Lysande bra inlägg,
ledning!
Innan jag går in och replikerar på en del av det du författat, kan jag säga det att din analys/reflektion, eller ska jag säga idéutkast?, av Indes (familje)situation från i höstas, som påverkat honom väsentligen t.o.m. dags dato – både vad gäller UR-programmet i fråga och även dess (eventuella) koppling och förläning in i vårdnadshistorien och s.a.s. 28 oktober-datumet etc. – detta är något jag i huvudsak delar.
Citat:
Ursprungligen postat av ledning
/.../ när jag hör JI har berätta om upprinnelsen till TV-serien känns det...jag vet inte...sensationslystet på ett sätt som jag inte väntar mig från Public Service.
Jo, det kan jag instämma i på sätt och vis. Programmet/serien hade inte funkat (i meningen SVT hade aldrig vågat sända detta) i någon av tv-kanalerna SVT1 eller SVT2.
En del av innehållet är alldeles för utmanande för det, misstänker jag. (Jag återkommer längre ned i texten om vilket.)
Citat:
Kan väl tycka att det är lite väl "smaskigt" av SVT/UR att:
a) Låta sambo och barn få så pass stor medverkan i serien som de faktiskt hade
b) Inte redigera bort det avsnitt i serien där JI uttalar att han vill d*a sin familj.
Rätt sant, faktiskt.
Rörande
a så tycker jag också att sambon och barnet var med alldeles för mycket. Enligt mig visar det i viss mening på bristande omdöme både hos JI och SVT/UR.
När JI, i
b, uttalar det där (språkligt) "mordiska" – och på
det accentuerande sättet! – då hajar jag till enormt. Är det enkom inom ramen för språklig frihet? Var går gränsen för en utsaga av den kalibern? Under senare tid (den senaste månaden) har han ju också tvittrat ett otal gånger på det temat, i något inlindade varianter med referenser på olika sätt. Typ som i
denna "metaforiska" dylikhet från för 9 timmar sedan i dag:
"Kan det ha varit mediciners fel att kvinnan i Högbo mördade sin sambo? Hur det nu var med det så tror jag att hon hade kul. Tretti knivhugg!"
Varför skriver Inde så
just nu i den pågående vårdnadssituationen?
Citat:
Tror att punkt b) kan ha haft en avgörande betydelse för händelsernas utveckling.
UR har till och med gjort ett separat klipp av just den scenen. Undrar vilka reaktioner MB fick av omgivningen dagen efter att det avsnittet sändes?
Detta skall ha sänts i TV den 17 oktober. Har försökt gå tillbaka till denna tidpunkt i JI:s twitterfeed, men kommer inte längre än till 3 nov. Han skriver dock vid ett flertal tillfällen att han blev berövad omvårdnaden om sin son 18 okt. Dessförinnan skall han ha levt ensam med sin son i några veckor efter att sambon MB blev inskriven på behandligshem.
När du säger det: så tänker jag att det kanske just har med det att göra!
Back*ans reaktioner blev sannolikt starka. Hon bör nog ha påverkats av det han sade där i programmet. Det är osannolikt, ser jag det som, att det gått henne förbi helt.
Twitterfeedet historiskt är något oklart för mig. Gränsen var snarlik för mig nyligen. Ändå retweetar Jonas i dag ett (annat) tweet som han skrev den 12 oktober, på ett svar från någon i dag först (d.v.s. den personen hade tillgång så långt tillbaka som 12 oktober).
Citat:
<spekulation>MB kan ha varit inskriven på behandlingshem när det avsnittet i punkt b) sändes, personalen kan mycket väl ha sett avsnittet och konfronterat henne om det lämpliga med att låta barnet bo kvar hos JI.</spekulation>
Intressant tanke. Varför inte, ja. Processen kan ha satts igång i och med det du beskriver.
Citat:
Det är här jag tycker att SVT/UR har struntat i sitt ansvar. Min uppfattning är att klippet i punkt b) borde ha redigerats bort. Eventuellt skulle producenten på UR avbrutit inspelningen och anmält JI till sociala myndigheter. Att i stället fullfölja inspelningen tycker jag på något sätt är att eskalera problemet till en högre (oåterkallelig) nivå.
Tänker så också, alltmer. Vete fåglarna hur UR-produktionen har tänkt. Har förresten chefer ovanför UR sett detta innan det sändes, kan man undra.
Det verkar som om UR på något sätt kanske har förblindats av Indes språkliga aura. De kanske har tänkt att han är sjuk etcetera och/men att han likväl har koll själv på vad han skriver och säger och därmed i någon mening att detsamma är ofarligt? De tycks lita på honom!
Citat:
Detta är verkligen en intressant. JI verkar inte ha mått bra de senaste månaderna, inget snack om det.
https://twitter.com/JonasInde/status/286612384968237056
Hur ska detta tolkas, ja? Vill man vara analytiskt cynisk så ser ju meddelandet nästan ut som ett förestånde avsked till jordelivet.
Citat:
Men samtidigt finns där en visst fokus, det är t.ex väldigt sällan han skriver några stavfel.
Blandningen språklig noggranhet och total brist på omdöme är dock intressant tycker jag.
Sant. Detta är verkligen intressant.
Han skriver påfallande koncentrerat och korrekt. Jag ser aldrig stavfel eller slarv eller så. Han är nästan, som man får intrycket av, överdrivet ordningssam rörande ord och begrepp.
Jonas blandar också ämnena och "tilltalsstilen" rätt mycket, tycker jag. En del kanske tror att han numera är insnöad beträffande vårdnadshistorien, men det är han inte, sett till vad han tvitterpratar om och retweetar även.
Citat:
Men det är något i det JI väljer att
inte skriva om som förbryllar mig ännu mer...enligt uppgift
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article13919744.ab
är sonen född i början november 2011. Skall man tolka artikeln bokstavligt så var det den 4 november.
Det enda tweet han skrev själv denna dag var
Från en person som är god för 100+ tweets / dag, hade i alla fall jag väntat mig åtminstone
en rad om födelsedagen. Just denna helg vinnlade sig JI med att retweeta så många tweets som möjligt skrivna av kvinnor. Var det ett tvångsbeteende så starkt att inget fick gå före, med
undantag för att låttips? Begriper inte detta.
Också en bra notering. Vad beror det på, som sagt.
Födelsedatumet är ju lätt att kolla upp. Jag känner inte till det just nu klockan 23.59, dock.
Detta tänkte jag också på för ett tag sedan, det här med alla de RT: meddelandena. Då tänkte jag inte som du gör här. Kan hålla med dig om att det är svårt att begripa varför han gjorde detta – just mot bakgrund av det du nämner om att det kanske var en av de viktigaste bemärkelsedagarna där någonsin/hittills (?) i hans liv. En son (det första barnet) som fyller 1 år. Det kan ju vara så att han precis vid den tidpunkten valde att inte blanda in sonen versus Twitter?
Men igen: det ser manifesterande märkligt ut med alla dessa återvittringar (drösform!) – skrivna av kvinnor dessutom.
För övrigt – apropå
Jonas löfte på UR – kan man se att han relativt dagligen vill göra reklam för den på Twitter. Han retweetar mer än gärna andra som talar om och rekommenderar serien.
Fortsättning följer.