• 1
  • 2
2019-01-13, 22:09
Medlem
Robert-Haschbergs avatar
The Mirror skriver om borgmästaren Paweł Adamowicz som knivhuggits på scen under ett välgörenhetsevenemang:
Citat:

Pawel Adamowicz, of Gdansk, was onstage during the Light To Heaven event's finale when a man ran up to him shouting, according to witness reports.

Panicked bodyguards are seen rushing to give the 53-year-old first aid, and reports state he was given CPR before being taken to hospital for emergency surgery.

The attacker reportedly grabbed a microphone and told the crowd he had previously been wrongly imprisoned.

The wound, inflicted at around 8pm, is said to be in the vicinity of Mr Adamowicz's heart.
Citat:
According to Wyborcza, the attacker grabbed a microphone and claimed to have been held in prison despite his innocence.

He reportedly shouted: "My name is Stefan. I was in prison, despite my innocence. I was tortured."

The mayor had just delivered a speech when he was attacked, onlookers said.

Police on the scene overpowered the man.

En Youtube-video visar hur en man springer upp och hugger borgmästaren. Är det någon som kan polska och förstår vad som sägs i videon? Förekommer tortyr i polska fängelser?
Citera
2019-01-13, 22:18
Medlem
Robert-Haschbergs avatar
An annan video där det syns lite bättre vad som händer: https://www.youtube.com/watch?v=kXgRFGeHn0w
Citera
2019-01-13, 22:23
Medlem
Bizmarcks avatar
Angriparen begår med stor sannolikhet en olaglig handling där.
Citera
2019-01-13, 22:49
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Haschberg
An annan video där det syns lite bättre vad som händer: https://www.youtube.com/watch?v=kXgRFGeHn0w
Jag har tittat på klippet ett tiotal gånger, men lyckas ändå inte se knivhugget. Jag gissar att det förövas i början och borgmästaren står till höger i bild.
Kan någon förklara?

Rätt bisarrt händelseförlopp annars, där han springer runt på scenen med en kniv i högsta hugg medan musiken spelar och ingen verkar göra något.
Citera
2019-01-13, 22:50
Medlem
Han säger nåt som: Halo! Halo! Nazywam się Stefan, siedziałem niewinny w więzieniu, siedziałem niewinny w więzieniu, Platforma Obywatelska mnie w to władowała (?), dlatego właśnie zginął Adamowicz. På svenska: 'Halo, jag heter Stefan, jag satt oskyldigt i fängelse (x2). Det var PO som fängslade mig och därför dog Adamowicz.'
Det finns inga tortyr i polska fängelser, gärningsmannen var häktad för bankrån. Fick 5 år för detta.
Obs: Adamowicz opereras nu, han är fortfarande vid liv, fast allvarligt skadad. Fick knivhugg 2x i magen, 1x i brösten. Återupplivades på scenen.

Att mannen hann 'stjäla' mikrofon och ropa till folket måste vara ett resultat av detta att 1) man säger att mannen hade presslegitimation och stöd nära scenen, 2) vakter brukar vara typ 50+ och ingen sånt har skett här förr..
Senast redigerad av Nadzieja 2019-01-13 kl. 22:54.
Citera
2019-01-13, 22:54
Medlem
I-van-Toers avatar
Oj, oj, oj det här kommer att polarisera Polen ännu mer än vad någon kunnat drömma om. Den här debatten kommer att pågå i åratal och kommer att påverka valet 2019.
Citera
2019-01-13, 23:08
Medlem
Robert-Haschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag har tittat på klippet ett tiotal gånger, men lyckas ändå inte se knivhugget. Jag gissar att det förövas i början och borgmästaren står till höger i bild.
Kan någon förklara?

Rätt bisarrt händelseförlopp annars, där han springer runt på scenen med en kniv i högsta hugg medan musiken spelar och ingen verkar göra något.

Ja, det sker precis i början, borgmästaren står mycket riktigt till höger i bild med ett tomteblossliknande föremål i hand. Första hugget sker vid ~1 sek, men det skyms till stor del av en man i mörk kappa som står längre fram på scen. Sedan utdelar mannen ytterligare ett par hugg direkt efter. Själva attacken är över på mindre än tre sekunder. Borgmästaren springer först efter mannen, men försvinner sedan bort bakom scenen till höger i bild.

Citat:
Ursprungligen postat av Nadzieja
Han säger nåt som: Halo! Halo! Nazywam się Stefan, siedziałem niewinny w więzieniu, siedziałem niewinny w więzieniu, Platforma Obywatelska mnie w to władowała (?), dlatego właśnie zginął Adamowicz. På svenska: 'Halo, jag heter Stefan, jag satt oskyldigt i fängelse (x2). Det var PO som fängslade mig och därför dog Adamowicz.'
Det finns inga tortyr i polska fängelser, gärningsmannen var häktad för bankrån. Fick 5 år för detta.

Tack för info. :-)
Citera
2019-01-13, 23:22
Medlem
Men jag skyndade mig faktiskt, han sa 'torterade' (medier angav den version som nämndes och jag själv som hörde władowała, inte torturowała..), mitt fel. Fastän jag tvivlar på att någon skulle tortera män (han fick medhjälp av en annan man vid 1 av 4 rån) som rånade banker och erkände sig skyldiga i rättegången.
Citera
2019-01-13, 23:48
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadzieja
Men jag skyndade mig faktiskt, han sa 'torterade' (medier angav den version som nämndes och jag själv som hörde władowała, inte torturowała..), mitt fel. Fastän jag tvivlar på att någon skulle tortera män (han fick medhjälp av en annan man vid 1 av 4 rån) som rånade banker och erkände sig skyldiga i rättegången.
Har jag förstått det rätt att GM är en tidigare bankrånare`?
Citera
2019-01-14, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Har jag förstått det rätt att GM är en tidigare bankrånare`?

Ja.
Länk till polsk källa: https://dziennikbaltycki.pl/napady-n...cia/ar/3299916
Fyra bankrån i Gdańsk (sammanlagt stal han bara ca. 15000 PLN), varav en med medhjälpare. Enligt artikeln (i artikel skrivs det dock mest om hans medhjälpare Tobias) var GM under 3 av 4 rån beväpnad med revolver.
Citera
2019-01-14, 00:47
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Haschberg
Ja, det sker precis i början, borgmästaren står mycket riktigt till höger i bild med ett tomteblossliknande föremål i hand. Första hugget sker vid ~1 sek, men det skyms till stor del av en man i mörk kappa som står längre fram på scen. Sedan utdelar mannen ytterligare ett par hugg direkt efter. Själva attacken är över på mindre än tre sekunder. Borgmästaren springer först efter mannen, men försvinner sedan bort bakom scenen till höger i bild.
Tack! Det var lite rörigt och suddigt och svårt att bena ut detaljerna.
Det ser dock inte ut som förväntat, dvs. att borgmästaren skulle ramla ihop, och vakter och vårdare skulle svärma runt honom. Det ser ju rätt lugnt ut där han hamnar när han fått det sista hugget.
Vart tar han vägen?
Citera
2019-01-14, 02:54
Medlem
Robert-Haschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Tack! Det var lite rörigt och suddigt och svårt att bena ut detaljerna.
Det ser dock inte ut som förväntat, dvs. att borgmästaren skulle ramla ihop, och vakter och vårdare skulle svärma runt honom. Det ser ju rätt lugnt ut där han hamnar när han fått det sista hugget.
Vart tar han vägen?

Jag håller med om att det ser rätt sjukt ut. Förmodligen förstår inte folk runt omkring vad som hänt. En säkerhetsexpert försöker reda ut vad som hände (via Google translate)

Citat:
Reaction in crisis situations - The whole picture that reaches us, the whole situation that has been filmed there, it is really a classic reaction mechanism in this type of crisis situations - said the security expert.
Citat:
Liedel stressed that the Gdańsk "Light to Heaven" was a very dynamic spectacle. - There were quite a lot of people on stage. (...) No shots were fired, there was no explosion - he described. He reminded that a knife was used, which "complicates the situation" when it comes to assessing the course of events by observers.

- Maybe we are a little puzzled by the lack of reaction from the security services - admitted the expert. He added that "this will be one of the basic elements of the investigation and explanation".
Citat:
How did he get to the president?

Another matter to explain will be how the aggressor managed to reach the president. As Liedel explained, "if we are dealing with a situation that the attacker planned an attack and confirmed the information that he was equipped with a press badge, some form of a pass, it will explain how he found himself on the stage."

- Of course, the investigation will show whether any mistakes have been made in terms of access to such types of passes in the control system - he stressed.

"Mechanism of displacement"

Liedel remarked that the first element of reaction to crisis situations is the "mechanism of repression". "So we're wondering if something happened at all, was it really part of the show," he said. - We do not allow each other to think that something bad is happening, which deviates from the norm - he pointed out.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in