• 1
  • 2
2019-01-14, 15:02
Medlem
Efter att ha sett några avsnitt av Six Feet Under blir jag mer och mer sugen på att skaffa mig en likbil. Verkar praktiskt med allt extra bagageutrymme osv. Ni som är duktiga på bilar, vad är ändrat på likbilar jämfört med originalmodellerna. För jag antar att det inte finns någon likbils-modell som standard va?

-vad skiljer likbilar från vanliga?
-nackdelar/fördelar med en likbil?
-något man bör tänka på om man är sugen på en?
Citera
2019-01-14, 15:21
Medlem
Förr byggde man om "Vanliga" bilar. Det fanns speciella firmor som gjorde det. De byggde även Ambulanser o speciella transport och säkerhetsbilar.
Men idag används i princip "vanliga" minibussar, men bara en smärre ombyggnad av inredningen.
Det är en mycket billigare och enklare lösning, än den gamla.
Citera
2019-01-14, 15:24
Medlem
Denoms avatar
Om det är en gammal ombyggd bil kan nog risken vara att slitaget blir annorlunda än på en vanlig bil beroende på utförande.
Citera
2019-01-14, 15:25
Medlem
AX64s avatar
Det låter lite som att gå över ån för vatten om du bara vill ha en bil med bra utrymme. Köp någon gammal kombi eller limo och blås ut allt bakom förarsätet, eller vänd dig till en bilfirma och kolla om de kan förlänga bilen ytterligare om det är längden du är ute efter.
Citera
2019-01-14, 15:37
Medlem
Fördelen är ett högre tak som ger ett ökat lastutrymme. Om du har tur så finns det även ett rullbord för lättare lastning. Nackdel kan vara att liksaft fräter så man bör kolla hur golvet i lastutrymmet ser ut.
Citera
2019-01-14, 15:44
Medlem
köp en cheva suburban så är du hemma utan lik i lasten
Citera
2019-01-14, 16:08
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det låter lite som att gå över ån för vatten om du bara vill ha en bil med bra utrymme. Köp någon gammal kombi eller limo och blås ut allt bakom förarsätet, eller vänd dig till en bilfirma och kolla om de kan förlänga bilen ytterligare om det är längden du är ute efter.
Va? Fattar du vad det kostar att låta "en firma" göra det?
Då är det billigare att köpa vilken transportbil som helst.
Citera
2019-01-14, 16:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
Jo det går att lasta in mycket i dom. Åkte i en sån från 76 en gång massa folk fick plats, även en v8 motor, en automat låda och massa öl så det var full fest den är ett vardagsrum på hjul!
Citera
2019-01-14, 16:15
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Va? Fattar du vad det kostar att låta "en firma" göra det?
Då är det billigare att köpa vilken transportbil som helst.

Uppenbarligen, då vi i Sverige normalt tar betalt för arbete, men att leta efter en likbil lär knappast vara speciellt framgångsrikt heller.
Citera
2019-01-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jo det går att lasta in mycket i dom. Åkte i en sån från 76 en gång massa folk fick plats, även en v8 motor, en automat låda och massa öl så det var full fest den är ett vardagsrum på hjul!

**problem solved** nästa ,,,
Citera
2019-01-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64

Att köpa nytt/via Bilfirma känns uteslutet. Får för mig att då rör det sig om hiskeliga summor. En kombi blir knappast samma sak heller som en riktig likbil. Jag vill ju ha längden + stuket som en äkta likvagn har. Det jag vill veta är mer vad mer som är omgjort i och med förlängningen. Ändrar de något med drivlinan? Kastar de i större motor? Vikt/soppaförbrukning? Hur är dom att köra? mm mm.

Citat:
Ursprungligen postat av 2loud
Sub-Urban är frän också, men nu är det så att jag vill ha en corpse-cruiser 😄
Citera
2019-01-14, 18:53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaleGribble
Att köpa nytt/via Bilfirma känns uteslutet. Får för mig att då rör det sig om hiskeliga summor. En kombi blir knappast samma sak heller som en riktig likbil. Jag vill ju ha längden + stuket som en äkta likvagn har. Det jag vill veta är mer vad mer som är omgjort i och med förlängningen. Ändrar de något med drivlinan? Kastar de i större motor? Vikt/soppaförbrukning? Hur är dom att köra? mm mm.

Sub-Urban är frän också, men nu är det så att jag vill ha en corpse-cruiser 😄
Ja, de förlänger kardanstången, om det är en bakhjulsdriven bil. Varför skulle en större motor behövas? En vanlig kombibil är gjord för 4-5 fullvuxna passagerare + last och en likbil körs väl oftast bara med en förare + en liggande passagerare. Vikten kanske ökar något, men det är säkert inte mer än vad två passagerare normalt väger. Tja, bilen är längre, dvs. det blir svårare att fickparkera.

Om det bara är utrymme du är ute efter så tror jag att det är lättare att hitta en begagnad ambulans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in