2019-01-15, 19:52
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag har sökt runt lite och det här verkar inte vara nån vanlig frågeställning, av naturliga skäl antar jag.

Men låt säga att jag vid köptillfället har tillräckligt mycket pengar för att köpa en bil, men nån månad senare kommer jag på att jag vill ha lite större buffert, eller behöver pengarna till att laga taket på huset eller vad som helst.
Går det då att i efterhand teckna ett lån med bilen som säkerhet (alltså ett billån) men att jag bara får pengarna in på kontot istället för att det går direkt till en bilförsäljare?
Citera
2019-01-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag har sökt runt lite och det här verkar inte vara nån vanlig frågeställning, av naturliga skäl antar jag.

Men låt säga att jag vid köptillfället har tillräckligt mycket pengar för att köpa en bil, men nån månad senare kommer jag på att jag vill ha lite större buffert, eller behöver pengarna till att laga taket på huset eller vad som helst.
Går det då att i efterhand teckna ett lån med bilen som säkerhet (alltså ett billån) men att jag bara får pengarna in på kontot istället för att det går direkt till en bilförsäljare?

Varför gör du inte tvärtom för?
Låter 100 resor enklare.
Citera
2019-01-15, 19:54
Medlem
sasos avatar
är inte räntan hög för billån jämfört med huslån?
Citera
2019-01-15, 19:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso

Jo! Det är bättre att öka bostadslånet!
Citera
2019-01-15, 20:25
Medlem
B. Mystics avatar
Ta ett lån för att öka på bufferten? Nä du.
Citera
2019-01-15, 23:52
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Varför gör du inte tvärtom för?
Låter 100 resor enklare.

Hypotetiskt scenario, men ja, jag är beredd att hålla med dig om att det låter lättare att göra som folk gör mest.

Citat:
Ursprungligen postat av saso

Jo, det kan finnas marginal i bolånet nu när jag tänker efter. Värt att undersöka.

Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Ta ett lån för att öka på bufferten? Nä du.

Alltså, den totala summan av lån och sparande blir ju densamma. Antingen 150 000 "på banken" och en bil med 100 000 i lån, eller 50 000 "på banken" och en obelånad bil. Folk tömmer ju generellt inte sparkontona totalt innan de lånar pengar, vilket jag nästan skulle behöva om jag skulle kontantköpa bilen i det här hypotetiska scenariot.

Jag vet inte hur jobbigt det skulle kännas innan sparkontot har växt till en lagom nivå igen, därav funderingen om det går att ändra sig i efterhand efter att först ha struntat i att ta lån.
Citera
2019-01-16, 06:52
Medlem
Antar att det skulle gå att lösa om bilen är ny eller ganska ny, samt att köpet genomförts nyligt. Banken tjänar ju som du vet pengar på att låna ut pengar, och har du bara någon form av säkerhet för lånet så borde det gå.

Är det såpass nyligt att bilhandlaren inte hunnit bokföra köpet, så borde det även gå att lösa den vägen. Eftersom finansieringen bilhandlaren erbjuder är deras sätt att tjäna extra på försäljningen, vilket borde ligga i deras intresse.
Citera
2019-01-16, 18:45
Medlem
Du kan inte ta lån med bilen som pant annat än vid köptillfället.
Citera
2019-01-16, 18:55
Medlem
Jarå, för fan. Låna med bilen som säkerhet hos sms låneföretagen. Upp till 150K funkar. Räntan i runda slängar 12% per dag.
Citera
2019-01-16, 18:59
Medlem
Nope. privatlån som gäller.
Men helt rätt tänkt.

Skönare ha hundra lax på kontot mot en lax i månaden än vara nollad och skuldfri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in