2006-02-21, 16:10
Bannlyst
Hej funderae på att köpa

Uppgraderingspaket AMD S939 Athlon 64 3700+, nForce4, 2048MB

innehållande:

- AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt
- Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
- MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16
- Zalman CNPS7000B-AICu CPU-Fläkt Socket A/478/754/939/940
- NN Antistatisk Armlänk 1.8 meter BW-106BL-L4

Till det tänkte jag även köpa

Fortron/Source Nätaggregat ATX 400W Bulk, 120mm, SATA, 20/24pin
Silverstone Ljudisolerande Nätagghölje med ljuddämpande skummaterial, Svart

Kalastet går på ungefär 5700 utan frakt.

Är det prisvärt?
Något mer som kan tänkas behävas när jag uppgraderar min gamla burk med amd athlon 2200 xp+
Citera
2006-02-21, 17:44
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Hej funderae på att köpa

Uppgraderingspaket AMD S939 Athlon 64 3700+, nForce4, 2048MB

innehållande:

- AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt
- Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
- MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16
- Zalman CNPS7000B-AICu CPU-Fläkt Socket A/478/754/939/940
- NN Antistatisk Armlänk 1.8 meter BW-106BL-L4

Till det tänkte jag även köpa

Fortron/Source Nätaggregat ATX 400W Bulk, 120mm, SATA, 20/24pin
Silverstone Ljudisolerande Nätagghölje med ljuddämpande skummaterial, Svart

Kalastet går på ungefär 5700 utan frakt.

Är det prisvärt?
Något mer som kan tänkas behävas när jag uppgraderar min gamla burk med amd athlon 2200 xp+

Det låter väl som ett hyfsat köp.

Grafikkort nämner Du inget om?

Nya grejor genererar också mycket mera värme. Lådan bör vara försedd med 2 st. 120mm fläktar för att säkerställa kylningen.
Citera
2006-02-21, 18:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE

Nya grejor genererar också mycket mera värme. Lådan bör vara försedd med 2 st. 120mm fläktar för att säkerställa kylningen.

Grafikkortet kommer senare.

Jasså räcker det inte med fläkten som jag får till nätagregatet?
Citera
2006-02-21, 18:35
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Grafikkortet kommer senare.
Hur tänkte Du då få bild, eller har Du ett grafikkort för PCI-Express liggande?

Citat:
Jasså räcker det inte med fläkten som jag får till nätagregatet?
Nej.
Citera
2006-02-22, 02:38
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Nej.

Inte ska du väl vara så kategorisk

Om man inte har typ 37 st. hårddsikar och monstergrafikkort så brukar det inte vara några större problem. I princip alla komponenter förutom hdd's och grafikkort klarar ganska höga temperaturer. Även om man bara har en hdd så är det dock en bra ide med en fläkt som kyler densamma. Speciellt viktigt är det om man har fler än en. Vågar påstå att många kraschade hdd's man hör om beror på värme.

Nätagget du valt är både starkt, tyst och har en hyffsat bra fläkt så det borde räcka med en fläkt i fronten, "framför" hdd'n/hdd'na. Skulle datorn drabbas av värmeproblem är det ju en tämligen enkel operation att senare trycka dit en fläkt baktill. Lite dumt att slänga ut pengar i onödan.

Med hänvisning till föregående mening och det faktum att FSP-agget är ganska tyst från början ifrågasätter jag även nyttan av nätaggshöljet från Silverstone.

/#LOUDmouth#
Citera
2006-02-22, 11:03
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Inte ska du väl vara så kategorisk

Med tanke på att värme verkar vara ett av de största problemen på datorer nuförtiden så förbehåller jag mig rätten att vara det.

En fläkt i fronten och en i bakkant behövs med tanke på den rent ut sagt helvetiska värme som dagens processorer och grafikkort utvecklar. Fler än dessa två fläktar behövs dock mycket sällan. Det går att köpa hyfsade 120mm fläktar för 50 pix styck, så det behöver inte bli dyrt. Svala komponenter har längre livslängd än varma, detta gäller speciellt diskar.

F.ö. så brukar nätaggregatets fläkt (-ar) bara vara dimensionerade för att kyla just nätaggregatet. Att bara suga ut luft ur lådan med nätaggregatets fläkt kan leda till att luftströmmen i lådan leds lite väl långt upp och då passerar det kanske inte tillräckligt med luft förbi t.ex. grafikkortet som sitter längre ner.

P.S. No offense, jag tror att vi är överens om det mesta. D.S.
Citera
2006-02-22, 11:46
Medlem
glyos avatar
Citat:

Nu ska vi ta det lite lungt här, Sålänge han inte tänker klocka något eller köra helt med kylflänsar behövs det inte direkt. Föruttsatt att han inte tänker tränga ihop allt i en shuttle låda dock.
Citera
2006-02-22, 18:21
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Nu ska vi ta det lite lungt här, Sålänge han inte tänker klocka något eller köra helt med kylflänsar behövs det inte direkt. Föruttsatt att han inte tänker tränga ihop allt i en shuttle låda dock.

Det är sant, det fungerar med 80mm fläktar också. Men de bullrar mera eftersom de måste gå på högre varv för att kyla tillräckligt.

Om Du hade sett och hört talas om lika många datorer med värmeproblem som jag har, så hade Du nog inte heller tvekat att rekommendera fläktar.

Flera fläktar är två behövs däremot nästan aldrig.
Citera
2006-02-22, 19:34
Medlem
glyos avatar
Citat:
Det är sant, det fungerar med 80mm fläktar också. Men de bullrar mera eftersom de måste gå på högre varv för att kyla tillräckligt.

Om Du hade sett och hört talas om lika många datorer med värmeproblem som jag har, så hade Du nog inte heller tvekat att rekommendera fläktar.

Flera fläktar är två behövs däremot nästan aldrig.
Intressant då jag sällan någonsin träffat på värmeproblem med komponenter som han väljer att uppgradera med. Sant är också att 120 är tystare än 80 men men. Vad ser du som värmeproblem? Cpu'n lär knappast gå mer än 30c
Citera
2006-02-22, 21:33
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Intressant då jag sällan någonsin träffat på värmeproblem med komponenter som han väljer att uppgradera med. Sant är också att 120 är tystare än 80 men men. Vad ser du som värmeproblem? Cpu'n lär knappast gå mer än 30c

Han skall väl ha ett grafikkort också.

Och som sagt diskar mår bra av att kylas.

Om värmeutvecklinegn är låg kan ju fläktarna snurra så långsamt att det praktiskt taget blir ljudlöst...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in