2019-01-15, 19:42
Medlem
Vet ej om detta är rätt forum, flytta gärna tråden annars.

Jag och min sambo flyttade in i en bostadsrätt i mitten av november 2018. I denna bostad ingick tvättmaskin och torktumlare i pelarformation.

En vecka efter inflytt så skulle det tvättas + torktumlas för första gången, och då fungerar inte torktumlaren eftersom värmeväxlaren är igenkloggad med sjuka mängder ludd. Enligt manualen så skall detta endast sköljas ut med hjälp av vatten, vilket testas om och om igen utan resultat. Före detta ägaren av bostaden kontaktas och han tipsar endast om att låta värmeväxlaren torka ordentligt emellan sköljningarna, vilket efter ytterligare försök också visar sig vara helt effektlöst.

Efter kontakt med tillverkaren av torktumlaren så har de två förslag:
1) Testa med sprayluft att få ut luddet
2) Köp ny värmeväxlare, prislapp ca 1200:-

Efter att även sprayluft misslyckats, så har vi då alltså endast valet att köpa ny värmeväxlare.
Kan vi kräva att tidigare ägare står för kostnaden av denna då den uppenbarligen kloggats igen av dem? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och börja inspektera värmeväxlare varje gång man flyttar hädanefter?
Citera
2019-01-15, 19:47
Medlem
mainfurers avatar
Nej tyvärr, du har en undersökningsplikt. Jag körde mig på ett husköp där pannan var paj. Gick inte få som dolt fel. Kostnad 180 glada papper för ersättning
Citera
2019-01-15, 19:49
Medlem
BigBusinesss avatar
Funkade torktumlaren när du uppfyllde din undersökningsplikt?
Citera
2019-01-15, 19:51
Medlem
KnarkandeKamels avatar
Ludd i växlaren kan bli stenhårt packat om det inte rengörs tillräckligt ofta. Jag skulle prova att lägga den i vattenbad någon timme och sedan försiktigt pilla rent mellan skivorna med något mjukt, typ en tops eller liknande innan jag köper en ny. Inga garantier men värt ett försök...
Citera
2019-01-15, 19:53
Medlem
tigerrakets avatar
Testa med att lägga hela paketet i vatten. Spraya sedan med toalettrengöring som ska ta bort kalkbeläggningen.

Köp en flaskborste och peta in mellan rören och dra försiktigt. Sedan sköljer du hela paketet igen.

Alternativ så letar du upp någon med en högtryckstvätt och kör en runda. Du kan ju köra till en tvätta-själv station. Kör inte för nära bara så du böjer kondensorn.
Citera
2019-01-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Nej tyvärr, du har en undersökningsplikt. Jag körde mig på ett husköp där pannan var paj. Gick inte få som dolt fel. Kostnad 180 glada papper för ersättning

Surt! Då är 1200:- jämförelsevist tamt.

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Funkade torktumlaren när du uppfyllde din undersökningsplikt?

Naiva som vi var så testades denna ej under visningen eller vid inspektion av flyttstäd, utan det antogs att samtliga vitvaror skulle vara i brukligt skick. Men då har vi lärt oss en läxa till nästa gång (vi är förstahandsköpare), och ska definitivt vara mer uppmärksamma då.
Citera
2019-01-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnarkandeKamel
Ludd i växlaren kan bli stenhårt packat om det inte rengörs tillräckligt ofta. Jag skulle prova att lägga den i vattenbad någon timme och sedan försiktigt pilla rent mellan skivorna med något mjukt, typ en tops eller liknande innan jag köper en ny. Inga garantier men värt ett försök...

Tops kan bli svårt då det sitter rätt "djupt" in i värmeväxlaren, men vattenbad kan vara värt det.

Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Testa med att lägga hela paketet i vatten. Spraya sedan med toalettrengöring som ska ta bort kalkbeläggningen.

Köp en flaskborste och peta in mellan rören och dra försiktigt. Sedan sköljer du hela paketet igen.

Alternativ så letar du upp någon med en högtryckstvätt och kör en runda. Du kan ju köra till en tvätta-själv station. Kör inte för nära bara så du böjer kondensorn.

Bra idéer! Detta är definitvt värt att testa. Flaskborste borde ju i alla fall få ut en del.
Citera
2019-01-15, 20:02
Medlem
Johan_08s avatar
Klart att det är tråkigt. Men är det värt besväret?
Givetvis har du lärt dig en läxa men säg att du visste om att torktumlaren var trasig innan du köpte, hade det fått dig att strunta i hela affären?
En torktumlare är billig och du behöver inte hantverkare, gå in på tretti.se och klipp till förfan.
Citera
2019-01-15, 20:11
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clair-de-Lune
Tops kan bli svårt då det sitter rätt "djupt" in i värmeväxlaren, men vattenbad kan vara värt det.

Bra idéer! Detta är definitvt värt att testa. Flaskborste borde ju i alla fall få ut en del.

Problemet är att är det så jäkla mycket har det med största sannolikhet kommit förbi VVX och ner och in i kondens tråget där vattnet samlas och sedan pumpas upp i behållaren (som man skall tömma) är pump och tråget smockat med ludd och skit blir den ju inte av med kondens vatten och torkar då inte.
Du får nog plocka ner mera plåtar och försöka rensa hela systemet upp till behållaren medels vattenslang och tryckluft.

En sak till..... Kondenstumlarens funktion upphör ju varmare det blir i rummet den står, därför skall du inte stänga dörren in, se till det blir bra ventilation, öppna fönster om möjligt etc
Tror det är runt 30 C som kondenseringen upphör helt
Citera
2019-01-15, 20:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clair-de-Lune
Vet ej om detta är rätt forum, flytta gärna tråden annars.

Jag och min sambo flyttade in i en bostadsrätt i mitten av november 2018. I denna bostad ingick tvättmaskin och torktumlare i pelarformation.

En vecka efter inflytt så skulle det tvättas + torktumlas för första gången, och då fungerar inte torktumlaren eftersom värmeväxlaren är igenkloggad med sjuka mängder ludd. Enligt manualen så skall detta endast sköljas ut med hjälp av vatten, vilket testas om och om igen utan resultat. Före detta ägaren av bostaden kontaktas och han tipsar endast om att låta värmeväxlaren torka ordentligt emellan sköljningarna, vilket efter ytterligare försök också visar sig vara helt effektlöst.

Efter kontakt med tillverkaren av torktumlaren så har de två förslag:
1) Testa med sprayluft att få ut luddet
2) Köp ny värmeväxlare, prislapp ca 1200:-

Efter att även sprayluft misslyckats, så har vi då alltså endast valet att köpa ny värmeväxlare.
Kan vi kräva att tidigare ägare står för kostnaden av denna då den uppenbarligen kloggats igen av dem? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och börja inspektera värmeväxlare varje gång man flyttar hädanefter?

Nej, där har du inget att hämta.
Citera
2019-01-15, 23:12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Problemet är att är det så jäkla mycket har det med största sannolikhet kommit förbi VVX och ner och in i kondens tråget där vattnet samlas och sedan pumpas upp i behållaren (som man skall tömma) är pump och tråget smockat med ludd och skit blir den ju inte av med kondens vatten och torkar då inte.
Du får nog plocka ner mera plåtar och försöka rensa hela systemet upp till behållaren medels vattenslang och tryckluft.

En sak till..... Kondenstumlarens funktion upphör ju varmare det blir i rummet den står, därför skall du inte stänga dörren in, se till det blir bra ventilation, öppna fönster om möjligt etc
Tror det är runt 30 C som kondenseringen upphör helt

En del bosch kondenstumlare har en idiotisk konstruktion med liten renslucka som dock inte funkar och man behöver ta isär tumlaren en gång per år för att kunna göra rent den..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in