2019-01-13, 20:21
Medlem
Varför ska jag betala för att betala mina pappersfakturor? Det retar mig som fan att giriga företag ska tvinga mig att betala via det digitala då jag vill spara mina pappersfakturor i pärm, ska jag behöva skaffa mig en skrivare för att skriva ut dessa. Jag bytte försäkringsbolag till Folksam och dom tar inte betalt för att skicka pappersfakturor
Citera
2019-01-13, 20:33
Medlem
BNCs avatar
Om det är så hemskt viktigt med en pappersfaktura så ja, skaffa dig en skrivare.

Självklart vill man ta betalt (om än ibland kanske oskäligt mycket) för pappersfaktura, ska du skicka ett brev idag kostar det 9kr i porto. Sen papper, kuvert och utskrift. Och inte minst hanteringen.

Fullt rimligt att det kostar 20-30kr i alla fall.
Citera
2019-01-13, 21:34
Medlem
Spara allt digitalt istället. Både bättre lagringsformat samt att det är bättre för miljön.
Citera
2019-01-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Fullt rimligt att det kostar 20-30kr i alla fall.

Borde inte kosta mer än 4kr, max 9kr mer än digital faktura.

https://www.ekopost.se/
Citera
2019-01-13, 22:35
Medlem
Kostar 2 kr per sida att skriva ut på biblioteket. Passa på att låna en bok när du ändå är där!
Citera
2019-01-14, 02:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Borde inte kosta mer än 4kr, max 9kr mer än digital faktura.

https://www.ekopost.se/

Borde? Vad menar du?
Citera
2019-01-14, 06:54
Medlem
borrizs avatar
Du får betala för pappersfakturan i vilket fall som helst.Läggs det inte på någon speciell avgift för pappersfaktura, så läggs kostnaden ändå på ditt pris.
Citera
2019-01-14, 07:10
Medlem
jattelokas avatar
Jag använder mig utav Kivra. Du får all post elektroniskt och kan se dem på din dator. Kollade precis en faktura och där behöver jag bara betala för själva räkningen och inte avgift för någon faktura. Tycker den är smidig och fakturorna ser ut som de gör när de hamnar i brevlådan.
Citera
2019-01-14, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knekt40
Varför ska jag betala för att betala mina pappersfakturor? Det retar mig som fan att giriga företag ska tvinga mig att betala via det digitala då jag vill spara mina pappersfakturor i pärm, ska jag behöva skaffa mig en skrivare för att skriva ut dessa. Jag bytte försäkringsbolag till Folksam och dom tar inte betalt för att skicka pappersfakturor
Om man inte följer med i utvecklingen utan stannar kvar vid gamla lösningar så blir det oftast dyrare. Nu finns det alternativ som är effektivare och billigare vilket gör pappersfakturor till ett sämre alternativ.

Om man byter till autogiro så brukar det bli gratis trots att de skickar ut pappersfakturor, men fler och fler går även där över till någon typ av digital faktura.

Är du snål så skriv ut fakturorna på jobbet
Citera
2019-01-14, 08:25
Medlem
borrizs avatar
Kan man inte spara räkningarna (pdf-format) på Google Photos?
I så fall får ts tillgång till ett gratis och obegränsat lagringsutrymme.
Citera
2019-01-14, 11:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knekt40
Det retar mig som fan att giriga företag ska tvinga mig att betala via det digitala då jag vill spara mina pappersfakturor i pärm, ska jag behöva skaffa mig en skrivare för att skriva ut dessa.
Det är väl inget problem att skaffa sig en skrivare?
En bläckstråleskrivare från HP kostar 333 kr nu: https://www.elgiganten.se/product/da...rivare-rod-vit
Du kan också få en laserskrivare som brukar vara mer lönsamt i längden för 549 kr av märket Epson: https://www.komplett.se/product/8473...rce-al-m300dn#
Citera
2019-01-14, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Kan man inte spara räkningarna (pdf-format) på Google Photos?
I så fall får ts tillgång till ett gratis och obegränsat lagringsutrymme.
Google Photos är bara för foton och filmer och det är bara upp till en viss upplösning som är gratis lagring på. Högre upplösning kostar utrymme som tas från utrymmet kopplat till sitt Google-konto. Det går inte att lagra pdf:er där.

Enklare är att använda Google Drive som är gjort för fillagring. 15 GB utrymme får man med Google-kontot. Att lagra pdf:er kostar utrymme.
Om man sparar i Googles dokumentformat så kostar det inget utrymme alls. Så om man har en digital-faktura så kan man kopiera innehållet och klistra in i ett Google-dokument. Lite omständligt men om man är snål så...

15 GB räcker dock väldigt långt när det gäller att lagra dokument och pdf:er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in