2019-01-16, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Vad jag vet, bättre.
Jag var ute på barrunda med 2 danska sjömän och dom gillar att supa lika mycket som finnar kan jag intyga
Citera
2019-01-16, 09:18
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
https://m.youtube.com/watch?v=nOjX3PdryX4

Och afrikaans som är så fint

Är det bara vi förtryckta sydbor som ser charmen i i språk där man talar från halsgropen?

Ja, det är det. Frågan är om det inte är så att "förtrycket" har fått er att sluta bejaka ordens stavning och att ni istället uttalar det som ni känner för, hittat på lite nytt allt eftersom.

Dessa språk är som gröt. Fyller sitt syfte som måltid, men aptitligt är det fan då inte.

I övrigt verkar danskar ganska så vettiga. De jag har mött på mina resor har i regel varit mycket mer utåtgående och trevliga än svenskar som ofta har en tendens att tro att de är aningen bättre än andra. Kan dock inte svara på hur danskar är i Danmark.
Citera
2019-01-16, 13:27
Medlem
Några reflektioner om grannen:

1. För den ovane resenären framstår Köpenhamn ofta som ganska "blattigt" jämfört med t.ex Stockholm eller Helsingfors: jag har noterat relativt många shawarma-ställen (vad fasen är shawarma?), mysko tobaksaffärer och diverse konstiga invandraraffärer med arabiska skyltar. Även danska TV-serier (ok, skakig källa...) fokuserar ofta på invandrarghetton och etnisk kriminalitet. Hur funkar egentligen integrationen i Flashbacks favorit-grannland?

2. Danska kvinnor är attraktiva, till stor del för att de ger intryck av att vara ständigt fulla och småkåta. Är det någon sydlänning som provat att ragga runt hos arvfienden? Är det fritt fram för gladporr och "pik i roeven", eller är danskorna mer tillknäppta än det verkar?
Citera
2019-01-16, 19:16
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Ja, det är det. Frågan är om det inte är så att "förtrycket" har fått er att sluta bejaka ordens stavning och att ni istället uttalar det som ni känner för, hittat på lite nytt allt eftersom.

Dessa språk är som gröt. Fyller sitt syfte som måltid, men aptitligt är det fan då inte.

I övrigt verkar danskar ganska så vettiga. De jag har mött på mina resor har i regel varit mycket mer utåtgående och trevliga än svenskar som ofta har en tendens att tro att de är aningen bättre än andra. Kan dock inte svara på hur danskar är i Danmark.

Tycker du? Tycker snarare att man kan jämföra svenska som en enkel "sås, potatis, pannbiff och lingonsylt", man ser vad allt är, allt är på plats och allt fungerar. Skånska (och andra "grötiga" språk och dialekter) är mer som korv, innehållet är diskutabelt

Danskar i Danmark verkar i min åsikt vara lite mer bekväma med sig själva och glada överlag (men inte lika utåtriktade som på semestern). De verkar inte lika tjurskalliga och lättstötta heller som vissa svenskar är.
Citera
2019-01-16, 22:29
Medlem
Köpenhamn kändes väldigt trevligt när jag var där för några år sedan. Som etnisk och kulturell skandinav känner jag förstås en naturlig samhörighet och närhet med andra etniska och kulturella skandinaver. Avslappnad stämning. Snygga tjejer. Man kan andas utan att känna sig nervös och få ont i bröstet i Danmark, vilket är svårt i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Hur funkar egentligen integrationen i Flashbacks favorit-grannland?

Varför ska integrationen överhuvudtaget fungera, menar du? Om folk inte vill integreras med varandra, så vill de inte. Vad är så svårt att begripa med detta?

"Integration" (tvinga folk med olikheter att bli likadana, vare sig de vill eller inte) och "flykting" (välfärdsmigrant) har blivit närmast religiöst betingade ord i den svenska politiska diskursen. Det är som om folk inte ens reflekterar över ords sanna betydelser kontra verkligheten.
Citera
2019-01-17, 01:44
Medlem
Bostadssituationen er mycket bättre. 1/3 del af Sveriges indvandrere pr capita. CBD og THC er ikke svært at få tag i i Köpenhamn
Citera
2019-01-17, 01:47
Citat:
Ursprungligen postat av wied
Bostadssituationen er mycket bättre. 1/3 del af Sveriges indvandrere pr capita. CBD og THC er ikke svært at få tag i i Köpenhamn

Danska politiker ligger inte på rygg för Soros, globalismen och suger negerkuk som den Svenska sorgligaste ursäkten till folkvalda "demokrater".
Citera
2019-01-17, 02:01
Medlem
Og nu er peberspray lagligt i Danmark. Købes här i Köpenhamn https://huntershouse.dk/kat2297-Peberspray/

Svenske kvinnor behöver det mere
Senast redigerad av wied 2019-01-17 kl. 02:04.
Citera
2019-01-17, 07:19
Moderator
pudelluss avatar
Jag är i den danska huvudstaden då och då. Jag tycker inte känslan på ytan är så förskräckligt annorlunda jämfört med någon svensk storstad, typ Göteborg, även om Sverige har förändrats mer demografiskt än vad Danmark har gjort.

Det konstigaste är att svenskarna inte omfamnat den danska mångkulturen med hull och hår. Den finns ju i Köpenhamns innerstad på ett annat sätt än på Stockholms malmar exempelvis.

Det traditionella "angreppssättet" för en svensk i Köpenhamn är ju annars att ta sig an staden till fots och onykter, vilket påverkar den uppfattning man får. Det är en riktig turistort och det mesta är koncentrerat mellan några torg. Är man nykter är det mycket lättare att märka prisnivån på allting och att man konstant riskerar att bli överkörd av en cyklist.

Att svenskarna romantiserat Köpenhamn på samma sätt som Gotland, utan större hjälp av litteratur, film och musik, är naturligtvis för att berättiga ett besök trots att det många fall mest gör plånboken tunnare på minimal tid.
Citera
2019-01-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Sveriges realpolitiska agerande under 1900-talet och PK-hysterin just nu är svar nog.

Medans Danmark och Norge ockuperades av Tyskland under 2:a världskriget smet Sverige undan genom feglir och taskspel. Stora delar av den tyska krigsmakten hölls rullande (bokstavligen) med svenska kullager och svenskt stål. När Norges kung (av dansk familj) flydde från tyska bombplan, jagad av tysk militär stängde Sverige gränsen med beväpnad militär och förbjöd honom genomresa.

Sveriges regering var också väldigt njugga mot danskar som flydde över sundet till Sverige. Danska och norska civilister organiserade motståndsrörelser och offrade livet för att bekämpa ockupanterna, samtidigt som svenskarna lät tyska soldater transporteras med svenska tåg genom Sverige mellan Norge och Danmark.

Efter kriget gick Norge och Danmark med i NATO, medans Sverige valde att ställa sig utanför och låtsas vara neutrala. Men i själva verket räknade Sverige med att NATO (inklusive Norge och Danmark) skulle ställa upp mangrant om Sverige råkade illa ut. Detta samtidigt som bl.a. regeringen Palme kastade verbala skitmackor på NATO och västmakterna, där Norge och Danmark ingick.

På senare tid har "det svenska tillståndet" orsakat bekymmer för både Norge och Danmark. Sverige fungerar som en magnet för immigranter från hela MENA och lite till, med tillhörande säkerhetsbekymmer. Detta drabbar våra grannländer negativt, samtidigt som det självgoda PK-Sverige pekar finger och gapar "RASISTER!" åt grannarna när de måste tampas med problemen som Sverige är i hög grad ansvarigt för.

Därför ser danskar och norrmän ner på de självgoda svenskarna och svenskarnas svårslagna dubbelmoral.

Så du har aldrig hört talas om
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polistrupperna och
https://sv.wikipedia.org/wiki/Danska_brigaden ?
Citera
2019-01-17, 11:45
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Så du har aldrig hört talas om
https://sv.wikipedia.org/wiki/Polistrupperna och
https://sv.wikipedia.org/wiki/Danska_brigaden ?
Jodå.
Fina initiativ, som dock kom till först när det stod klart att Tyskland var på väg att förlora kriget. Då, först då, tyckte Sverige att man kunde börja hjälpa sina grannar. Men bara sådär lite grann i hemlighet.

Och det är just det som är poängen! Den svenska undfallenheten, kappvändandet, hyckleriet. Och samma anda gäller idag, när Sverige sätter sig på höga hästar, pekar finger åt Norge och Danmark när det gäller invandringsfrågor m.m. samtidigt som Sveriges faktiska agerande orsakar problem för sina grannar.
Citera
2019-01-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Jodå.
Fina initiativ, som dock kom till först när det stod klart att Tyskland var på väg att förlora kriget. Då, först då, tyckte Sverige att man kunde börja hjälpa sina grannar. Men bara sådär lite grann i hemlighet.

Och det är just det som är poängen! Den svenska undfallenheten, kappvändandet, hyckleriet. Och samma anda gäller idag, när Sverige sätter sig på höga hästar, pekar finger åt Norge och Danmark när det gäller invandringsfrågor m.m. samtidigt som Sveriges faktiska agerande orsakar problem för sina grannar.

Hade man inte velat hjälpa sina grannar så kunde man ha vägrat att ta emot norska och danska flyktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in