• 3
  • 4
2019-01-14, 20:34
Medlem
sucuks avatar
Alla sätt att spara på är bra sålänge de uppnår målet. Jag kör med automatisk överföring direkt efter lön men använder även nowo, maxat sparavsättningen så att jag "betalar tionde" till mig själv. Ser inga som helst nackdelar med det, allt sparande som faktiskt bli av är av godo.
Citera
2019-01-14, 21:12
Medlem
Om man har detta extraspar på Nordea kommer man väl ändå åt pengarna med en gång ändå?

För folk som inte har disciplinen att spara utan en överförmyndardragning vid varje köp blir det nog svårt att hålla sig från att föra över pengarna i slutet på månaden ändå.
Citera
2019-01-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Alla sätt att spara på är bra sålänge de uppnår målet. Jag kör med automatisk överföring direkt efter lön men använder även nowo, maxat sparavsättningen så att jag "betalar tionde" till mig själv. Ser inga som helst nackdelar med det, allt sparande som faktiskt bli av är av godo.
Problemet är att du sparar en liten summa genom att slösa en stor. Det är samma psykologiska knep som kreditkortsföretagen använder genom att betala återbäring, möjligen ännu slugare eftersom du sköter hela transaktionen själv.

Verkligt sparande är att inte spendera.
Citera
2019-01-14, 22:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Problemet är att du sparar en liten summa genom att slösa en stor. Det är samma psykologiska knep som kreditkortsföretagen använder genom att betala återbäring, möjligen ännu slugare eftersom du sköter hela transaktionen själv.

Verkligt sparande är att inte spendera.

Nu är jag inte så korkad att jag inte fattar vad de är ute efter, jag har bara bytt från ett kreditkort till ett annat och kör månadens inköp på detta kort istället. Räkningen betalas helt i slutet av månaden och jag är rätt snål av mig, inte direkt så att jag slösar i onödan - egentligen snålar jag nog för mycket och borde spendera mer.

MEN du har helt rätt, vet man med sig att man är den slösaktiga typen så är appen dreams en bättre lösning. Vidhåller dock att allt sparande som blir av är av godo.
Citera
2019-01-14, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Revolut gör det.

www.revolut.com

Mycket bra bank för övrigt.

+1 på denna! Förutom vaults (som mikrospartjänsten heter kallas) kan du swipea mellan olika valutor och ändra valuta utan exchange rates på ditt fysiska kort, vilket är supersmidigt om du reser ofta. De har även som appen Tink en överblick på vad du faktiskt lägger dina pengar på under en månad.
Citera
2019-01-14, 23:17
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag vet att nordea marknadsförde något sånt för några år sen så de har det säkert. Dock inte för överföring till annans konto men det kanske går att ordna.

Jag har själv ruskigt svårt att spara så jag har löst det med att betala av på lån (som jag har köpt nåt för). Det är mycket lättare. Man har ju liksom inget val. Dvs spara i efterskott, inte lika ekonomiskt men det funkar.

Jag har Nordea och där förs 20kr över från lönekontot till mitt buffertsparande varje gång jag använder mitt kort. Detta upplägg kom jag överens om med min personliga bankman.
Citera
2019-01-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Kollade in NOWO men de sparade pengar skickas till fonder. Vill att de ska skickas till sparkonto eller annan konto.

Appen Dreams sparas till sparkonto. Där kan du också välja om du ex. Vill att 10 kronor ska dras varje gång det infaller en konstig temadag som starwars dagen osv.
Citera
2019-01-21, 17:53
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Finns det nån bank som erbjuder denna tjänst?

Jag har svårt för att spara. Nu undrar jag om det finns nån bank som erbjuder denna tjänst?

Varje gång jag betalar med mitt kort i affären flyttas 5 kr från mitt konto till sparkontot eller nån annan konto tex min systers.

Ja jag vet att man kan spara själv oxh köra nån auto överföring varje månad men jag har inte diciplinen.

Gör så här:
Öppna ett konto i bank 2 timmar hemifrån.
Välj konto utan kort. Utan internetbank. Endast överföring när du besöker kontoret.
Sätt sedan in önskat belopp första dagen du får lön varje månad.
Sparat och klart!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in