2019-01-13, 23:21
Medlem
cybergrodans avatar
Jag pluggar till sjuksköterska och är klar om 2 år, har CNS bidrag + fullt lån samt jobbar extra. En normal månad allt som allt får jag in runt 13-14000 :- (kan dock jobba mer). Jag sitter just nu på en bostadsrätt som jag köpte för 3 år sedan, då 875.000:-, enligt en omvärdering förra året ska den vara värd 1-1.1 millar idag. Hyran ligger på 2100:-. Mina föräldrar står som medlåntagare, men har aldrig behövt hjälpa mig. Har tjänat egna pengar sen jag var 13 och har aldrig haft några som helst problem med ekonomin.

Nu är det så att min granne ska sälja sin lägenhet som är rena drömmen, har alltid önskat att han ska sälja när jag pluggar färdigt men nu blev det tidigare... Utgångspriset är 1.6 miljoner så det är ju ganska saftigt, hyran ligger på 3000 :-. Jag har amorterat mycket på min lägenhet, får jag 1 miljon så går jag 250.000 :- plus och har således till handpenningen. Mina föräldrar är villiga att stå som medlåntagare även denna gång.

Har kontaktat banken och hoppas på ett möte i veckan. Ifall jag beviljas lån, är detta då ett dumt köp? Det känns som att det är lite för dyrt nu när jag är student, men samtidigt är det en chans jag inte ''bör'' missa så att säga. Vi har ju enligt vissa också en kommande finanskris som man kanske bör ha med i beräkningarna också...
Citera
2019-01-13, 23:29
Medlem
Jag undrar vilken stad du bor i för situationen ser olika ut. Men ettor och tvåor är attraktiva, särskilt med låg avgift, om föreningen i sig är skötsam, inte har höga lån och planer på att byta tak, byta avlopp o vattenstammar så att avgiften chockhöjs. Har du kollat sånt?
Jag tycker att du låter sund och klarar att sköta din ekonomi och ska försöka ge ett bud till grannen innan visning, då genom mäklaren förstås. Erbjud tex att han slipper städning eller sådant, det kan också locka samt snabb affär.

Fundera på om du ska köpa denna först och be banken/föräldrarna om övergångslån.

Kom ihåg att du också får en reavinst på 3% som du ska betala in, så räkna in den summan i din planering. https://www.skatteverket.se/privat/f...800042922.html
Citera
2019-01-13, 23:29
Medlem
Unizeros avatar
Onödigt att dra på sig stora lån när man inte har en fast inkomst.
Citera
2019-01-13, 23:47
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag undrar vilken stad du bor i för situationen ser olika ut. Men ettor och tvåor är attraktiva, särskilt med låg avgift, om föreningen i sig är skötsam, inte har höga lån och planer på att byta tak, byta avlopp o vattenstammar så att avgiften chockhöjs. Har du kollat sånt?
Jag tycker att du låter sund och klarar att sköta din ekonomi och ska försöka ge ett bud till grannen innan visning, då genom mäklaren förstås. Erbjud tex att han slipper städning eller sådant, det kan också locka samt snabb affär.

Fundera på om du ska köpa denna först och be banken/föräldrarna om övergångslån.

Kom ihåg att du också får en reavinst på 3% som du ska betala in, så räkna in den summan i din planering. https://www.skatteverket.se/privat/f...800042922.html
Bor i Gävle, just nu i en etta på 30 kvm men lägenheten jag i så fall köper är en tvåa på 50 kvm. Föreningen har en extremt bra ekonomi och har nyligen gjort stamrust, bytt fönster, gjort om i garaget, källare och tvättstugor samt nya inglasade balkonger mm... Det är en väldigt populär förening, har blivit kontaktad av mäklare flera gånger som vill sälja åt mig.

Bra att du påpekar det med reavinsten! Hade inte tänkt på det innan. Blir också extra amortering nu med (vad jag har förstått) 1 % mer mot vad jag har nu. Månadskostnaden bör bli runt 2000:- mer och det klarar jag utan problem, men ska försöka räkna ut allt med rådgivaren på banken.
Det är visning på söndag, banken brukar vara väldigt snabb och återkoppla så får jag allt fixat i veckan så ska jag kontakta mäklaren! Risken finns ju att priset går upp vid budgivning, och då lär jag inte kunna vara med...

Citat:
Ursprungligen postat av Unizero
Onödigt att dra på sig stora lån när man inte har en fast inkomst.
Ja lite så jag tänker på ett vis, sitter på en väldigt bra lägenhet just nu egentligen och ekonomin ser bra ut. Känns på ett sätt lite dumt att ''förstöra'' det, men föreningen är som sagt väldigt attraktiv. Men får jag lägenheten till ett bra pris så borde den gå upp i värde de närmsta åren!
Citera
2019-01-13, 23:55
Medlem
Då råder jag dig att försöka slå till. Då har du koll på föreningen, den är stabil, och bör då inte påverkas chockartat av en lågkonjuktur. En liten tvåa på 50 kvm bör i fortsättningen vara lättsåld. Kör på tycker jag. Det låter rimligt med den boendestorleken för dig också, svårt att ha ett riktigt hem på 30 kvm.
1,6 miljoner låter dock mycket, är det utbudspriset, vet du det?

I en nedgång så påverkas priserna olika i olika städer. Och i städerna så är det ytterområdena prissänkning eller stagnation märks först. Bor du centralt nära t ex sjukhus, attraktiva arbetsplatser osv så är den lättare att sälja.
Citera
2019-01-14, 00:02
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Då råder jag dig att försöka slå till. Då har du koll på föreningen, den är stabil, och bör då inte påverkas chockartat av en lågkonjuktur. En liten tvåa på 50 kvm bör i fortsättningen vara lättsåld. Kör på tycker jag. Det låter rimligt med den boendestorleken för dig också, svårt att ha ett riktigt hem på 30 kvm.
1,6 miljoner låter dock mycket, är det utbudspriset, vet du det?

I en nedgång så påverkas priserna olika i olika städer. Och i städerna så är det ytterområdena prissänkning eller stagnation märks först. Bor du centralt nära t ex sjukhus, attraktiva arbetsplatser osv så är den lättare att sälja.
Låter bra! Håller med om att 30 kvm börjar bli lite trångt, speciellt nu när jag har hund också.
Ja det är mycket, men vi har (även jag idag) en stor takterass. Till den nya lägenheten finns också ett stor inglasat uterum på terassen så det är ett ganska speciellt boende... Mitt i centrala Gävle dessutom, jag jobbar själv på sjukhuset och det är 10 minuters promenad dit. Det är verkligen ett drömboende, med prissättning därefter då såklart. Får hoppas att grannen vill få det sålt fort, så var det med min lägenhet jag har idag. Fick köpa innan både visning och budgivning efter kontakt med mäklaren.
Citera
2019-01-14, 00:02
Medlem
SYSTEMexes avatar
Tänk inte allt för mycket på det ekonomiska, det viktigaste är att du ska trivas där du bor. Sen är det ganska onödigt att spekulera i gällande bopriser eller konjunktursvängningar. Stigande ränte och levnadskostnader ska man naturligtvis ta höjd för.
Citera
2019-01-14, 00:06
Medlem
En tvåa i en stad som Gävle påverkas väldigt lite av en konjunktursvängning. Tvåor är attraktiva och kommer alltid att bli sålda. Är värre om det varit en 3+.

Sen kommer du även att få jobb hur lätt som helst som sjuksköterska så med banken lär du inte heller få problem.
Citera
2019-01-14, 01:38
Medlem
1 mille för en 1:a i Gävle!? Holy shit.

Edit,
https://www.hemnet.se/bostader?locat...ce_max=1000000
Senast redigerad av deliciousdelux 2019-01-14 kl. 01:40.
Citera
2019-01-14, 01:55
Medlem
Jag hade köpt direkt. Risken är att du torskar lite pengar, du har ju redan tjänat en del på gamla lägenheten. Fundera på om du ska bo kvar i staden, ska du det är det bara att satsa på boendet och 50 kvm lägenhet kan man lätt bo två i några år tills du vill ha hus eller större med kids å grejer.

1.5 milj för en lägenhet är absolut mycket pengar men du lånar 75%, resten får du som en månadskostnad. Se bara till att du inte får för höga levnadskostnader så du missar saker du vill göra annars.
Citera
2019-01-14, 02:08
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
1 mille för en 1:a i Gävle!? Holy shit.

Edit,
https://www.hemnet.se/bostader?locat...ce_max=1000000
Ja helt galet men så är det, i alla fall där jag bor. Går att jämföra med denna, med skillnaden att jag har lägre hyra och stor uteplats. : https://www.hemnet.se/bostad/bostads...an-12-15538955
Tror faktiskt jag får över 1 miljon, liknande gick för 1.2-1.3 förra året, men tänker räkna med max 1.

Tack alla för bra svar! Det uppskattas.
Citera
2019-01-14, 06:46
Medlem
borrizs avatar
Som sagt tidigare i tråden; det känns dumnt att ge sig på lägenhetsaffärer där du sätter dig i skuld, utan att först ha en fast inkomst (jobb)
Prata först med en helst flera olika mäklare, som kan ge dig en fingervisning om hur mycket du kan få för din gamla lägenhet
Först när du har dessa siffror kan du börjagöra en försiktig kalkyl om hur mycket den nya lägenheten kan kosta per månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in