistone så hade jag förlorat mer än dubbla det.

Då hade jag tänkt sparat långsiktigt: köpt fonder och sådant för ungefär 10.000 i månaden.

Sålde alla fonder (tur är det!!) när allt var på väg ner. Kanske dumt, men i efterhand så var det tur även om det principiellt kanske var fel val.

Pengarna ligger vilande. Nu tänkte jag skaffa mig en utdelningsportfölj av alla pengar istället. Tänkte skaffa ett par stabila stora bolag. Ericsson, tele2, kanske volvo, lite sådant.. och försöka tjäna (återinvestera) på avkastningen på längre sikt.

Man gör det, eller så månadssparar man i fonder månadsvis (blandar upp mellan olika brancher)..
eller så är man expert på olika bolag och gör en bedömning om vilka som är att satsa på.

Gör ingenting. Håll dig borta från aktier. När jag hör att du vill köpa aktier i Ericsson och Volvo för att återinvestera så låter det som att du inte vet vad du gör. Du har ingen strategi. Det du skulle gjort var att först skrivit ned en plan på papper hur du skulle vilja ha det innan du går in med pengar.

Ditt misstag är att du inte börjat med att titta på vilka branscher som vissa bolag finns inom och först börjat att välja ut olika bolag som bör ingå i din ena portfölj. Dessutom har du inte analyserat fonderna mot varandra och på detta sätt kokat ner det till max 4 fonder tex. När jag valde ut mina fonder tog det många kvällar och helger gör att jämföra och analysera dem. Fonder skall du månadsspara i på lång sikt, men du måste titta på inriktning och innehav.

Avsluta all form av handel nu! Sätt dig vid skrivbordet först. Du behöver vägledning och hjälp med hur du kan lägga upp allt.
Citera
2019-01-16, 21:33
Medlem
Citat:
så gick jag på tre månader back 5.000 kr. Hade jag inte hoppat av innan kaos-dippen på sistone så hade jag förlorat mer än dubbla det.

Du får nog rannsaka dig själv lite här, du har "torskat" 5000kr, dvs ung det en vanlig arbetare tjänar ihop i lön på tre dagar.
Citera
2019-01-16, 22:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Fyfan, är på tilt. Ska man gå all in på någon aktie och hoppas vinna tillbaka allt eller ge upp och lägga ner skiten för gott?
Din begreppsapparat avslöjar din okunnighet - "vinna" gör man i sport, spel och i lotterier, sparande i aktier handlar om investeringar.

Citat:

För det första har du inte backat speciellt mycket. För det andra finns det inget som heter "stora stabila bolag" eftersom storleken inte på något sätt gör dem mer motståndskraftiga mot oro på finansmarknaderna (t.ex, makroekonomisk eller politisk oro) eller mot realekonomiskt förändrade förutsättningar. Volvo är precis lika konjunkturberoende som om det hade varit hälften så stort. Ericsson kommer drabbas precis lika hårt om dom inte infriar förväntningarna inom 5G som dom hade gjort om dom funnits på smålistorna. Och så vidare.

Mitt förslag, utifrån din kunskapshorisont, är att du tittar på fonder som fokuserar på högutdelande bolag, om det är högutdelande bolag du vill satsa på. Föreslår Aktiespararna Direktavkastning och Xact Högutdelande. Komplettera även med väl valda tillväxtmarknadsfonder och om du vill, några högutdelande svenska bolag i konjunkturokänsliga branscher (Tele2 som du nämner kan ingå där), och kanske några lämpliga preferensaktier.
Citera
2019-01-16, 22:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det går ju fan inte att investera när precis hela börsen dippar.

Det är väl då man investerar och så säljer man när det toppar? Gör man tvärt om lär man ledsna rätt fort på aktier!
Citera
2019-01-16, 22:17
Medlem
SophieNeveus avatar
Min egen aktieportfölj gick ner med 293 tusen under hösten 2018.
Du måste helt enkelt sitta ner i båten och vänta ut de sämre tiderna.
På ett 5-årsperspektiv ligger jag fortfarande väldigt mycket plus.

När börsen dippar är det ett tecken på att man ska köpa mer!
Du gör ingen förlust/vinst förrän du realiserar beloppet
Citera
2019-01-16, 22:20
Medlem
Hörs precis som om trådskaparen gjort samma misstag som mig.
Köpt i mindre bolag i hopp om snabba pengar. Efter loosat en del pengar har jag nu sadlat om helt.
Eftersom jag tänkte ha pengarna på börsen i minst 20 år satsade jag nu på investmentbolag och större bolag.
Citera
2019-01-16, 23:27
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Det går ju fan inte att investera när precis hela börsen dippar.

Min portfölj öpnade med typ 30-40% under hösten. Kanske du som är dålig bara.
Citera
2019-01-16, 23:29
Medlem
KlappMungons avatar
Visst "grämer man sig" när man förlorat pengar man hade men det kommer gå åt helvete om du inte inser att det är fullkomligt irrationellt att ta beslut utifrån att man torskat tidigare.

Det är svårt att låta bli men bli inte en av alla de dårar som faktiskt tror att det är rationellt att hålla på med detta.

Gjort är gjort och du skall försöka att fokusera på vad du skall göra med det kapital du har idag. Vad du skall göra med det är helt oberoende av vad som hänt tidigare.

Ett praktiskt exempel:

Nisse har 100 tkr. Kalle har 10 tkr. Nisse köper Förhoppning AB för 100 tkr och aktien tokrasar så hans innehav är nu bara värt 10 000 kr. Kalle har fortfarande sina 10 tkr orörda på banken.

Hur skall nu Nisse respektive Kalle resonera kring Förhoppning AB?

Skall Nisse ligga kvar i aktien med sina 10 tkr eller sälja? Skalle Kalle gå in i aktien nu?

Förfärande många svarar att Nisse bör ligga kvar för att "inte sälja med förlust" men vad Kalle bör göra vet de inte så noga.

Är man rationell så förstår man att det inte är någon skillnad på hur Nisse och Kalle tänka gällande aktien.

Kanske är Förhoppning AB den bästa investering man kan göra på börsen men då är det ingen skillnad på Nisse och Kalle. Nisse skall ligga kvar och Kalle skall gå in i aktien nu.

Är det inte en köpvärd aktie för Kalle så är det heller ingen aktie som Nisse bör behålla trots att han gjort en stor förlust i den hittills.
Citera
2019-01-17, 00:48
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Har du investerat 50.000kr och förlorat 5000kr så har väl inte allt gått åt helskotta?

Jag menar att jag utifrån det resultatet insåg att jag inte visste vad jag håller på med. Visst, börsen går som sagt ner, men det fanns inget jag kunde göra med min förståelse mer än att se allt fortsätta sjunka.

Fortsatt deltagande i börsen ser jag som ett lotteri med dåliga odds just nu.
Citera
2019-01-17, 00:49
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Mitt förslag, utifrån din kunskapshorisont, är att du tittar på fonder som fokuserar på högutdelande bolag, om det är högutdelande bolag du vill satsa på. Föreslår Aktiespararna Direktavkastning och Xact Högutdelande. Komplettera även med väl valda tillväxtmarknadsfonder och om du vill, några högutdelande svenska bolag i konjunkturokänsliga branscher (Tele2 som du nämner kan ingå där), och kanske några lämpliga preferensaktier.

Om det finns en uppsättning "bra sätt", hur kommer det sig att inte alla investerar på "vettiga" sätt? Beror det på att folk på börsen helt enkelt är dåliga, är det lite av ett nollsummespel?
Citera
2019-01-17, 00:59
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Visst "grämer man sig" när man förlorat pengar man hade men det kommer gå åt helvete om du inte inser att det är fullkomligt irrationellt att ta beslut utifrån att man torskat tidigare.

Det är svårt att låta bli men bli inte en av alla de dårar som faktiskt tror att det är rationellt att hålla på med detta.

Gjort är gjort och du skall försöka att fokusera på vad du skall göra med det kapital du har idag. Vad du skall göra med det är helt oberoende av vad som hänt tidigare.

Ett praktiskt exempel:

Nisse har 100 tkr. Kalle har 10 tkr. Nisse köper Förhoppning AB för 100 tkr och aktien tokrasar så hans innehav är nu bara värt 10 000 kr. Kalle har fortfarande sina 10 tkr orörda på banken.

Hur skall nu Nisse respektive Kalle resonera kring Förhoppning AB?

Skall Nisse ligga kvar i aktien med sina 10 tkr eller sälja? Skalle Kalle gå in i aktien nu?

Förfärande många svarar att Nisse bör ligga kvar för att "inte sälja med förlust" men vad Kalle bör göra vet de inte så noga.

Är man rationell så förstår man att det inte är någon skillnad på hur Nisse och Kalle tänka gällande aktien.

Kanske är Förhoppning AB den bästa investering man kan göra på börsen men då är det ingen skillnad på Nisse och Kalle. Nisse skall ligga kvar och Kalle skall gå in i aktien nu.

Är det inte en köpvärd aktie för Kalle så är det heller ingen aktie som Nisse bör behålla trots att han gjort en stor förlust i den hittills.

Bra skrivet, mycket riktigt och rationellt.

Antar att aktier kräver noggranna analyser? Är det inte lite av ett heltidsjobb? Jobbar man över samma timmar (om man har bra lön) så tjänar man väl mer med mindre risk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in