2019-01-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, Hesekiel påstår bara att Samaria var den tidigare (äldre) huvudstaden.
Det står "den äldre systern", och det enda som gör Jerusalem och Samaria till systerstäder är att de båda varit huvudstad, och Samaria är den tidigare huvudstade och då alltså den äldre systern. Däremot inte äldre i ålder som stad, bara som huvudstad.

krystat värre. och även om det vore så som du påstår (varför i hela friden det nu skulle vara det) så har det egentligen ingen betydelse i sammanhanget, då samariterna som folkslag uppenbarligen funnits med betydligt längre än du försöker påskina.

dina övriga försök att slå hål på Koranen var tämligen futtiga (försök att försvara treenigheten etc) så jag låter dom vara, om du inte specifikt vill lyfta fram något?
2019-01-30, 20:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
mer om samariterna (från wikipedia):

"Samaritans believe that their worship, which is based on the Samaritan Pentateuch [Tora/Gamla Testamentet] is the true religion of the ancient Israelites from before the Babylonian captivity, preserved by those who remained in the Land of Israel, as opposed to Judaism, which they see as a related but altered and amended religion, brought back by those returning from the Babylonian Captivity."

https://en.wikipedia.org/wiki/Samaritans

"The Samaritans believe that it was not they, but the Jews, who separated from the authentic stream of Judaism, around the time of Eli, in the 11th century BCE."

https://en.wikipedia.org/wiki/Samaritan_Pentateuch

Jo, men de kallar sig inte själva för "samarier", utan det är vad utomstående kallar dem.
Det finns folk som påstår att de döpte sin huvudstad till Samaria därför att de själva var samarier, men de kallade ju sig aldrig själva för samarier, utan de kallar sig för "Israels barn", vilket är mer logiskt eftersom deras land hette Israel och inte Samaria eller Samarien. Dem som påstår att de döpte huvudstaden efter vad de kallades som folkgrupp gör det bara i ett försök att få det att stämma att det fanns samarier innan Samaria grundades så att det inte ska stå fel i koranen, men de bortser då från det faktum att de var israeler (två av de tolv israeliska stammarna) och att de naturligtvis själva kallade sig för israeler och deras rike behöll namnet Israel när Salomos enade rike "Israels land" splittrades och den andra halvan bildade det nya riket Juda.
2019-01-30, 20:06
Medlem
Pusts avatar
Citat:
dina övriga försök att slå hål på Koranen var tämligen futtiga (försök att försvara treenigheten etc) så jag låter dom vara, om du inte specifikt vill lyfta fram något?

Jag vet inte om Smeso försvarade den då han uttryckt att han inte tror på Bibeln. Han påpekade det faktum att Koranen hävdar att treenigheten innefattar Maria och det är oavsett vad man tycker om den helt felaktigt.

Treenigheten enligt Koranen är: Gud, Jesus och Maria. Medan kristna uppfattar den vara: Fadern, Sonen och Helige Anden.
2019-01-30, 20:11
Medlem
Citat:
Jo, men de kallar sig inte själva för "samarier", utan det är vad utomstående kallar dem.
Det finns folk som påstår att de döpte sin huvudstad till Samaria därför att de själva var samarier, men de kallade ju sig aldrig själva för samarier, utan de kallar sig för "Israels barn", vilket är mer logiskt eftersom deras land hette Israel och inte Samaria eller Samarien. Dem som påstår att de döpte huvudstaden efter vad de kallades som folkgrupp gör det bara i ett försök att få det att stämma att det fanns samarier innan Samaria grundades så att det inte ska stå fel i koranen, men de bortser då från det faktum att de var israeler (två av de tolv israeliska stammarna) och att de naturligtvis själva kallade sig för israeler och deras rike behöll namnet Israel när Salomos enade rike "Israels land" splittrades och den andra halvan bildade det nya riket Juda.

"In Samaritan Hebrew, the Samaritans call themselves "Shamerim" (שַמֶרִים), which according to the Anchor Bible Dictionary, is derived from the Ancient Hebrew term meaning "Guardians/Keepers/Watchers [of the Torah/Law]".[27]

Biblical Hebrew Šomerim[28] (Arabic: السامريون‎, translit. al-Sāmiriyyūn)[29] "Guardians" (singular Šomer) comes from the Hebrew Semitic root שמר, which means "to watch, guard".[30] "

känns det jobbigt att vara så desperat?
2019-01-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag vet inte om Smeso försvarade den då han uttryckt att han inte tror på Bibeln. Han påpekade det faktum att Koranen hävdar att treenigheten innefattar Maria och det är oavsett vad man tycker om den helt felaktigt.

Treenigheten enligt Koranen är: Gud, Jesus och Maria. Medan kristna uppfattar den vara: Fadern, Sonen och Helige Anden.

nej, den killen verkar ju inte tro på nåt vettigt.

nej, det hävdar Koranen inte. Koranen hävdar att det är fel att dela upp Gud i tre, oavsett.
2019-01-30, 20:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
krystat värre. och även om det vore så som du påstår (varför i hela friden det nu skulle vara det) så har det egentligen ingen betydelse i sammanhanget, då samariterna som folkslag uppenbarligen funnits med betydligt längre än du försöker påskina.

Krystat?
Det är du som krystat försöker få det till att "samarier" funnits innan Samaria grundades.

Läs på innan du skriver så slipper du göra bort dig. Den folkgrupp som senare kom att kallas för samarier var helt enkelt två av israels tolv stammar och de kallade sig alltså helt naturligt för israeler, vilket de för övrigt själva fortfarande kallar sig. Det är utomstående som kallar dem för "samarier".

Och när har jag försökt att försvara treenigheten?
Jag påpekade bara att koranen felaktigt påstår att kristna skulle ha inkluderat Maria i treenigheten (5:116) och att de påstår att de kristna ser treenigheten som tre olika gudar, vilket inte heller är sant (4:171, 5:73). De kristna påstår i själva verket att treenigheten är tre olika uppenbarelser av samma gud som tillsammans utgör en enhet, därav namnet "treenighet". Hur svårt är det att förstå?

De enda som påstår att treenigheten egentligen är tre gudar i de kristnas ögon är dem som inte förstått vad de kristna faktiskt tror om DHA, gud och Jesus. De enda kristna som jag känner till som ifrågasätter treenighetsbegreppet är jehovas vittnen, och de ifrågasätter bara begreppet, inte att Jesus finns och är guds son och att DHA finns (men enligt dem är DHA bara är ett uttryck för guds verksamma kraft och inte en enskild person).
2019-01-30, 20:30
Medlem
Citat:
Krystat?
Det är du som krystat försöker få det till att "samarier" funnits innan Samaria grundades.

se mitt inlägg ovan.

förövrigt tycker jag det är en lockande tanke att tänka sig att samarierna, eller samariterna har en kopping till ordet sumerier, men det är bara en tanke jag fick. dock är det ju från dessa trakter religionen hade sitt ursprung..

Citat:
Läs på innan du skriver så slipper du göra bort dig. Den folkgrupp som senare kom att kallas för samarier var helt enkelt två av israels tolv stammar och de kallade sig alltså helt naturligt för israeler, vilket de för övrigt själva fortfarande kallar sig. Det är utomstående som kallar dem för "samarier".

ja, se ovan.

Citat:
Jag påpekade bara att koranen felaktigt påstår att kristna skulle ha inkluderat Maria i treenigheten (5:116) och att de påstår att de kristna ser treenigheten som tre olika gudar, vilket inte heller är sant (4:171, 5:73). De kristna påstår i själva verket att treenigheten är tre olika uppenbarelser av samma gud som tillsammans utgör en enhet, därav namnet "treenighet". Hur svårt är det att förstå?

hur svårt är det att förstå att "tre"enigheten är en motsägelse i sig själv? och ja, du ger fortfarande intrycket av att försvara det.

naturligtvis har du ingen aning om huruvida det fanns människor som då inkluderade Maria i treenigheten. men hade du haft lite vett hade du insett att det vore väl inte alls otroligt att det vore så. och att detta var något som Koranen ville upplysa om felaktigheten i (att göra).

Citat:
De enda som påstår att treenigheten egentligen är tre gudar i de kristnas ögon är dem som inte förstått vad de kristna faktiskt tror om DHA, gud och Jesus. De enda kristna som jag känner till som ifrågasätter treenighetsbegreppet är jehovas vittnen, och de ifrågasätter bara begreppet, inte att Jesus finns och är guds son och att DHA finns (men enligt dem är DHA bara är ett uttryck för guds verksamma kraft och inte en enskild person).

som sagt, det finns alltid folk som inte förstått. Koranen kom för att upplysa om hur man bäst förhåller sig till Gud. att folk inte kan ta till sig det är till deras egen förlust.
2019-01-30, 20:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"In Samaritan Hebrew, the Samaritans call themselves "Shamerim" (שַמֶרִים), which according to the Anchor Bible Dictionary, is derived from the Ancient Hebrew term meaning "Guardians/Keepers/Watchers [of the Torah/Law]".[27]

Biblical Hebrew Šomerim[28] (Arabic: السامريون‎, translit. al-Sāmiriyyūn)[29] "Guardians" (singular Šomer) comes from the Hebrew Semitic root שמר, which means "to watch, guard".[30] "

känns det jobbigt att vara så desperat?

Och din poäng är?
Jag citerade vad det står på den svenska sidan. Om du har invändningar mot vad det står där så kan du begära att få det ändrat.

Så här står det på en engelsk sida, om du föredrar engelska texter:
"The Samaritans call themselves Bene-Yisrael (“Children of Israel”), or Shamerim (“Observant Ones”), for their sole norm of religious observance is the Pentateuch (first five books of the Old Testament)."

Det är taget från Encyclopaedia Britannica och är inte något som jag har hittat på:
https://www.britannica.com/topic/Samaritan

Shamerim har för övrigt inget med namnet Samaria att göra, som heter "Shomoron" på hebreiska.
2019-01-30, 20:33
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Du glömde mormonerna.

De som inte förstår treenigheten gör inte det för att de ser den ur perspektivet 1 + 1 + 1 = 3. Å andra sidan blir 1x1x1 eller 1/1/1 just... 1.
2019-01-30, 20:36
Medlem
Citat:
Och din poäng är?
Jag citerade vad det står på den svenska sidan. Om du har invändningar mot vad det står där så kan du begära att få det ändrat.

Så här står det på en engelsk sida, om du föredrar engelska texter:
"The Samaritans call themselves Bene-Yisrael (“Children of Israel”), or Shamerim (“Observant Ones”), for their sole norm of religious observance is the Pentateuch (first five books of the Old Testament)."

Det är taget från Encyclopaedia Britannica och är inte något som jag har hittat på:
https://www.britannica.com/topic/Samaritan

Shamerim har för övrigt inget med namnet Samaria att göra, som heter "Shomoron" på hebreiska.

ja min poäng var alltså att Shamerim och Somerim, för att inte tala om al-Sāmiriyyūn, låter löjligt likt det folkslag vi diskuterar. vad var din poäng?
2019-01-30, 20:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Du glömde mormonerna.

De som inte förstår treenigheten gör inte det för att de ser den ur perspektivet 1 + 1 + 1 = 3. Å andra sidan blir 1x1x1 eller 1/1/1 just... 1.

Ja, JV kritiserar treenighetsbegreppet men har inget problem med att se DHA som ett uttryck för guds verksamma kraft (varför man nu i så fall över huvud taget skulle behöva ha ett särskilt uttryck för det om det i så fall ändå bara är gud själv).

Det finns ju också andra gudar som antingen avbildats med flera huvuden eller ett ansikte i varje riktning. Skulle dessa ansikten då ses som olika personer eller helt enkelt olika ansikten av samma person?
2019-01-30, 20:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
ja min poäng var alltså att Shamerim och Somerim, för att inte tala om al-Sāmiriyyūn, låter löjligt likt det folkslag vi diskuterar. vad var din poäng?

Min poäng var att de inte själva kallat sig för "samaritaner" förrän på senare tid när andra infört det uttrycket.
Varför finns det då folk som påstår att de uppkallat sin stad Samaria efter hur de kallade sig?

Kallas Stockholm för just Stockholm därför att det bor stockholmare där eller kallas invånarna för stockholmare därför att de bor i Stockholm?

Vad tror du kom först, benämningen stockholmare eller namnet Stockholm?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in