Citat:
Ursprungligen postat av
kakelpanna
Fyfan, är på tilt. Ska man gå all in på någon aktie och hoppas vinna tillbaka allt eller ge upp och lägga ner skiten för gott?
Din begreppsapparat avslöjar din okunnighet - "vinna" gör man i sport, spel och i lotterier, sparande i aktier handlar om investeringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kakelpanna
Av 50.000 uppdelat på 10 olika fonder så gick jag på tre månader back 5.000 kr. Hade jag inte hoppat av innan kaos-dippen på sistone så hade jag förlorat mer än dubbla det.
Då hade jag tänkt sparat långsiktigt: köpt fonder och sådant för ungefär 10.000 i månaden.
Sålde alla fonder (tur är det!!) när allt var på väg ner. Kanske dumt, men i efterhand så var det tur även om det principiellt kanske var fel val.
Pengarna ligger vilande. Nu tänkte jag skaffa mig en utdelningsportfölj av alla pengar istället. Tänkte skaffa ett par stabila stora bolag. Ericsson, tele2, kanske volvo, lite sådant.. och försöka tjäna (återinvestera) på avkastningen på längre sikt.
Man gör det, eller så månadssparar man i fonder månadsvis (blandar upp mellan olika brancher)..
eller så är man expert på olika bolag och gör en bedömning om vilka som är att satsa på.
Men trots de kunskaperna tycks jag göra fel.
För det första har du inte backat speciellt mycket. För det andra finns det inget som heter "stora stabila bolag" eftersom storleken inte på något sätt gör dem mer motståndskraftiga mot oro på finansmarknaderna (t.ex, makroekonomisk eller politisk oro) eller mot realekonomiskt förändrade förutsättningar. Volvo är precis lika konjunkturberoende som om det hade varit hälften så stort. Ericsson kommer drabbas precis lika hårt om dom inte infriar förväntningarna inom 5G som dom hade gjort om dom funnits på smålistorna. Och så vidare.
Mitt förslag, utifrån din kunskapshorisont, är att du tittar på fonder som fokuserar på högutdelande bolag, om det är högutdelande bolag du vill satsa på. Föreslår Aktiespararna Direktavkastning och Xact Högutdelande. Komplettera även med väl valda tillväxtmarknadsfonder och om du vill, några högutdelande svenska bolag i konjunkturokänsliga branscher (Tele2 som du nämner kan ingå där), och kanske några lämpliga preferensaktier.