Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaChiara
Jag undrar vilken stad du bor i för situationen ser olika ut. Men ettor och tvåor är attraktiva, särskilt med låg avgift, om föreningen i sig är skötsam, inte har höga lån och planer på att byta tak, byta avlopp o vattenstammar så att avgiften chockhöjs. Har du kollat sånt?
Jag tycker att du låter sund och klarar att sköta din ekonomi och ska försöka ge ett bud till grannen innan visning, då genom mäklaren förstås. Erbjud tex att han slipper städning eller sådant, det kan också locka samt snabb affär.
Fundera på om du ska köpa denna först och be banken/föräldrarna om övergångslån.
Kom ihåg att du också får en reavinst på 3% som du ska betala in, så räkna in den summan i din planering.
https://www.skatteverket.se/privat/f...800042922.html
Bor i Gävle, just nu i en etta på 30 kvm men lägenheten jag i så fall köper är en tvåa på 50 kvm. Föreningen har en extremt bra ekonomi och har nyligen gjort stamrust, bytt fönster, gjort om i garaget, källare och tvättstugor samt nya inglasade balkonger mm... Det är en väldigt populär förening, har blivit kontaktad av mäklare flera gånger som vill sälja åt mig.
Bra att du påpekar det med reavinsten! Hade inte tänkt på det innan. Blir också extra amortering nu med (vad jag har förstått) 1 % mer mot vad jag har nu. Månadskostnaden bör bli runt 2000:- mer och det klarar jag utan problem, men ska försöka räkna ut allt med rådgivaren på banken.
Det är visning på söndag, banken brukar vara väldigt snabb och återkoppla så får jag allt fixat i veckan så ska jag kontakta mäklaren! Risken finns ju att priset går upp vid budgivning, och då lär jag inte kunna vara med...
Citat:
Ursprungligen postat av
Unizero
Onödigt att dra på sig stora lån när man inte har en fast inkomst.
Ja lite så jag tänker på ett vis, sitter på en väldigt bra lägenhet just nu egentligen och ekonomin ser bra ut. Känns på ett sätt lite dumt att ''förstöra'' det, men föreningen är som sagt väldigt attraktiv. Men får jag lägenheten till ett bra pris så borde den gå upp i värde de närmsta åren!