http://www.bt.se/boras/en-man-i-40-a...dadet-pa-gota/
En urartad konflikt mellan två bekanta resulterade i att en man blev huggen med en machete i mitten av januari. Nu åtalas en boråsare i 40-årsåldern för grov misshandel.
I mitten av januari höggs en man från Borås i ett trapphus på Göta med ett nästan 60 centimeter långt ”macheteliknande” vapen. Strax därefter anhölls en boråsare misstänkt för dådet.
Offret för attacken kunde själv larma ambulans och blev efter en tid på sjukhus utskriven.
– Han hade en väldig tur, hugget tog inte allvarligt och gick inte in i bukhålan, sa kammaråklagare Ragnhild Brogren till BT efter häktningsförhandlingen.
De båda männen är bekanta och bor i närheten av varandra. Vid ett tidigare tillfälle ska den åtalade ha riktat en pistol mot huvudet på offret. Det är denna händelse som ska vara upprinnelsen till machetedådet.
I förundersökningen framkommer att den misstänkte mannen först införskaffat vapnet för att skrämma den andre mannen men efter att offret vid upprepade tillfällen sökt upp honom i hans lägenhet blev utloppet ett annat.
Vid det sista hembesöket ska han enligt åtalet ha huggit offret så att han fick en tio centimeter djup stickskada i sidan av buken. Han nekar dock till hugget men erkänner olaga hot.
– Han var helt konstig på piller och amfetamin när han knackade på och sen hände något. Jag vet inte om han skulle förbi mig eller ge mig en smäll så han har antagligen kommit åt kniven. Det var bara tio sekunders händelseförlopp, säger den åtalade mannen i förhör med polisen.
Männen beskyller i förhör varandra för narkotikamissbruk som vid olika tillfällen har lett till psykotiska episoder och aggressivitetsproblem.
Offret för macheteattacken uppger dessutom flera gånger att han inte vill hamna i onåd med den misstänkta. Det var för att lugna den upptrappade konflikten mellan männen som han besökte lägenheten där han sedan fick sina skador.