• 1
  • 2
2019-01-14, 22:29
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Själv tar jag lånet, lånar upp 10-20 miljoner till och köper fastighet(er). Amorterar och lever loppan för min lön.

Alternativt startar företag eller både och.

Vad gör ni? Motivera.
Citera
2019-01-14, 22:49
Medlem
Kan du förtydliga vad du menar?

I lånefallet, får du amorteringen betald?
Eller menar du att du själv kommer amortera av lånet?
Om du ska amortera den själv, vad var planen för att lyckas betala tillbaka 41.7k/mån?
Citera
2019-01-14, 23:09
Medlem
1 miljon
Citera
2019-01-14, 23:13
Medlem
revodnebs avatar
Jag tror jag tar de 10 miljonerna och pyser iväg till något obskyrt billigt ställe på jorden och lever ut mina dagar där, det räcker.
Citera
2019-01-14, 23:22
Medlem
MrChows avatar
Solklart en miljon. Varför skulle jag vilja låna 10 miljoner idag och sen betala över 40.000:- i månaden för lånet i tjugo år?
Citera
2019-01-14, 23:48
Medlem
Antar att tanken är att de tio miljonerna kan växa så att man går plus. Tyvärr är jag värdelös på sånt så jag hade tagit miljonen och lagt hälften på huset. Sen köra dåliga investeringar för den andra halvan (Swedbank fonder eller något)
Citera
2019-01-14, 23:50
Medlem
derivats avatar
Skumt lån, som räknas som eget kapital. Hade gjort som du ifall det gick att använda som eget kapital.
Citera
2019-01-14, 23:51
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicWinter
Kan du förtydliga vad du menar?

I lånefallet, får du amorteringen betald?
Eller menar du att du själv kommer amortera av lånet?
Om du ska amortera den själv, vad var planen för att lyckas betala tillbaka 41.7k/mån?

Tror TS menar att han tar dessa 10 miljoner, går till banken och lånar (mot ränta?) 20 miljoner till, investerar tot 30 miljoner och lever sedan på avkastningen utöver ränta och amortering av lånet.

Men det är väl så alla gör? 10 miljoners lånet är väl som ett "blanco-lån" fast utan ränta för kontantinsatsen till ett husköp, för dom som inte har egna pengar.
Sedan lånar du resten för att kunna ha råd att köpa en fastighet?

Låter precis som att du bara skall låna pengar för att köpa en fastighet. Kind of LOL.

Jag hade tagit 10 miljoner och lättat 🤗
Senast redigerad av Taklampsfot 2019-01-14 kl. 23:59.
Citera
2019-01-15, 00:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Solklart en miljon. Varför skulle jag vilja låna 10 miljoner idag och sen betala över 40.000:- i månaden för lånet i tjugo år?

Jag tar lånet och räknar kallt med att placera det så att jag får ut 500k att amortera om året!

Historiskt sett är det rimligt att förvänta sig 10-12% avkastning om året på stockholmsbörsen i genomsnitt!

Det gör att jag redan efter cirka tre år har en miljon att göra vad jag själv vill utöver amorteringarna.

Jag kan räkna med 400-500k om året till mig själv i avkastning och minst 20-30 miljoner i restvärde när lånet är återbetalt.

Ni sorgliga losers som tar miljonen är ni som står kvar på perrongen när tåget gått!
Citera
2019-01-15, 00:10
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Lånar till en saftig hävstång till mina befintliga aktier.
Såklart.
Citera
2019-01-15, 01:38
Medlem
Om man tänker att man bör få mer än 5,5% i avskastning är det tio räntefria ett alternativ. Någonstans vi 5,5% blir det räntefrialånet bättre.

En mille med 5.5 ger ger 55000 i avkastning och det första året blir avskastningen på 10 mille, 550k minus 500 i amortering.

Med tio procent ger lånet 500k efter amortering mot millens 100K.

Jag hade nog trott att jag skulle fixa en 10% i snitt, det skulle bli lånet för mej.
Citera
2019-01-15, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Om man tänker att man bör få mer än 5,5% i avskastning är det tio räntefria ett alternativ. Någonstans vi 5,5% blir det räntefrialånet bättre.

En mille med 5.5 ger ger 55000 i avkastning och det första året blir avskastningen på 10 mille, 550k minus 500 i amortering.

Med tio procent ger lånet 500k efter amortering mot millens 100K.

Amortering är inte en kostnad. Avkastningen på investeringen går rätt in i din egen förmögenhet, medan amorteringen på lånet minskar pengamaskinens storlek.

Första året med 5,5% ränta blir avkastningen 550t som åker ner i din egen ficka. Samtidigt minskar pengamaskinen till 9500t kr. Andra året blir avkastningen 522t och du har totalt tjänat 1,22 miljoner på två år som är dina, medan pengamaskinen har kvar 9 miljoner.

Sedan kan du såklart välja att placera avkastningen tillbaka in i pengamaskinen för att den ska behålla sin egen storlek, men du behöver inte få råd med en evighetsmaskin för att det ska löna sig att välja lånet. Det räcker med en avkastning kring 1% för att de två alternativen ska vara likvärdiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in