2019-01-16, 16:00
Medlem
Ny dator som transporteras ifrån Göteborg till Stockholm från igår till idag. Den var lite kall så undvek att starta på direkten. Väntat nu i drygt en timma, äre lugnt att starta den eller bör jag vänta längre? Tack
Citera
2019-01-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmagic
Ny dator som transporteras ifrån Göteborg till Stockholm från igår till idag. Den var lite kall så undvek att starta på direkten. Väntat nu i drygt en timma, äre lugnt att starta den eller bör jag vänta längre? Tack

Vänta lite till. Har hänt mig innan att jag starta den rätt så tätt intill hemleverans. Datorn gick sönder då det skapades kondens.

avvakta ett par h i rums temperatur.
Citera
2019-01-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89
Vänta lite till. Har hänt mig innan att jag starta den rätt så tätt intill hemleverans. Datorn gick sönder då det skapades kondens.

Okej tack för svaret! Tråkigt det som hände, fick du en ny dator på försäkringen då?
Citera
2019-01-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deepwww89

Nog borde man klara att avvakta några timmar innan start vid nyleverans. Men det låter märkligt ändå. Tänk så många som bär med sig sin laptop till och från jobbet eller skolan även när det är minusgrader ute, kanske cyklar eller går lite längre sträckor, och datorn blir förstås kall.
Ska man vänta i timtal då innan man kan starta laptopen och börja arbeta? Nja.
Citera
2019-01-16, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Nog borde man klara att avvakta några timmar innan start vid nyleverans. Men det låter märkligt ändå. Tänk så många som bär med sig sin laptop till och från jobbet eller skolan även när det är minusgrader ute, kanske cyklar eller går lite längre sträckor, och datorn blir förstås kall.
Ska man vänta i timtal då innan man kan starta laptopen och börja arbeta? Nja.
Nej, det är inte märkligt. En laptop hinner inte kylas så pass snabbt. Den ligger förmodligen i en väska och har möjligen en idle-temperatur på 30-60c.

Med en oanvänd dator som stått i låga temperaturer i flera dagar måste man passa sig för kondens. I bästa fall så kortsluter nätagget men stoppar strömmen från att färdas till moderkortet. I värsta fall så grillas hela datorn

Ts: vänta i några timmar och se till så att datorn är rumstempererad.
Citera
2019-01-16, 17:20
Medlem
Starta den precis utan strul. Väntade 3h20min

Tack för svar allesammans!
Citera
2019-01-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jockiboii
Nej, det är inte märkligt. En laptop hinner inte kylas så pass snabbt. Den ligger förmodligen i en väska och har möjligen en idle-temperatur på 30-60c.

Med en oanvänd dator som stått i låga temperaturer i flera dagar måste man passa sig för kondens. I bästa fall så kortsluter nätagget men stoppar strömmen från att färdas till moderkortet. I värsta fall så grillas hela datorn

Ts: vänta i några timmar och se till så att datorn är rumstempererad.

Ok, jag är absolut ingen datorexpert och hade säkert också väntat ett tag innan uppstart. Nästa gång jag beställer en laptop från någon internetbutik kommer jag att köra den i micron på upptining en halvtimme innan jag startar den för att vara på den säkra sidan. ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in