2019-01-14, 17:54
Medlem
SvampDamp.s avatar
Hej kära Flashbackare,

Jag har för tillfället kommit in i en period i mitt liv där jag har kraftig ångest vid insomning — vilket resulterar i otäcka hypnagogiska hallunicationer och annat läbbigt.

Vanligtvis handlar det om tankar som övergår till röster, och intensiva krypningar längst kroppen med följd av känslan av att jag ”faller ur sängen” Men värst är krypen jag tror kryllar på mig. Äckliga jävla fucking kryp.

Jag får sådan jävla ångest för att ens lägga mig i sängen och somna. Har alltid älskat att sova innan och ligga i ett mörkt och svalt rum men nu vågar jag knappt öppna ögonen efter jag stängt dem.

Möjligtvis är det en underliggande faktor.

Finns det någon som har varit i samma situation, och eller finns det något man kan göra åt dethär?

Tacksam för svar! :,(
Citera
2019-01-14, 17:59
Medlem
flytandelyckas avatar
Jag har exakt samma problem och det var som värst innan jag träffade min flickvän. Det var antagligen en kombination av ensamhet och ångest. Det kommer försvinna med tiden.
Citera
2019-01-14, 19:05
Medlem
Parasomnis avatar
Jag har också haft det i perioder.
Försök stå ut, det går över. Stress, sömnbrist och koffein, nikotin, cannabis osv förvärrar detta.

Försök lägga om dina sömnrutiner, ät inget strax innan du ska sova, drick inte koffein, ha på en film i bakgrunden kanske när du ska sova (någon komedi) eller börja sova med hörlurar (i öronen, det måste överrösta dina tankar för att det ska fungera) med musik så att du inte hör något annat än musiken.

Oftast beror ju detta på något, är du stressad? Mycket ångest? Tar du någon drog eller medicin?
Jag får nämligen exakt samma som du skriver, när jag kombinerar min sömnmedicin med hasch så slutade med det och det blev bättre.
Citera
2019-01-14, 19:19
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasomni
Jag har också haft det i perioder.
Försök stå ut, det går över. Stress, sömnbrist och koffein, nikotin, cannabis osv förvärrar detta.

Försök lägga om dina sömnrutiner, ät inget strax innan du ska sova, drick inte koffein, ha på en film i bakgrunden kanske när du ska sova (någon komedi) eller börja sova med hörlurar (i öronen, det måste överrösta dina tankar för att det ska fungera) med musik så att du inte hör något annat än musiken.

Oftast beror ju detta på något, är du stressad? Mycket ångest? Tar du någon drog eller medicin?
Jag får nämligen exakt samma som du skriver, när jag kombinerar min sömnmedicin med hasch så slutade med det och det blev bättre.

Käkar endast 50mg Elvanse kl 8 på morgonen. Dricker 1-2 kaffe under förmiddagen. Snusar dock från morgon till kväll. Intar lergigan vid insomning, då jag brukade sova gott på dem.
Citera
2019-01-14, 20:38
Medlem
Parasomnis avatar
Intressant, äter elvanse och åt lergigan förut också. Min läkare tog nyligen bort min lergigan eftersom jag hade mycket problem med mardrömmar, paralyser och hypnagoga hallucinationer. Det har minskat när jag slutade med lergigan. Hon sa att lergigan kan ge ökade mardrömmar och liknande, kan du testa sänka dosen eller sover du sämre då?
Citera
2019-01-14, 20:44
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasomni
Intressant, äter elvanse och åt lergigan förut också. Min läkare tog nyligen bort min lergigan eftersom jag hade mycket problem med mardrömmar, paralyser och hypnagoga hallucinationer. Det har minskat när jag slutade med lergigan. Hon sa att lergigan kan ge ökade mardrömmar och liknande, kan du testa sänka dosen eller sover du sämre då?

Har 6st/dygn ordinerat. Men jag petar 6 vid insomning men lyckas ändå in somna så blir 8 då jag får sådana kraftiga panikångestattacker. Tilläggas kan att jag fått inutiv oxå för att intensifiera Elvanse effekten då jag för tillfället inte får högre dos utskrivet. Ökade nyligen till 2mg och verkar bidragit till ökad ångest.
Citera
2019-01-14, 21:33
Medlem
Kickexs avatar
Inkluderar du kvalster och liknande spindeldjur som kryp så är ditt resonemang inte så konstigt.
Dom har en hel fest på din kropp.
Citera
2019-01-14, 21:47
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Inkluderar du kvalster och liknande spindeldjur som kryp så är ditt resonemang inte så konstigt.
Dom har en hel fest på din kropp.

Jag kan inget annat än finna din kommentar rolig. Offtopic dock
Citera
2021-02-24, 05:12
Medlem
Bump på tråden, hur gick det ts? Fenomenet har nu nått mig men enstaka gånger än så länge. De här är de sjuka, jag tar också lergigan för att sova...!
Citera
2024-03-21, 23:43
Medlem
moshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampDamp.
Käkar endast 50mg Elvanse kl 8 på morgonen. Dricker 1-2 kaffe under förmiddagen. Snusar dock från morgon till kväll. Intar lergigan vid insomning, då jag brukade sova gott på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av fb-fp
Bump på tråden, hur gick det ts? Fenomenet har nu nått mig men enstaka gånger än så länge. De här är de sjuka, jag tar också lergigan för att sova...!

Det är Lergigan som gör att man ser spindlar, myror och andra djur. Sluta med dem omedelbart! En hemsk "medicin". Jag vet en hel del om detta. Skriv till mig om ni har frågor.
Vården är inte vad vi tror.
Citera
2024-03-24, 12:52
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshan
Det är Lergigan som gör att man ser spindlar, myror och andra djur. Sluta med dem omedelbart! En hemsk "medicin". Jag vet en hel del om detta. Skriv till mig om ni har frågor.
Vården är inte vad vi tror.
I dagsläget är jag befriad från dessa symtom, jag äter varken Elvanse, Intuniv, Lergigan. Knarkar heller inte och dricker ingen alkohol. Jag fick extrema biverkningar av Lergigan, särskilt höga doser. Sist jag tog för något år sedan så hallucinerade jag extremt mycket och jag var väldigt förvirrad, nästintill gränspsykotisk. Jag trodde jag var på mitt arbete så jag satt upp i sängen och pratade med kunder, skrev på avtal och tog viktiga beslut… Usch, vill aldrig ta Lergigan igen!
Citera
2024-04-04, 01:06
Bannlyst
Stämmer att Lergigan kan ge sådana biverkningar.

För den som har extrema sömnproblem och blandar Lergigan och Theralen ökar risken för hallisar innan han somnar.

Byt till Propavan eller Atarax.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in