2019-01-15, 12:38
Medlem
danmark e lite inavlat & generellt så hatar de svensken. Bra party stad om man är till billig alkohol, droger och bodegor som har öppet till morgonen. Pratar nog mest om köpenhamn mer än resten av bonna-utkants-danmark.
Citera
2019-01-15, 12:54
Bannlyst
Danskar hatar inte svensken utan svenska politiker. Sen finns det snart en miljon Mena bajs på en yta 10 gånger mindre än Sverige. Som tur är håller merparten till i huvudstaden, Aarhus och Odense.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ra...danmark-i-2060

https://www.dr.dk/nyheder/udland/sve...populaere-land
Citera
2019-01-15, 14:22
Medlem
Libberos avatar
Den allra största skillnaden är som någon redan sa här med att det inte finns en pinne uppkörd i röven på danskarna.

Visst finns det också många danskar som är inkapabla till självständigt tänkande och som ogillar Dansk Folkeparti i samma grad som många svenskar avskyr Sverigedemokraterna.

Men debatten är ändå ljusår mer sansad och saklig än den är i Sverige och till skillnad från svenskar som länge försökt förneka att det finns stora invandringsproblem så har man där istället diskuterat produktiva lösningar på problemen. Bara som ett exempel så satte man ju upp mängder av bevakningskameror i problemområdena och det blev en betydande skillnad.

I Sverige handlar debatten mer om att man gör sig dum och skitnödig med flit. Som häromdagen när man låtsades att Sara Skyttedal menade att Centern var bokstavligen nazistkonspiratörer när hon använde ”quislingar” i en mening, istället för förrädare/lögnare.

Då kan man flytta hela debatten på någonting helt annat än det sakliga och låtsas vara så otroligt skitnödig och PK, det är någonting väldigt symptomatiskt för Sverige.
Sen är den danska vänstern inte på långa vägar lika feministiska.
Citera
2019-01-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Vet du vad dansken tycker om finnen?
Vad jag vet, bättre.
Citera
2019-01-15, 15:55
Medlem
100 procent gratis sjukvård. Inga karensdagar. Rejäl pension. 40 procent högre lön. Bostadslån 100 % avdragsgilla. Skattefri vinst vid bostadsförsälning. Osv. Sverige är ett uland i jämförelse.
Citera
2019-01-15, 18:45
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Varför ser de ner på svenskar tror du? Det är ungefär samma sak i Norge, jag fattar inte varför... Vi är ju ungefär samma människor?

Det är stooor skillnad på danskar/norskar vs svenskar.
Problemet är vår naivitet och dumhet, framförallt de senaste åren iom vår vårdslösa invandring och skenande kriminalitet.
Innan dess gled svensken runt med högmod och tyckte sig vara bättre än andra. Vem gillar det?
Nej, svensken har alltid stått lågt i kurs i våra grannländer, det får man ha med i bakhuvudet vid en ev flytt.
Citera
2019-01-15, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Bostadslån 100 % avdragsgilla.

Rentefradrag från 2019 utgör 25,6%.

https://finans.dk/privatokonomi/ECE1...st/?ctxref=ext
Citera
2019-01-15, 20:45
Medlem
gubbtrynets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havetsfling
Ni som hänger i denna forumdel får gärna förklara för mig vad som är så bra med Danmark? Är det mycket nära samma löner i Danmark som det är i Norge efter alla utgifter är betalade om man har tänkt bosätta sig där permanent? Bostadssituationen i Danmark? Öppettider hos alla affärer? Känner ni er välkomna i Danmark som vit svensk? Är det lättare att bruka CBD olja i Danmark (är det straffbart osv)? Av vad jag ser så verkar 5% vara muslimer enligt wikipedia, är det sant? Nettoinvandringen senaste 10-20 åren, hur har den sett ut?

Förklara vad som är så bra med Danmark, ett helhetsperspektiv hade varit bra.
Vad som är bra med Danmark? Det mesta..
Citera
2019-01-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Blattemässigt är Danmark som helhet Sverige år 1999, typ. Kulturellt är väl dock Danmark "bevarbart" på ett helt annat sätt än Sverige, varför det blir lättare politiskt att sälja in restriktioner mot islam. Vi har en någorlunda hyfsad grad av individuell frihet och det vill vi bevara, typ. I Sverige är det ju bara riktigt utveckligsstörda sexualdårar som är emot islam.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...ka-traditioner
https://youtu.be/NxxDuXIRhtg?t=138

Det kan bara gå så långt i ett land där folk inte umgås med folk.
Man vet i verkligheten inget om mångkulturen/andra religioner etc, därför kan man inte kritisera.
Religioner har poänger som jag ser det, men hur svensken får islam att gå ihop med svenska värderingar är en mental härdsmälta.
Samt man får inte yttra sig, man får endast kommunicera i nyspråk/koder/1984-regler.

Vilken frihet om folk får säga vad de tycker, tycker det kan vara svårt att stå ut i en demokratur som här. det är som att man kommer från en annan planet. siktar på jobb i danmark.

mvh
rc
Senast redigerad av redcube 2019-01-15 kl. 20:57.
Citera
2019-01-16, 00:52
Medlem
Jag tycker Danmark är schyst överlag. Det är som Sverige för det mesta, men en del är annorlunda.

Alkohol och sånt är billigare, och man får dricka på allmän plats. Det är en mer avslappnad miljö och mentalitet i allmänhet, folk är inte sådär överdrivet seriösa som folk är i Sverige.
Det finns mycket mer kul att göra i de större städerna jämfört med svenska storstäder.

Jag tror det mesta är dyrare i Danmark, särskilt i Köpenhamn. Å andra sidan känns det säkrare.

Situationen med invandrare är inte alls lika illa som i Sverige.
Citera
2019-01-16, 06:13
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Pratar normalt gör de också, inte bögigt som Stockholmare, danska är ett robust vackert språk och apkul att terrorisera svenskar med

Mackan, nu går du ändå för långt, haha. Att danska skulle vara vackert, vad kommer härnäst? Att grisar kan flyga?

Danskt uttal är en smärre mardröm ur ett lingvistiskt perspektiv, snäppet värre än afrikaans, sydkinesiska dialekter och vernacular English från Bibelbältet (bubblare: många franska dialekter och holländska). Danska är inte ett språk, det är ett läte.

Men att Stockholmare låter bögiga kan jag skriva under på.
Citera
2019-01-16, 06:41
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Mackan, nu går du ändå för långt, haha. Att danska skulle vara vackert, vad kommer härnäst? Att grisar kan flyga?

Danskt uttal är en smärre mardröm ur ett lingvistiskt perspektiv, snäppet värre än afrikaans, sydkinesiska dialekter och vernacular English från Bibelbältet (bubblare: många franska dialekter och holländska). Danska är inte ett språk, det är ett läte.

Men att Stockholmare låter bögiga kan jag skriva under på.

https://m.youtube.com/watch?v=nOjX3PdryX4

Och afrikaans som är så fint

Är det bara vi förtryckta sydbor som ser charmen i i språk där man talar från halsgropen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in