Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-13, 20:44
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Jag bor i ett torp vid skogen. Hyr kåken. I över en månad har tvättmaskinen varit trasig för att jag glömde en kundvagns-plupp i fickan på brallan. Nu menar ägaren att jag skall betala en ny tvättmaskin. Men har jag rätt till sänkt hyra när tvättmaskin inte finns i hyrt hus?
Ingen kunde hitta pluppen i ventilen heller.
En ny maskin går på ca 7000 - 18K Vill inte betala 600 i månaden eller en ny på studs. Speciellt inte när ägarens försäkringsbolag kanske skall täcka det hela och jag betala självrisken.

Ja, ?
Citera
2019-01-13, 21:00
Medlem
Varför ska du ha sänkt hyra om du pajjat maskinen?
Citera
2019-01-13, 21:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko-Kodiak
Ja, ?

För det första bör du inte räkna med sänkt hyra vad jag vet bara för att tvättmaskinen gått sönder. Är du med i en hyresgästförening kanske dom kan ge dig råd om den saken.

Däremot tycker jag ej att du ska betala för tvättmaskinen, då det är en inventarier som hyresvärden måste räkna med kan gå sönder. Jag tycker det verkar osannolikt att pluppen orsakat skadan. Oavsett tycker jag definitivt inte att hyresvärden ska låta dig betala tvättmaskinen.
Citera
2019-01-13, 21:11
Medlem
Borde väl vara hyresvärden som står för att köpa ny tvättmaskin. Den ingick ju i hyran när du skrev kontrakt ?! Det är ju inte säkert att kundvagns-ploppen förstörde maskinen, den har ju inte hittats. Maskinen kanske var gammal ?!
Citera
2019-01-13, 21:13
Medlem
Sänkt hyra tror inte jag att du får men du bör ju kunna kräva att få en ny tvättmaskin omgående.
Citera
2019-01-13, 21:14
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
För det första bör du inte räkna med sänkt hyra vad jag vet bara för att tvättmaskinen gått sönder. Är du med i en hyresgästförening kanske dom kan ge dig råd om den saken.

Däremot tycker jag ej att du ska betala för tvättmaskinen, då det är en inventarier som hyresvärden måste räkna med kan gå sönder. Jag tycker det verkar osannolikt att pluppen orsakat skadan. Oavsett tycker jag definitivt inte att hyresvärden ska låta dig betala tvättmaskinen.

Har för mig att det sitter en "nål-fälla" som skall förhindra att små saker sugs in i pumpen.

Så hållet med om att det verkar osannolikt att TS skulle haft sönder maskinen.
Citera
2019-01-13, 21:15
Medlem
tnems avatar
Citat:
Jag bor i ett torp vid skogen. Hyr kåken. I över en månad har tvättmaskinen varit trasig för att jag glömde en kundvagns-plupp i fickan på brallan. Nu menar ägaren att jag skall betala en ny tvättmaskin. Men har jag rätt till sänkt hyra när tvättmaskin inte finns i hyrt hus?
Ingen kunde hitta pluppen i ventilen heller.
En ny maskin går på ca 7000 - 18K Vill inte betala 600 i månaden eller en ny på studs. Speciellt inte när ägarens försäkringsbolag kanske skall täcka det hela och jag betala självrisken.

Ja, ?

Vad är det som gått sönder?
Vad jag vet sitter det bara ventiler på den inkommande vattenledningen.
Citera
2019-01-13, 21:17
Medlem
8bitrages avatar
Du har inte haft sönder någon maskin genom en sak stor som eller större än ett mynt, sånt fastnar innan det kommer någonstans farligt i maskinen...

Bara en sån enkel sak som att det inte finns några hål i trumman som är stora nog för att ett mynt ska åka igenom säger väl det med all nödvändig tydlighet.

Sådana stora saker brukar hamna i gummit mellan trumman och luckan, stoppa ner fingrarna i ”skåran” där så hittar du garanterat din plupp...
Citera
2019-01-13, 21:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Inte fan går en tvättmaskin sönder av en kundvagnsplupp!
Citera
2019-01-13, 21:20
Medlem
Psyko-Kodiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad är det som gått sönder?
Vad jag vet sitter det bara ventiler på den inkommande vattenledningen.

Maskinen visade felkod och tömningen fungerade inte. Men nu är den tvättmaskinen "körd"
Citera
2019-01-13, 21:23
Medlem
tnems avatar
Citat:
Maskinen visade felkod och tömningen fungerade inte. Men nu är den tvättmaskinen "körd"

Då är det troligen fel på tömningspumpen.
Citera
2019-01-13, 21:23
Medlem
8bitrages avatar
Citat:

Det kan bero på en så enkel sak som att en nivåsensor eller pressostat är trasig, faktiskt t.om. rätt vanligt fel på äldre maskiner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in