2013-01-08, 17:27
  #745
Medlem
Mediemannens avatar
Jonas sågar Killinggängets film Fyra nyanser av brunt


I eftermiddags tycker Inde helt plötsligt till om en Killinggänget-film. Han tvittrar och säger:
Jag tycker ändå illa om filmer som romantiserar gammaltestamentlig rättsskipning.
Som "Fyra nyanser av brunt" av Killinggänget. Korkad film.
Strax därefter recenserar han sina forna gängmedlemmar en del, hur de hanterat (det bruna) levenet efter filmen:
Fyra nyanser av brunt: hur har Killinggängets medlemmar tagit ansvar för det enskilda bruna genom åren? Andres gör ett bra jobb, tycker jag.
Citera
2013-01-08, 22:44
  #746
Medlem
lednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Välkommen till Flashback!
Tack! Har varit passiv FB-läsare sedan sent 90-tal.
Skälet till att jag har "signat upp" just nu är att jag tycker det är intressant med David/Goliat situationer som denna. Finns alltid flera bidragande orsaker som behöver belysas.

Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Vi kan inte veta egentligen (jag utgår från att du inte hör hemma på SVT) hur den (urvals)processen med att gör en programserie med Inde sett ut.
Nej, det stämmer. Jag jobbar inte med TV eller liknande och har ingen insyn i sakfrågan alls.
Men när jag hör JI har berätta om upprinnelsen till TV-serien känns det...jag vet inte...sensationslystet på ett sätt som jag inte väntar mig från Public Service.

Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Jämförelsen med Aschberg versus Christer Pettersson när det begav sig – den är något drastisk, anser jag.

Kanske lite drastisk, det medges. Kan väl tycka att det är lite väl "smaskigt" av SVT/UR att:
a) Låta sambo och barn få så pass stor medverkan i serien som de faktiskt hade
b) Inte redigera bort det avsnitt i serien där JI uttalar att han vill d*a sin familj.

Tror att punkt b) kan ha haft en avgörande betydelse för händelsernas utveckling.
UR har till och med gjort ett separat klipp av just den scenen. Undrar vilka reaktioner MB fick av omgivningen dagen efter att det avsnittet sändes?
Detta skall ha sänts i TV den 17 oktober. Har försökt gå tillbaka till denna tidpunkt i JI:s twitterfeed, men kommer inte längre än till 3 nov. Han skriver dock vid ett flertal tillfällen att han blev berövad omvårdnaden om sin son 18 okt. Dessförinnan skall han ha levt ensam med sin son i några veckor efter att sambon MB blev inskriven på behandligshem.

<spekulation>MB kan ha varit inskriven på behandlingshem när det avsnittet i punkt b) sändes, personalen kan mycket väl ha sett avsnittet och konfronterat henne om det lämpliga med att låta barnet bo kvar hos JI.</spekulation>

Det är här jag tycker att SVT/UR har struntat i sitt ansvar. Min uppfattning är att klippet i punkt b) borde ha redigerats bort. Eventuellt skulle producenten på UR avbrutit inspelningen och anmält JI till sociala myndigheter. Att i stället fullfölja inspelningen tycker jag på något sätt är att eskalera problemet till en högre (oåterkallelig) nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Sedan är det måhända en tolkningsfråga detta med "sammanbrott", som du säger att Jonas nu hamnat i/är i.
Detta är verkligen en intressant. JI verkar inte ha mått bra de senaste månaderna, inget snack om det. https://twitter.com/JonasInde/status/286612384968237056
Men samtidigt finns där en visst fokus, det är t.ex väldigt sällan han skriver några stavfel.
Blandningen språklig noggranhet och total brist på omdöme är dock intressant tycker jag.

Men det är något i det JI väljer att inte skriva om som förbryllar mig ännu mer...enligt uppgift
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article13919744.ab
är sonen född i början november 2011. Skall man tolka artikeln bokstavligt så var det den 4 november.
Det enda tweet han skrev själv denna dag var

https://twitter.com/JonasInde/status/265223015464333312

i klartext:

#kvinnolyft ♫ Not Ready To Make Nice – Dixie Chicks http://spoti.fi/NC3r6g #Spotify

Från en person som är god för 100+ tweets / dag, hade i alla fall jag väntat mig åtminstone en rad om födelsedagen. Just denna helg vinnlade sig JI med att retweeta så många tweets som möjligt skrivna av kvinnor. Var det ett tvångsbeteende så starkt att inget fick gå före, med undantag för att låttips? Begriper inte detta.
Citera
2013-01-09, 00:10
  #747
Medlem
Mediemannens avatar
Lysande bra inlägg, ledning!

Innan jag går in och replikerar på en del av det du författat, kan jag säga det att din analys/reflektion, eller ska jag säga idéutkast?, av Indes (familje)situation från i höstas, som påverkat honom väsentligen t.o.m. dags dato – både vad gäller UR-programmet i fråga och även dess (eventuella) koppling och förläning in i vårdnadshistorien och s.a.s. 28 oktober-datumet etc. – detta är något jag i huvudsak delar.


Citat:
Ursprungligen postat av ledning
/.../ när jag hör JI har berätta om upprinnelsen till TV-serien känns det...jag vet inte...sensationslystet på ett sätt som jag inte väntar mig från Public Service.
Jo, det kan jag instämma i på sätt och vis. Programmet/serien hade inte funkat (i meningen SVT hade aldrig vågat sända detta) i någon av tv-kanalerna SVT1 eller SVT2.
En del av innehållet är alldeles för utmanande för det, misstänker jag. (Jag återkommer längre ned i texten om vilket.)

Citat:
Ursprungligen postat av ledning
Kan väl tycka att det är lite väl "smaskigt" av SVT/UR att:
a) Låta sambo och barn få så pass stor medverkan i serien som de faktiskt hade
b) Inte redigera bort det avsnitt i serien där JI uttalar att han vill d*a sin familj.
Rätt sant, faktiskt.
Rörande a så tycker jag också att sambon och barnet var med alldeles för mycket. Enligt mig visar det i viss mening på bristande omdöme både hos JI och SVT/UR.
När JI, i b, uttalar det där (språkligt) "mordiska" – och på det accentuerande sättet! – då hajar jag till enormt. Är det enkom inom ramen för språklig frihet? Var går gränsen för en utsaga av den kalibern? Under senare tid (den senaste månaden) har han ju också tvittrat ett otal gånger på det temat, i något inlindade varianter med referenser på olika sätt. Typ som i denna "metaforiska" dylikhet från för 9 timmar sedan i dag:
"Kan det ha varit mediciners fel att kvinnan i Högbo mördade sin sambo? Hur det nu var med det så tror jag att hon hade kul. Tretti knivhugg!"
Varför skriver Inde så just nu i den pågående vårdnadssituationen?

Citat:
Ursprungligen postat av ledning
Tror att punkt b) kan ha haft en avgörande betydelse för händelsernas utveckling.
UR har till och med gjort ett separat klipp av just den scenen. Undrar vilka reaktioner MB fick av omgivningen dagen efter att det avsnittet sändes?
Detta skall ha sänts i TV den 17 oktober. Har försökt gå tillbaka till denna tidpunkt i JI:s twitterfeed, men kommer inte längre än till 3 nov. Han skriver dock vid ett flertal tillfällen att han blev berövad omvårdnaden om sin son 18 okt. Dessförinnan skall han ha levt ensam med sin son i några veckor efter att sambon MB blev inskriven på behandligshem.
När du säger det: så tänker jag att det kanske just har med det att göra!
Back*ans reaktioner blev sannolikt starka. Hon bör nog ha påverkats av det han sade där i programmet. Det är osannolikt, ser jag det som, att det gått henne förbi helt.
Twitterfeedet historiskt är något oklart för mig. Gränsen var snarlik för mig nyligen. Ändå retweetar Jonas i dag ett (annat) tweet som han skrev den 12 oktober, på ett svar från någon i dag först (d.v.s. den personen hade tillgång så långt tillbaka som 12 oktober).

Citat:
Ursprungligen postat av ledning
<spekulation>MB kan ha varit inskriven på behandlingshem när det avsnittet i punkt b) sändes, personalen kan mycket väl ha sett avsnittet och konfronterat henne om det lämpliga med att låta barnet bo kvar hos JI.</spekulation>
Intressant tanke. Varför inte, ja. Processen kan ha satts igång i och med det du beskriver.

Citat:
Ursprungligen postat av ledning
Det är här jag tycker att SVT/UR har struntat i sitt ansvar. Min uppfattning är att klippet i punkt b) borde ha redigerats bort. Eventuellt skulle producenten på UR avbrutit inspelningen och anmält JI till sociala myndigheter. Att i stället fullfölja inspelningen tycker jag på något sätt är att eskalera problemet till en högre (oåterkallelig) nivå.
Tänker så också, alltmer. Vete fåglarna hur UR-produktionen har tänkt. Har förresten chefer ovanför UR sett detta innan det sändes, kan man undra.
Det verkar som om UR på något sätt kanske har förblindats av Indes språkliga aura. De kanske har tänkt att han är sjuk etcetera och/men att han likväl har koll själv på vad han skriver och säger och därmed i någon mening att detsamma är ofarligt? De tycks lita på honom!

Citat:
Ursprungligen postat av ledning
Detta är verkligen en intressant. JI verkar inte ha mått bra de senaste månaderna, inget snack om det. https://twitter.com/JonasInde/status/286612384968237056
Hur ska detta tolkas, ja? Vill man vara analytiskt cynisk så ser ju meddelandet nästan ut som ett förestånde avsked till jordelivet.
Citat:
Ursprungligen postat av ledning
Men samtidigt finns där en visst fokus, det är t.ex väldigt sällan han skriver några stavfel.
Blandningen språklig noggranhet och total brist på omdöme är dock intressant tycker jag.
Sant. Detta är verkligen intressant.
Han skriver påfallande koncentrerat och korrekt. Jag ser aldrig stavfel eller slarv eller så. Han är nästan, som man får intrycket av, överdrivet ordningssam rörande ord och begrepp.
Jonas blandar också ämnena och "tilltalsstilen" rätt mycket, tycker jag. En del kanske tror att han numera är insnöad beträffande vårdnadshistorien, men det är han inte, sett till vad han tvitterpratar om och retweetar även.

Citat:
Ursprungligen postat av ledning
Men det är något i det JI väljer att inte skriva om som förbryllar mig ännu mer...enligt uppgift
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article13919744.ab
är sonen född i början november 2011. Skall man tolka artikeln bokstavligt så var det den 4 november.
Det enda tweet han skrev själv denna dag var
Från en person som är god för 100+ tweets / dag, hade i alla fall jag väntat mig åtminstone en rad om födelsedagen. Just denna helg vinnlade sig JI med att retweeta så många tweets som möjligt skrivna av kvinnor. Var det ett tvångsbeteende så starkt att inget fick gå före, med undantag för att låttips? Begriper inte detta.
Också en bra notering. Vad beror det på, som sagt.
Födelsedatumet är ju lätt att kolla upp. Jag känner inte till det just nu klockan 23.59, dock.

Detta tänkte jag också på för ett tag sedan, det här med alla de RT: meddelandena. Då tänkte jag inte som du gör här. Kan hålla med dig om att det är svårt att begripa varför han gjorde detta – just mot bakgrund av det du nämner om att det kanske var en av de viktigaste bemärkelsedagarna där någonsin/hittills (?) i hans liv. En son (det första barnet) som fyller 1 år. Det kan ju vara så att han precis vid den tidpunkten valde att inte blanda in sonen versus Twitter?
Men igen: det ser manifesterande märkligt ut med alla dessa återvittringar (drösform!) – skrivna av kvinnor dessutom.


För övrigt – apropå Jonas löfte på UR – kan man se att han relativt dagligen vill göra reklam för den på Twitter. Han retweetar mer än gärna andra som talar om och rekommenderar serien.

Fortsättning följer.
Citera
2013-01-09, 03:29
  #748
Medlem
Mediemannens avatar
(1) Efterredigering av mitt längre inlägg för drygt tre timmar sedan (inlägg nr 747)
och
(2) tillägg av datumuppgift rörande barnet i frågas födelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Citat:
Ursprungligen postat av ledning
/.../ när jag hör JI har berätta om upprinnelsen till TV-serien känns det...jag vet inte...sensationslystet på ett sätt som jag inte väntar mig från Public Service.
Jo, det kan jag instämma i på sätt och vis. Programmet/serien hade inte funkat (i meningen SVT hade aldrig vågat sända detta) i någon av tv-kanalerna SVT1 eller SVT2.
En del av innehållet är alldeles för utmanande för det, misstänker jag. (Jag återkommer längre ned i texten om vilket.)
1. Kommer här med en korrigering av mig själv.
I postningen kl. 00.10 i natt skrev jag lite förhastat om Jonas löfte-serien att SVT1/SVT2 inte hade sänt programmen, och lät informera att det gått enkom i UR/SVT. Sorry! Det var ett misstag av mig att skriva det. I denna SVT-länk: Jonas Indes kamp blir tv-serie från 5 september berättas det om att det första programmet skulle börja kl. 20:30 i SVT2.
Så var det med det.

2. I en Aftonbladetartikel: Jonas Inde har blivit pappa, från 11 nov. 2011 informeras det att avkomlingen föddes den 3 november.

Just den 3 november 2012 postade Jonas ETT inlägg, med sin nuna som avsändare (i alla fall är det det som står kvar nu). Det ser ut så här: #kvinnolyft ♫ Karolin – Hundarna spoti.fi/TyhUmV #Spotify.
En länk således till en sång som han själv skrivit texten till och där Maja Ivarsson står för sången. Låten var med i det tredje programmet av Jonas löfte.
Annars denna dag, 3/11, retweetade han cirka 40 inlägg, där ALLA var kvinnor (drygt 25 olika).
Den 5 november skrev han den här putslustiga kommentaren:
Citat:
Nån som började följa nåt av alla kvinnokonton som jag retweetade under helgen? 150+ avföjde mig, men jag har haft roligt, så tack tack.
Mycket märkligt alltså att inget skrevs om den person som betyder mest av allt för honom (som han för övrigt har skrivit om åtskilligt).
Var detta med alla retweeten av kvinnor, med andra ord, ett slags försök till statement/"hämnd" från Jonas sida adresserat modern Mar*e?
__________________
Senast redigerad av Mediemannen 2013-01-09 kl. 03:34.
Citera
2013-01-09, 09:02
  #749
Medlem
lednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledning
Han skriver dock vid ett flertal tillfällen att han blev berövad omvårdnaden om sin son 18 okt.
Oops, här skrev jag fel i hastigheten. Datumet som JI ofta har nämt är som bekant 28 oktober 2012.
https://twitter.com/JonasInde/status/277073628275810304
Klartext:
28 oktober rymde @<bortklippt> från behandlingshem. Hon kom hit och stal sonen, 11 mån, av barnvakten. Vän assisterade. Barnvakten 18 år.
Citera
2013-01-10, 02:10
  #750
Medlem
NoTruces avatar
Idag skriver Inde att han tycker att vissa borde "tänka längre" på Twitter. Han refererar till en utsaga gjort av ett konto som utges för att tillhöra Thomas Bodström, där den senare kritiserar polisens insats vid rånet i Södertälje. Inde tycker att Bodström får det att handla om honom själv.

https://twitter.com/JonasInde/status/289121850284441600

Inde är väl den siste som ska uttala sig om att "tänka längre" på Twitter ...
Citera
2013-01-10, 11:22
  #751
Medlem
Docklands avatar
Jonas Inde lider uppenbart av bristande sjukdomsinsikt. Det är signifikativt vid denna typ av affektiv sjukdom. Jag har själv diagnos bipolär typ2 sedan 1993. Beteénde som världsfrånvänd, svårt att ta kritik, omnipotens, ilska och lite annat smått och gott bekräftar detta. Någon skrev om ett "skov" och JI blev topp tunnor. Föga förvånande. Mina skov har varit de bästa upplevelserna i mitt liv. Fast jag blir så vansinnigt slutkörd efter perioden. Lithionit dämpar dock skoven och till och med eliminerar dem.

To be continued...
Citera
2013-01-10, 13:40
  #752
Medlem
TjurenFerdinands avatar
JI mer eller mindre avkräver Tomas Andersson Wij och Mauro Scocco (vilka inte på något sätt har deltagit i debatten, vad jag vet) att ta ställning i hans vårdnadstvist.
Citat:
Musikproducent, följd av artister som @MisterMareng & @AnderssonWij, kallar mig lögnare. Ingår MS & TAW i detta "vi"? pic.twitter.com/OoXCLb5V
Twitter
Citera
2013-01-10, 14:02
  #753
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurenFerdinand
JI mer eller mindre avkräver Tomas Andersson Wij och Mauro Scocco (vilka inte på något sätt har deltagit i debatten, vad jag vet) att ta ställning i hans vårdnadstvist.

Twitter
Nja. Vad menar du med detta nu?
I ett inlägg här, nr 735, för 4 dygn sedan nämndes detta. I inlägget efter kommenterades saken även.
Inde själv har inte följt upp saken direkt rörande TAW och MS, vad jag kan se.

Dessa två nämnda musiker har nog ingen roll i Inde-historien, tror jag.
(De "råkar" bara följa @davidlilja på Twitter, en av över 100 kända/halvkända personer som bägge dessa superpretentiösa musiker följer.)
Citera
2013-01-10, 15:11
  #754
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Nja. Vad menar du med detta nu?
I ett inlägg här, nr 735, för 4 dygn sedan nämndes detta. I inlägget efter kommenterades saken även.
Inde själv har inte följt upp saken direkt rörande TAW och MS, vad jag kan se.

Dessa två nämnda musiker har nog ingen roll i Inde-historien, tror jag.
(De "råkar" bara följa @davidlilja på Twitter, en av över 100 kända/halvkända personer som bägge dessa superpretentiösa musiker följer.)
Jag har inte följt den här tråden slaviskt, utan tittat in lite nu och då. Jag fastnade i JIs twitterflöde, och reagerade över detta.
Men du har rätt, stryk ska jag ha för att inte ha bläddrat tillbaka i tråden innan jag postade uppgiften.
Citera
2013-01-10, 22:09
  #755
Medlem
lednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjurenFerdinand
JI mer eller mindre avkräver Tomas Andersson Wij och Mauro Scocco

Intressant att notera hur hans passningar till andra "kändisar" har ändrat riktning senaste tiden:

Under det senaste året har han haft en del diskussioner och gräl med t.ex. SD-politiker (t.ex. Li*s Byl*d) och bröderna Sch*man

men den senaste tidens namedropping har gällt följande individer:
2 januari Joh*n Rheb*rg
6 januari: Mar*o Sc*o och Thomas A*n W*j
8 januari: Andres Lokko
9 januari: Th*s Bodström

(Länkar inte till dessa tweets eftersom flera av dem redan blivit länkade i denna tråd)

Kanske är det min egen fantasi som drar iväg lite nu, men jag tycker att JI har skiftat från att vanligtvis ha gett sig i polemik med känt "stökiga" extrempolitiker och sensationsjournalister,
till att i stället börja adressera andra kändisar med lite mer "städad" image.

Sen finns det en handfull kändisar i bakgunden som han alltid återkommer till.
__________________
Senast redigerad av ledning 2013-01-10 kl. 22:16.
Citera
2013-01-12, 03:17
  #756
Medlem
Mediemannens avatar
Jonas Inde lanserar sig på Youtube
– nysläpp 11 januari 2013
Under fredagskvällen (kl. 22 cirka) har Inde lagt ut "Tommy, alkoholist." del 1 på Youtube.

Han promotar det hela för fullt sedan någon timme tillbaka på Twitter.

Filmen är 4 minuter och 47 sekunder.

Han sitter i kalt rum och snackar in i kameran.

Bland annat tar han upp Soc. etc.
Texten verkar vara nyskriven således.


Vad säger ni om hans nya projekt, eller innehållet i dito?

***

Editering:
Fick nyss se här att han också efter ovan videoklipp för dryga tre timmar sedan har lagt ut ytterligare en liten film:
Lennie, far.
__________________
Senast redigerad av Mediemannen 2013-01-12 kl. 03:27. Anledning: Vissa tillägg, en länk bl.a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in