• 1
  • 2
2019-01-15, 02:42
Medlem
Jag undrar vad det finns för extremt starka lasrar (den får inte vara större än typ en 4 batteriers Maglite-ficklampa, sådana som amerikanska poliser ses lysa med i buskage, liggande vilande på ena axeln. Eller rättare sagt, den får vara jävligt stor, bara den går att ha under en barnvagn, där man lägger saker. Men jag gissar att ca 40 cm på längden samt 8 cm i diameter, där går gränsen för hur stor den bör vara), att köpa licensfritt inom i något land i EU/Europa, över disk? (Jag vet att sådana här kraftfulla lasrar numera är olagliga i Sverige att inneha)

Den jag köper ska användas av en kvinna för självförsvar ifall någon sexhungrig nysvensk vill attackera henne.

Jag antar att det är ögonen som den ska riktas mot, men numera är väl de mest kraftfulla lasrarna så kraftfulla, så att någon eller två sekunder riktande mot t ex jackan, så tar väl jackan eld typ? Eller den delen i a f av jackan där laserstrålen riktades mot?

Upplys mig vänligen
Citera
2019-01-15, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag undrar vad det finns för extremt starka lasrar (den får inte vara större än typ en 4 batteriers Maglite-ficklampa, sådana som amerikanska poliser ses lysa med i buskage, liggande vilande på ena axeln. Eller rättare sagt, den får vara jävligt stor, bara den går att ha under en barnvagn, där man lägger saker. Men jag gissar att ca 40 cm på längden samt 8 cm i diameter, där går gränsen för hur stor den bör vara), att köpa licensfritt inom i något land i EU/Europa, över disk? (Jag vet att sådana här kraftfulla lasrar numera är olagliga i Sverige att inneha)

Den jag köper ska användas av en kvinna för självförsvar ifall någon sexhungrig nysvensk vill attackera henne.

Jag antar att det är ögonen som den ska riktas mot, men numera är väl de mest kraftfulla lasrarna så kraftfulla, så att någon eller två sekunder riktande mot t ex jackan, så tar väl jackan eld typ? Eller den delen i a f av jackan där laserstrålen riktades mot?

Upplys mig vänligen

Nej det är nys, sådana lasrar säljs inte till kreti och pleti, och kräver mycket ström, så om du inte har ett par elaggregat i barnvagnen så lär du inte kunna använda den.
Det krävs jäkligt mycket effekt innan den kan bränna hål i tex en jacka.
Så om du sätter larvfötter på barnvagnen så lär det väl gå, den blir nog bra tung.
Bättre då att bygga en stridsvagn ifrån grunden, typ
Bästa sättet att använda den stora Maglite-ficklampan på är väl att använda den som batong typ ?

Nä men vanlig hårspray svider ju så in i h-e i ögonen så det måste väl funka med sådan kan jag tro ?
Citera
2019-01-15, 03:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
En ledficklampa med stroboskopfunktion duger en bra bit sålänge du inte köper billigaste kinaskiten, föreslår att du går till butik och får en demonstration men dom är inte billiga.
Citera
2019-01-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lalandi
https://www.dragonlasers.com/green-laser-pointers.html

Dom finns i Kina, dvs man riskerar att åka dit när dom skickar det via post. Jag vill kunna knalla in i något europeiskt land och köpa det över disk. Tack ändå för tipset.

Mvh
Citera
2019-01-15, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
En ledficklampa med stroboskopfunktion duger en bra bit sålänge du inte köper billigaste kinaskiten, föreslår att du går till butik och får en demonstration men dom är inte billiga.

Olight pro seeker, 1500 kronor, 2500 lumen, stroboskop funktion, jättebra om man ska försvara sig mot vilda djur, mot människor vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av lalandi
https://www.dragonlasers.com/green-laser-pointers.html

Den duger faktiskt bra till självförsvar. 15 mw grön laser.

Citat:
Dom finns i Kina, dvs man riskerar att åka dit när dom skickar det via post. Jag vill kunna knalla in i något europeiskt land och köpa det över disk. Tack ändå för tipset.

Mvh

Allt som går att köpa i Sverige lagligt kommer ha en effekt på 1mw. Går att blända med men för självförsvar behöver du något som skadar synen, tyvärr. Inte ens 5 mw räcker då ögats blinkreflex skyddar ögat. Du behöver något på minst 10 mw och då är det tyvärr olagligt.

Du behöver en sådan som importeras från kina tyvärr om det ska duga för självförvar. Men försök hitta någon på gatan som säljer en sådan, finns säkert om du frågar ditt lokala grabbgäng på någon skola eller dylikt.

Om du i övrigt är laglydig är chansen ganska liten att polisen upptäcker din lilla gröna laser i fickan.
Citera
2019-01-15, 17:54
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Olight pro seeker, 1500 kronor, 2500 lumen, stroboskop funktion, jättebra om man ska försvara sig mot vilda djur, mot människor vet jag inte.
Jag har testat en kinaled å 40kr hemma i vardagsrummet på 1 meters håll, fullständigt omöjligt att se nånting...borde finnas lite på youtube om leds i självförsvarssyfte.
Citera
2019-01-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag har testat en kinaled å 40kr hemma i vardagsrummet på 1 meters håll, fullständigt omöjligt att se nånting...borde finnas lite på youtube om leds i självförsvarssyfte.

Jo de är säkert jättebra som lättare artilleri. Kan säkert funka i de flesta situationer. Kanske kan den kombineras med något, en hammare exempelvis. Ledstrobljus i ögonen och sedan slå hammaren i huvudet på sin angripare. Då kan det bli effektivt. Även för en kvinna.

Men bara en ficklampa? Det jag tänker på är om vi har en situation där en stark karl ska attackera en svag ensam kvinna i skogen. Då tror jag det krävs något mer. Mannen kan lätt kisa med ögonen och titta ner i marken och lokalisera kvinnan i ögonvrån samtidigt som han springer mot henne och tacklar ikull henne.

Så länge ögonen inte riskerar skadas så är det lätt att försöka.

Tyvärr men ska man försvara sig på allvar måste man kunna skada sin motståndare rejält för att avskräcka denne. Extremt svårt att förfölja någon som på 50 meters håll kan göra en blind.
Citera
2019-01-15, 23:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraffknullaMig
Jo de är säkert jättebra som lättare artilleri. Kan säkert funka i de flesta situationer. Kanske kan den kombineras med något, en hammare exempelvis. Ledstrobljus i ögonen och sedan slå hammaren i huvudet på sin angripare. Då kan det bli effektivt. Även för en kvinna.
Att gå runt med en hammare är svårmotiverat om polisen frågar, ficklampa är lättare och det finns lite större modeller typ maglite.

Finns även leds som är avsedda att användas för självförsvar men även här kan det bli svårt att motivera ett innehav så man inte åker dit för brott mot knivlagen.
https://www.flipkart.com/docoss-1118...mfyc4ahy4yztwy

Citat:
Men bara en ficklampa? Det jag tänker på är om vi har en situation där en stark karl ska attackera en svag ensam kvinna i skogen. Då tror jag det krävs något mer. Mannen kan lätt kisa med ögonen och titta ner i marken och lokalisera kvinnan i ögonvrån samtidigt som han springer mot henne och tacklar ikull henne.
kisa med ögonen räcker inte för det är så intensivt och sker det nattetid så försvinner mörkerseendet direkt, kan kombineras med litet bärbart larm så både syns och hörs det att något händer på långt avstånd.

Redigerat:
bärbar fotoblixt vem har inte tittat i en fotoblixt när den gått av och sen inte kunnat se nånting alls
Senast redigerad av Arne.Anka 2019-01-16 kl. 00:01.
Citera
2019-01-16, 00:17
Medlem
Folk talar om LED och blixtar osv, men vad jag efterfrågar är riktigt kraftiga lasrar, som gör skada på ögonen om strålen passerar hornhinnan. Det måste ju kunna gå att köpa oreglerat i något land i EU/Europa (eller Ryssland eller annat östeuropeiskt land. Schweiz kanske?)?
Citera
2019-01-16, 00:45
Medlem
Citat:
Folk talar om LED och blixtar osv, men vad jag efterfrågar är riktigt kraftiga lasrar, som gör skada på ögonen om strålen passerar hornhinnan. Det måste ju kunna gå att köpa oreglerat i något land i EU/Europa (eller Ryssland eller annat östeuropeiskt land. Schweiz kanske?)?

Det gör det säkert. Men det kanske är enklast att fråga något grabbgäng på ett gym eller dylikt om de vet någon som kan sälja en kraftfull laser på 10mw eller 15 mw.

Alltid finns det någon som känner en kompis som känner en kille som säljer eller vet var man kan få tag på en sådan laser. Kolla runt efter lokala kontakter. Alltid finns det någon som är beredd att köpa över internet om du betalar extra.

Mitt förslag för att du inte ska skada angriparen mer än nödvändigt är att ha två lasrar. En som bländar kraftfullt, 5mw eller under. Och om den inte räcker då tillgripa den kraftfullare lasern. Onödigt att skada någon mer än nödvändigt.

https://www.stralsakerhetsmyndighete.../laserklasser/

Citat:
Laserklass 3R: Starka laserpekare, lasrar för ljuseffekter

Till lasrar i laserklass 3R räknas lasrar som är svagare än 5 mW, men starkare än lasrar i laserklass 2.
Dessa lasrar orsakar kraftig bländning.
Du bör skydda ögonen mot dessa lasrar men risken för bestående skador är liten om ögonen bara utsätts för strålen under ett kort ögonblick.
Starka laserpekare i denna laserklass är förbjudna om du inte har särskilt tillstånd från Strålsäkerhetsmyndigheten.
Citera
2019-01-16, 12:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Nej det är nys, sådana lasrar säljs inte till kreti och pleti, och kräver mycket ström, så om du inte har ett par elaggregat i barnvagnen så lär du inte kunna använda den.
Det krävs jäkligt mycket effekt innan den kan bränna hål i tex en jacka.
Så om du sätter larvfötter på barnvagnen så lär det väl gå, den blir nog bra tung.
Bättre då att bygga en stridsvagn ifrån grunden, typ
Bästa sättet att använda den stora Maglite-ficklampan på är väl att använda den som batong typ ?

Nä men vanlig hårspray svider ju så in i h-e i ögonen så det måste väl funka med sådan kan jag tro ?
Jag har en laser på 2,5 W. Det är ju några tusen gånger den lagliga gränsen för laserpekare men den var faktiskt alldeles laglig att skicka efter från Kina, endast 600 kr också. Grejen är att det inte är någon laserpekare, den är inte gjord för att hållas i handen (fast den är inte större än c:a 25x25x60 mm) och har inget inbyggt batteri och undgår därigenom lagen om laserpekare. Den ska ha 12 V och det löser man ju lätt med ett batteri och 2,5 W är inte mer än många ficklampor ligger på. Det tar bara någon sekund för att bränna ytan på trä och papper bränner den igenom som ingenting.

Dock ser jag den som fullkomligt värdelös som självförsvarsvapen. Ljuspunkten är så liten så man träffar inte ögat på någon som rör sig och bränneffekten mot hud eller kläder är allt för dålig. Står någon alldeles stilla kan jag säkert bränna igenom en jacka på några sekunder men i en verklig attack, glöm det.
Citera
2019-01-21, 15:47
Medlem
magnificos avatar
Eagtac har en ficklampa på 4624 lumen som även har strobe. Du kommer blända allt som tittar på dig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in