• 1
  • 2
2006-02-21, 14:28
Medlem
kultingens avatar
Jagar inte själv utan undrar bara hur en fågel igentligen ser ut efter att man skjutit den med ett .22 vapen? Menar då inte någon stor fasan utan mindre fåglar som t.ex. skator. Blir det ett sådant undertryck eller vad det heter så att i stort sett hela fågeln förstörs eller blir det bara ett "hål"?
Finns det folk som jagar småfåglar över huvud taget?
Citera
2006-02-21, 14:40
Medlem
InkoPinkos avatar
Det kan bli alltifrån ett "hål" till fullständig massaker beroende på vilken ammunition man använder.

Det finns många som skjuter kråkor och liknande med .22LR, men främst används nog kalibern för övning.
Det mest "matnyttiga" man kan jaga med .22LR är nog kanin och ripa, och vid sådan jakt vill man ju förstöra så lite kött som möjligt, samtidigt som djuret dör effektivt.
Citera
2006-02-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Det kan bli alltifrån ett "hål" till fullständig massaker beroende på vilken ammunition man använder.

Det finns många som skjuter kråkor och liknande med .22LR, men främst används nog kalibern för övning.
Det mest "matnyttiga" man kan jaga med .22LR är nog kanin och ripa, och vid sådan jakt vill man ju förstöra så lite kött som möjligt, samtidigt som djuret dör effektivt.

Kråk- och skatjakt med .22 LR är mycket sportsligt och nyttigt på avstånd upp till 70 meter. Under de varma månaderna använder jag Lapuas kråkammo, på vintern och senhösten Lapuas biathlon. Djuren är varska och man har bara ett skott på sig. Träffar man dem så dör de direkt. Det blir inte särskilt stora hål till skillnad från .17 HMR.
Citera
2006-02-21, 15:31
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag tänkte försöka ta upp lite kråkjakt nästa säsong... Har du en åtel som du passar på eller smyger du dig bara på kråkorna?
Citera
2006-02-21, 15:59
Medlem
Citat:
Jag tänkte försöka ta upp lite kråkjakt nästa säsong... Har du en åtel som du passar på eller smyger du dig bara på kråkorna?

Det är egentligen fusk med åtel och bulvaner. Man ska smyga på dem. Det är sjukt svårt. Ser en annan fågel dig så hör man *krax* och så drar de. Har inte skjutit mer än 4 kråkfåglar på det här sättet, men det är roligt och sportsligt. Svårighetsgrader: kråka (smartast) - skata (misstänksam) – kaja (alltid flera, och några vaktar) - nötskrika (ovaksam, men liksom spattig, sitter sällan stilla alls).
Citera
2006-02-21, 16:52
Bannlyst
Testa att skjuta med hålspets ammo. Dom "exploderar" när dom träffar.. Men kaliber .22 är lite klent..
Citera
2006-02-21, 17:49
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savbrink
Testa att skjuta med hålspets ammo. Dom "exploderar" när dom träffar.. Men kaliber .22 är lite klent..

Det är inte riktigt det jag sattsar på, ville bara veta då småfåglar knappast är det mest robusta som flyger runt i himmeln.
Citera
2006-02-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Det är inte riktigt det jag sattsar på, ville bara veta då småfåglar knappast är det mest robusta som flyger runt i himmeln.

Tänk på att de flesta "småfåglar" är fredade och inte jaktbara. Gränsen går vid björktrastar som jag f ö inte skjuter på eftersom jag inte äter dem och de inte prederar på jaktbart vilt.
Citera
2006-02-21, 17:55
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Gränsen går vid björktrastar som jag f ö inte skjuter på eftersom jag inte äter dem och de inte prederar på jaktbart vilt.
Björktrastarna prederar däremot på min mammas körsbärsträd!

Jag har ännu inte bestämt mig för om detta brott är belagt med arkebusering eller inte...
Citera
2006-02-21, 22:19
Medlem
kultingens avatar
hur blir skadorna på kortare avstånd, säg 3-5 meter?
Citera
2006-02-22, 18:51
Medlem
scoremaxs avatar
Inget du behöver fundera på, skadorna blir ungefär samma på 0-30 meter iallafall.
Det som främst avgör skillnaderna är om du träffar vingknogen eller inte.
Gör du det brukar det bli ordentliga skador.
Citera
2006-02-23, 10:16
Medlem
Citat:
Björktrastarna prederar däremot på min mammas körsbärsträd!

Jag har ännu inte bestämt mig för om detta brott är belagt med arkebusering eller inte...

Nä, de äter bara din mammas bär i det fallet. När de äter mask prederar de. Arkebusering är att ta i, men du har stöd i JL: för att freda bären får du skjuta trastarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in