2019-01-14, 07:50
Medlem
morbrostewarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Nordea är banken och jag sparar till mitt sk" kapitalkonto"
5 kr dras av varje gång jag handlar med kortet.

Nu kom jag på vad det heter= Extraspar enl kontoutdraget.

This! Funkar fint.
Citera
2019-01-14, 10:05
Medlem
XtraSpar på Nordea. Jättesmidigt. Pengarna låses i 2 dagar innan de kommer in på ett konto samt att du kan välja allt mellan 5kr till 500kr+ per transaktion.
Citera
2019-01-14, 10:09
Medlem
15minFames avatar
Varför jaga denna funktion när du kan sätta upp automatisk överföring?
Bestäm ett belopp som överförs från lönekontot till ett sparkonto och så är det klart. Alla banker har denna funktion.
Citera
2019-01-14, 10:10
Medlem
CC75s avatar
När det gäller sparande är det som så mycket annat här i världen, det finns inte en bästa lösning utan var och en får hitta det sätt som passar en bäst. Det finns flera olika sätt att "lura sig själv". Det viktiga är att det funkar för en.

Det vanligaste sättet och det man hör mest förespråkas är att man i början av månaden betalar sina räkningar och i samband med det för över minst 10% av sina inkomster som sparande. Dvs man "lurar" sig själv att man har mindre att leva på än vad man faktiskt har.

Grundregeln är dock att för en långsiktigt sund ekonomi gäller regeln att leva under sina tillgångar. Dvs förbruka mindre varje månad än vad man får in. Om det sker genom fiktivt minskad inkomst eller genom fiktivt högre kostnader, spelar för mig mindre roll.

Bra att du TS inser att du har svårt att spara och nu försöker hitta ett sätt att komma runt den svårigheten. Jag skulle dock även vilja ge dig rådet att försöka hitta svaret på "varför" du har svårt att hålla i pengar och arbeta med den problematiken. Risk finns annars att du ser "sparandepåsen" som något du också kan förbruka när lusten för shopping faller på.

// CC
Citera
2019-01-14, 10:32
Medlem
Joomlas avatar
Jag har funderat liknande tjänster tidigare, men i retrospekt var det nog bättre att lära sig ta tag i sin ekonomi och sluta sitta i passagerarsätet. Även om jag tyckte det var svårt så får man nog se det som att det hör till att bli vuxen att kunna hantera åtminstone sin egen ekonomi.

Om svårigheten ligger i att du är dålig på att hålla i pengar så skulle jag inte använda en sådan tjänst, men däremot kan det säkert vara en kul grej. Tror ingen skulle ha invänt om TS för tio år sedan hade sparat lösa mynt i en spargris och tillåtit sig förvånas över att det blev en slant.
Senast redigerad av Joomla 2019-01-14 kl. 10:38.
Citera
2019-01-14, 15:33
Medlem
Swedbank har något som heter ”spontanspara” i alla fall. Men det krävs, även om det får väldigt snabbt och smidigt, att du öppnar appen och skriver beloppet du vill spontanspara.

Du behöver inte logga in eller något på appen för det.
Citera
2019-01-14, 17:39
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Finns det nån bank som erbjuder denna tjänst?

Jag har svårt för att spara. Nu undrar jag om det finns nån bank som erbjuder denna tjänst?

Varje gång jag betalar med mitt kort i affären flyttas 5 kr från mitt konto till sparkontot eller nån annan konto tex min systers.

Ja jag vet att man kan spara själv oxh köra nån auto överföring varje månad men jag har inte diciplinen.

Fast kör du autogiro på en liten summa som 5kr varje månad så slipper du ju tänka på det...du har ju besvarat din egen fråga
Citera
2019-01-14, 17:44
Medlem
Rebelxs avatar
Finns hos Nordea. Extraspar eller nått kallar de det.
Du kan välja en fast summa eller % av köpesumman har jag för mig, eller avrunda till närmsta tiokrona.
Det sker per automatik vid varje köp.
Citera
2019-01-14, 19:26
Medlem
jackflashs avatar
Jag har detta på mitt Nordea Visakort. Alla köp avrundas upp till närmsta 50-lapp. Kan även ställas in på 10 kr. Pengarna går in på annat konto. Nordea kallar det xtraspar. Väldigt smidigt. Blir många hundralappar i månaden.
Citera
2019-01-14, 19:58
Medlem
wkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Medveten handling. Jag vill spara omedvetet lite som att beskatta mig själv ju oftare jag handlar.
Det är ju här du tänker helt fel, sparande är en belöning inte en bestraffning/beskattning. Därför är det i mitt tycke en bättre idé att belöna dig själv det första du gör när lönen dimper ned på kontot, sätt valfri summa på auto-överföring till ett sparkonto och njut av att se din ekonomi förbättras för varje månad som går.
Citera
2019-01-14, 20:12
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag har min sparkvot klar innan lönen kommer varje månad.
Direkt när lönen kommer in så åker en större summa in på Avanza (:
Småskvätta hit och dit är nog inget för mig.
Citera
2019-01-14, 20:20
Medlem
shadow666s avatar
Vad är grejjen med detta "när du köper så läggs det undan 20kr".. är det ett sätt att få någon tänka "handlar jag för 20kr, så förlorar jag 20kr till mitt sparkonto"? som man samtidigt kan nå ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in