2019-01-13, 10:51
Medlem
Har insett det själv, eller snarare alltid varit medveten om det. Jag kan inte fortsätta såhär, jag mår inte bra av droger. Jag är fan aldrig nykter mer än någon dag då och då. Det är alltifrån cannabis till morfin. Den drog jag använt mest de senaste åren är tramadol p.g.a dess speciella effekt som får mig att både må bra och bli produktiv. Eller det var så till en början. Brukar använda lyrica under 1-2 veckor för att få ned toleransen. Kanske vara ren från opioider och använda något annat ett tag.

Problemet för mig är att jag jobbar heltid, kan inte vara borta mer än någon vecka eller så. Men den akuta abstinensen bör vara avklarad gällande tramadolen nu. Trappade ned och struntade i att använda något för avtändningen, har varit ren från det nu i 10 dagar. Enda jag upplever av den akuta avtändningen är de jävla svettningarna. Är ganska orkeslös just nu, men det kanske svänger om några veckor? Slängde två gram amfetamin som legat och skräpat hemma ett tag med.

Det jag behöver hjälp med är era åsikter då jag är relativt säker att mitt använde av stesolid kommer börja märkas nu. Käkat det till och från under ett halvår, oftast 1-2 gånger i veckan (10mg), men någon gång har det varit 4-5 gånger. Ska jag bryta allting rakt av? Vill helst bara bli av med skiten, problemet är att mina ursprungliga problem kommer tillbaka i form av ångest och social fobi. Diagnotiserad sen innan det spårade ur med detta och har psykofarmaka som faktiskt hjälper riktigt bra mot detta. Insättningen brukar vara jobbig dock, kanske inte är vad jag behöver i detta läge. Ni med erfarenhet om detta får gärna väga in.

För till förtydliga, jag har blandmissbrukat i två år, men främst det senaste året. Haft någon ren vecka här och där, men det senaste halvåret har jag inte haft mer än någon enstaka dag här och där. Har väl brukat droger tidigare år med, men då var det ytterst sporadiskt. Enda fördelen jag ser i detta är väl att tramadol idag ger noll välbefinnande för mig, mår snarare dåligt efter intag av tramadol (eller någon annan opioid). På slutet har jag enbart använt det för att orka med långa dagar med mycket arbete.
Senast redigerad av mmange 2019-01-13 kl. 10:54.
Citera
2019-01-13, 11:32
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
10mg stesolid 1-2 gånger i veckan kommer inte att ha gett dig några fysiska utsättningssymptom.
Citera
2019-01-13, 11:41
Moderator
kvm3s avatar
Jag har inga egna erfarenheter av stesolid att ge råd utifrån, men jag vill ändå skriva en rad och ge dig cred för att du tar itu med dina problem. Att bryta missbruket är ett stort steg som kommer att gynna dig under hela resten av ditt liv!

Kämpa på och lycka till!
Citera
2019-01-13, 11:41
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
10mg stesolid 1-2 gånger i veckan kommer inte att ha gett dig några fysiska utsättningssymptom.
Du tror inte det finns eventuell risk att TS får det med tanke på den långa halveringstiden i kombination med att det funnits tillfällen då det varit 4-5 gånger på en vecka? Ett halvår är väl ändå en relativt lång tid att käka diazepam på. Har själv åkt på några avtändningar på diazepam, men då främst efter 1-2månaders dagligt bruk (vilket givetvis är en stor skillnad).

Eller ja, såg att du skrev fysiska utsättningssymtom. Jag antar att ångest och sömnproblem inte riktigt kvalar in sig på det kanske.
Citera
2019-01-13, 11:45
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
För min del var det åtminstone inga problem när jag fick utskrivet 10-20mg diazepam att ha vid behov under ett år. Och då blev det vissa veckor två dagar och vissa ett fåtal veckor 5 dagar. Jag mådde likadant vid avslut som när jag började. Men alla är vi olika!
Citera
2019-01-13, 11:58
Medlem
Nattiskatts avatar
Du kan bryta rakt av, jag tror inte på att trappa ner och sånt. Käkade själv tram dagligen, ibland kombinerat med andra droger. Fick ett lvm tillslut och blev tvungen att sluta tvärt, visst var man jävligt seg i huvudet och dåsig ett tag efter det, men det är bara att stå ut för tillslut går det över. Man måste bara ha tålamod. Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet, det kan vara så olika från person till person hur kroppen reagerar på substanser.

Sen kommer man aldrig kunna knarka bort sina känslor och problem i längden, även om känslan är förbaskat härlig för stunden, men det verkar du redan ha kommit till insikt med. När du skriver att du på slutet använde tramadol för att orka med de långa dagarna låter det bara som en ursäkt till att knarka. Man lurar sig själv, vilket är helt normalt när man är i ett missbruk. Även om dina problem med social fobi kommer tillbaka så är värt att börja jobba med det istället för att sopa det under mattan, du kommer trots allt få lära dig att leva utan drogerna och samtidigt vara klarare i huvudet. Det är att faktiskt ta steget att orka eller vilja sluta som är viktigast. Så jag tycker inte att du ska oroa dig så mycket för vad som händer om du slutar tvärt för att vill du sluta kommer du behöva gå igenom den processen förr eller senare, så det är lika bra att sluta med en gång.
Citera
2019-01-13, 12:40
Medlem
caecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattiskatt
Du kan bryta rakt av, jag tror inte på att trappa ner och sånt. Käkade själv tram dagligen, ibland kombinerat med andra droger. Fick ett lvm tillslut och blev tvungen att sluta tvärt, visst var man jävligt seg i huvudet och dåsig ett tag efter det, men det är bara att stå ut för tillslut går det över. Man måste bara ha tålamod. Jag kan bara tala utifrån egen erfarenhet, det kan vara så olika från person till person hur kroppen reagerar på substanser.

Sen kommer man aldrig kunna knarka bort sina känslor och problem i längden, även om känslan är förbaskat härlig för stunden, men det verkar du redan ha kommit till insikt med. När du skriver att du på slutet använde tramadol för att orka med de långa dagarna låter det bara som en ursäkt till att knarka. Man lurar sig själv, vilket är helt normalt när man är i ett missbruk. Även om dina problem med social fobi kommer tillbaka så är värt att börja jobba med det istället för att sopa det under mattan, du kommer trots allt få lära dig att leva utan drogerna och samtidigt vara klarare i huvudet. Det är att faktiskt ta steget att orka eller vilja sluta som är viktigast. Så jag tycker inte att du ska oroa dig så mycket för vad som händer om du slutar tvärt för att vill du sluta kommer du behöva gå igenom den processen förr eller senare, så det är lika bra att sluta med en gång.
Jag förstår vad du säger. Men tror TS syftade på att han fortsatte ta det p.g.a att inte bli dålig. Givetvis presterar han bättre med tramadol i kroppen än om han lider av en avtändning.

TS klargör säkert frågan senare. Angående frågan om att trappa ned så finns avgiftningar av en anledning. I de flesta fall skulle jag rekommendera CT, men sett flera krampa loss efter avslut på årslånga benso-Missbruk samt efter alkohol.
Nu har ju TS trappat ned och klarat 10 dagar från tramadol. Nu syftade du troligtvis på diazepamen och inte tramadolen. Men sure klarade han det med tramadol ser jag inte problem med att gör det med diazepam. Även om även jag råder till att klippa det för att inte förlänga lidandet om möjligt.
Senast redigerad av caeco 2019-01-13 kl. 12:49.
Citera
2019-01-13, 13:27
Medlem
Bra jobbat!
Stesoliden är inget problem att bryta men gör heller ingen större fara om det bara är två gånger i veckan.
Jag får själv utdelat 20 mg per vecka och har inga problem att vara utan mer än att det är skönt att bli av med panikångest ibland.
Du kkanske ska ha det lite i en övergångsperiod för att sedan sluta.
Kämpa på nu!
Citera
2019-01-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattiskatt

Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Jag förstår vad du säger. Men tror TS syftade på att han fortsatte ta det p.g.a att inte bli dålig. Givetvis presterar han bättre med tramadol i kroppen än om han lider av en avtändning.
Ni båda har rätt haha. Till en början använde jag det för att få ork/intresse till att orka sitta 12-14h och programmera. Lika lite som det är svårt att argumentera för att amfetamin inte underlättar i det korta loppet för att få extra energi. I längden tror jag inte det finns en chans (i alla fall inte förr mig) att det ska vara produktivt för mig. Så fort jag går in mig på tramadol så försvinner effekten, sedan tappar jag produktvitet när det är dags att kliva av. Men givetvis hade det inte gått att kliva CT mitt i allt arbete jag hade utan sjukskrivning. Har fått arbeta längre timmar under tiden jag trappat ned samt efter jag klev av då koncentrationen och orken brister. Tvingar mig att bli färdig ändå och arbetar helger. Har lättat nu lite gällande utmattningen även om jag givetivs känner av den.

Men strunta i arbetet, jag bryr mig inte längre. Jag mår för dåligt av detta. Det är inte hållbart. Mitt psykiska välmående har under de senaste månaderna varit sämre än någonsin.
Tack till er som har uppmuntrat och svarat på frågor. Jag klipper stesoliden helt och hoppas på som ni säger att jag inte upplever några jobbiga tecken på abstinens. Är det någon som har erfarenhet av att använda sig av mirtazapin vid detta skede av postakut abstinens? Det har hjälpt väldigt bra förr och lite bättre sömn skulle jag inte tacka nej till. Jag kommer börja med mirtazapin senare då det hjälpt så pass mycket mot ångesten tidigare. Men finns det risk för att måendet blir sämre nu när psyket är så pass ostabilt efter avtändningen?

Ni får gärna ha åsikter om valet att ta en medicin för mitt psykiska mående när det troligtvis är orsaken bakom mitt missbruk. Men snälla, är du en sådan som avskyr allt vad det gäller psykofarmaka så ta det gärna någon annanstans. Jag har sett flera trådar som spårat ur i diskussion om SSRI/SNRI-preparat och dess effekt (eller icke-effekt).
Citera
2019-01-13, 22:46
Medlem
Den postakuta abstinensen är fan värre än den fysiska. 3 månader ren från trad efter ca 2-3 års brukande på 3-400 mg dag. Känner mig så oproduktiv och odriven men förhoppningsvis blir de bättre med tiden
Citera
2019-01-24, 15:41
Medlem
yungyeeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmange
Har insett det själv, eller snarare alltid varit medveten om det. Jag kan inte fortsätta såhär, jag mår inte bra av droger. Jag är fan aldrig nykter mer än någon dag då och då. Det är alltifrån cannabis till morfin. Den drog jag använt mest de senaste åren är tramadol p.g.a dess speciella effekt som får mig att både må bra och bli produktiv. Eller det var så till en början. Brukar använda lyrica under 1-2 veckor för att få ned toleransen. Kanske vara ren från opioider och använda något annat ett tag.

Problemet för mig är att jag jobbar heltid, kan inte vara borta mer än någon vecka eller så. Men den akuta abstinensen bör vara avklarad gällande tramadolen nu. Trappade ned och struntade i att använda något för avtändningen, har varit ren från det nu i 10 dagar. Enda jag upplever av den akuta avtändningen är de jävla svettningarna. Är ganska orkeslös just nu, men det kanske svänger om några veckor? Slängde två gram amfetamin som legat och skräpat hemma ett tag med.

Det jag behöver hjälp med är era åsikter då jag är relativt säker att mitt använde av stesolid kommer börja märkas nu. Käkat det till och från under ett halvår, oftast 1-2 gånger i veckan (10mg), men någon gång har det varit 4-5 gånger. Ska jag bryta allting rakt av? Vill helst bara bli av med skiten, problemet är att mina ursprungliga problem kommer tillbaka i form av ångest och social fobi. Diagnotiserad sen innan det spårade ur med detta och har psykofarmaka som faktiskt hjälper riktigt bra mot detta. Insättningen brukar vara jobbig dock, kanske inte är vad jag behöver i detta läge. Ni med erfarenhet om detta får gärna väga in.

För till förtydliga, jag har blandmissbrukat i två år, men främst det senaste året. Haft någon ren vecka här och där, men det senaste halvåret har jag inte haft mer än någon enstaka dag här och där. Har väl brukat droger tidigare år med, men då var det ytterst sporadiskt. Enda fördelen jag ser i detta är väl att tramadol idag ger noll välbefinnande för mig, mår snarare dåligt efter intag av tramadol (eller någon annan opioid). På slutet har jag enbart använt det för att orka med långa dagar med mycket arbete.

jag har varit ren i 4 månader efter ett blandmissbruk i 3 år, mest benzo på vardagar och centralstimulerande droger på helger( kokain, E, MDMA). om du har en familj eller nära vänner som kan vara tills stöds och hjälpa är det guldvärt. jag gick ct och bara kriga igenom avtändningen(värsta jag varit med om) mitt missbruk började oxå pga ångest/panik och depression.
klipp kontakten med dina kranar. inge alkohol, inte ens 1 öl för då kommer suget efter annat.
och om du vill bli rent handlar det om psyket, du måste ha viljestyrkan att sluta. hoppas det här kan hjälpa!
bara att skicka ett pm om du undrar nåt så ska jag hjälpa dig med den kunskap jag lycka till mannen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in