2012-12-30, 23:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Sitter och kikar i genom "Jonas löfte" på UR play.

Han är onekligen speciell även utan sjukdomssymptom.
Citera
2012-12-31, 00:03
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realmg
Men Inde blev ju anmäld till soc efter hans uttalanden i dokumentären, det hänvisar han själv till i ett av kvällens inlägg. Den omständigheten tillsammans med att det var en närvarande då mamman tog barnet indikerar väl att det kan ha rört sig om ett ingripande från soc, eller?
Vilka uttalanden är det exakt? Var i programmet finns detta?
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Jonas Inde verkar ju själv förse allmänheten med konstant information i detta ärende. Så jag antar att han inte har något emot att vårdnadstvisten blir offentlig kännedom. Det krävs som bekant två för att dansa tango.
Det verkar klart att det är så. På ett flertal ställen i Twittertexterna bekräftar och understryker han att han har för avsikt att driva detta (medvetet) i offentlighetens ljus. Motparten är vad jag förstår inte alls med på de noterna, även om hans före detta tjej kommenterat något av historien (som en sorts försvarsreaktion, förstår jag det som).

Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
/../ som han önskade skulle brinna, och bla skrev:
Citat:
/../ Rätt ska vara rätt: Jag finner faktiskt en viss glädje i att se idioterna brinna. Två idioter i Dalarna brinner i detta nu. Wäxthuset kvar.
Citat:
Kämpar för sonen. Annars hade jag skallat en lastbil redan i november. Fler än sonens morföräldrar ska brinna för denna oförlåtliga idioti.
Det finns gott om utrymme för att tolka det där som något mycket allvarligt.

På en fråga ifrån någon på Twitter om vad han menar så svarar han sen såhär:
Citat:
Att de upplever en skärseld som kan leda till undergång eller en ny frisk start på livet. RT @eller_jo @JonasInde vad menar du med brinner?
Intressant att notera att Inde gör en sorts minipudel (det är min tolkning) där i slutet av det du återciterar, det som jag satt i fetstil.
Han putsar och förmildrar sin ursprungliga dramatiska text; uppfattar väl att det han först skrivit ser "fel" ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Han är onekligen speciell även utan sjukdomssymptom.
Vad säger du om programmet? Finns det något som påminner eller förvarnar om hans agerande på Twitter gällande vårdnadshistorien?
Citera
2012-12-31, 00:07
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediemannen
Vilka uttalanden är det exakt? Var i programmet finns detta?

http://urplay.se/170677

ca 12 minuter in skulle jag gissa på.
Citera
2012-12-31, 00:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Vad säger du om programmet? Finns det något som påminner eller förvarnar om hans agerande på Twitter gällande vårdnadshistorien?

Han verkar väldigt egocentrisk och mycket känslosam.
Men, jag ser också programmen i ljuset av vad han nu skrivit.
Dvs mina intryck är nog ganska färgade av hur skruvad han är just nu.

Men jag fattar inte riktigt det där med litiumet.
I serien verkar han jävligt seriös med att käka litium, har han lagt av med det nu eller kan man få skov fast man knaprar medicin?
Citera
2012-12-31, 00:46
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Detta skov: Har du någon uppfattning om hur psykosnära man/han kan vara – och ändå förmå att upprätthålla ett socialt liv (i någon mening) som t.ex. Jonas nu gör? Var går gränsen? Tror du han själv tänker på "psykiatrin" (vad den nu har att komma med) nu?
Ganska långt. Det är ju inte som en "klassisk" psykos där man tror sig vara förföljd av onda demoner eller dylikt, vilket normalt ganska snabbt leder till utfrysning ur sociala sammanhang. Någon som har ett maniskt skov kan verka hyfsat normal trots alla sina orealistiska projekt och idéer. Det finns såklart grader också i helvetet, i vissa fall är idéerna så abnorma att de inte har någon som helst verklighetsförankring, det verkar ju inte vara fallet här. Summa summarum är att bipolära personer ofta hinner dra både relationer och ekonomi i botten innan någon larmar psykiatrin och vederbörande kan få adekvat medicin och vård.
Observera att jag är lekman och inte kan ställa diagnoser, baserar bara på vad jag har läst om sjukdomen och upplevt hos folk som har den.
Citera
2012-12-31, 00:47
Medlem
storytellers avatar
Citat:
I serien verkar han jävligt seriös med att käka litium, har han lagt av med det nu eller kan man få skov fast man knaprar medicin?
Det är nog ingen högoddsare att han lagt av med litiumet, nej. Förutsatt att han mår dåligt nu igen.
Citera
2012-12-31, 00:51
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
http://urplay.se/170677

ca 12 minuter in skulle jag gissa på.
Tackar för detta. Jag har kollat in och framför allt lyssnat till vad han säger där nu. Det han läser upp ur sin text, som han sitter och knåpar med, är anmärkningsvärda ord och meningar. Visst, detta är ur sitt sammanhang (som han i någon mening förstås kan hävda) men läser man texten – en text han läser upp med livfullhet och entusiasm! – och ser den i ljuset av den senaste tidens, i december i synnerhet, dramatiska utfall på Twitter, så börjar man ju undra en del. Hur är det fatt med honom? Hur nära gränsen kan man vara? Tja, bedöm själva säger jag till Flashbackläsarna. Så här sade han, detta läste han upp i tv-programmet ifrån sin nyskrivna text:
Jag vill mörda hela familjen, jag vill mörda hela familjen [två gånger så].
Börja med Marie och sist av allt mig själv...kanske.
För att sedan direkt fortsätta med:
Jag kanske väljer att leva vidare. Ja, det bestämmer jag.
Jag bestämmer över liv och död.
Viktigt är att jag får mörda.
Att jag får njuta av den glädjen.
/.../
Glädjen i att skamlöst släcka liv.
Så är det.
Efter ovan textuppläsning i SVT/UR-programmet lät han närmast lycklig över sin kreativitet.
Citera
2012-12-31, 01:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Det är nog ingen högoddsare att han lagt av med litiumet, nej. Förutsatt att han mår dåligt nu igen.

Men i "Jonas löfte" låter det som om litium är bland det sista han vill lägga av med. Det är det som gör mig så konfunderad.
Citera
2012-12-31, 01:11
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Han verkar väldigt egocentrisk och mycket känslosam.
Men, jag ser också programmen i ljuset av vad han nu skrivit.
Dvs mina intryck är nog ganska färgade av hur skruvad han är just nu.
Det är något liknande jag delvis upplever. Har ännu inte sett hela programmet. Av det jag sett är han väldigt suggestivt närvarande på något sätt där i Jonas löfte. När han svarar på frågor, pratar och läser ur sitt material: LEVER han verkligen! Det är svårt att inte titta vidare och lyssna på honom när han berättar som han gör i avsnittet där, tycker jag.
Ibland blir jag rätt rörd när jag hör honom. Han uttrycker något sårbart och en sorts uppgivenhet nästan, i allt det drivna snackandet.
Jonas Inde framhäver på Twitter att han har vänner etc. – men har han det?
I tv-programmet ser jag en extremt ensam människa.

Citat:
Men jag fattar inte riktigt det där med litiumet.
Citat:
Men i "Jonas löfte" låter det som om litium är bland det sista han vill lägga av med. Det är det som gör mig så konfunderad.
Bra fråga. Jag har ingen som helst litium-erfarenhet själv. Kan man lita på det han säger här? Är det bara litium han inmundigar (som han sagt nyligen någonstans på Twitter också)? Och är det bra medicin för honom?
Senast redigerad av Mediemannen 2012-12-31 kl. 01:49.
Citera
2012-12-31, 01:46
Medlem
Mediemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Citat:
Detta skov: Har du någon uppfattning om hur psykosnära man/han kan vara – och ändå förmå att upprätthålla ett socialt liv (i någon mening) som t.ex. Jonas nu gör? Var går gränsen? Tror du han själv tänker på "psykiatrin" (vad den nu har att komma med) nu?
Ganska långt. Det är ju inte som en "klassisk" psykos där man tror sig vara förföljd av onda demoner eller dylikt, vilket normalt ganska snabbt leder till utfrysning ur sociala sammanhang. Någon som har ett maniskt skov kan verka hyfsat normal trots alla sina orealistiska projekt och idéer. Det finns såklart grader också i helvetet, i vissa fall är idéerna så abnorma att de inte har någon som helst verklighetsförankring, det verkar ju inte vara fallet här. Summa summarum är att bipolära personer ofta hinner dra både relationer och ekonomi i botten innan någon larmar psykiatrin och vederbörande kan få adekvat medicin och vård.
Observera att jag är lekman och inte kan ställa diagnoser, baserar bara på vad jag har läst om sjukdomen och upplevt hos folk som har den.
Jo, han förefaller nog vara på "rätt" sida om sjukgränsen. Kan man spekulera.
Jag uppfattar inga "patologiska" psykosdrag hos honom sett till hans texter etc. Däremot tycker jag mig kunna skymta ett och annat paranoitt stråk i hans tänkande, mot bakgrund av hur han tvittrar och konverserar i nätdialoger. Han fluktuerar också på ett märkvärdigt vis i det som pågår. Likväl har han i någon mening koll på detta, kan man se.
Vidare: påfallande mycket i hans dagliga realtids-Twitter-konverserande ser ju närmast helt osjukt ut.

Personligen tror jag inte den s.k. psykiatrin har något att tillföra honom. Han kanske kan få hjälp där i någon form på kort sikt. Han måste dock ta tag i livet själv på riktigt förr eller senare. Sådant är livets öde – för alla människor.
Citera
2012-12-31, 10:45
Medlem
kirugumis avatar
Skit! Jag hade skrivit ihop ett låååångt inlägg som bara försvann
Tar nu det viktigaste jag hade på hjärtat.

Ok, nån måste få Jonas under vård. Verkar som hans syster inte kan göra det, kanske för att hon är den som står närmast och vet att Jonas kommer se det som ett svek. Gör hon en sån grej som att se till att han tvångsomhändertas, så är nog deras relation förstörd för all framtid.

Jag gillar Jonas, har alltid tyckt om hans grejer. Han visar nåt otroligt skört och mänskligt i sina rollgestaltningar.
Det han gör nu på Twitter, gillar jag dock inte. MEN han är sjuk, han ser inte det absurda som vi ser. Han förstår inte. Men det gör vi, därför måste vi göra nåt. Vi som har förståndet att se åt vilket håll det barkar.
Jonas blir minst sagt förnärmad när någon kallar honom sjuk på Twitter, han som gjort en hel dokumentärserie om sin sjukdom! Då förstår vi hur illa det är, eller hur?

Sen att Soc med hjälp av Marie gör en anmälan pga Jonas mordiska fantasier är ju äckligt! Varför gjorde hon inte det på en gång och stack därifrån om hon tyckte det var skrämmande och hotfullt?
Bläh, jag blir illamående när tänker på det. Va fula vi människor kan vara bara för att samla poäng till våran egen fördel.

Nu hittar jag inte den video jag söker, men Marie finns i en musikvideo(tror gruppen heter nåt med cowboy,märk TROR) där hon ridandes en man sitter och smetar blod över sina bröst, slickandes på sina fingrar.
Är inte det mer skrämmande för sonen än när Jonas läser upp sina "mordtexter" upprymd och glad? Borde Jonas anmäla detta till soc?

Nåväl, hon är nog en god mor det tror jag. Men vad gör vi för Jonas? Hur går man till väga?
Citera
2012-12-31, 11:31
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
Ok, nån måste få Jonas under vård. Verkar som hans syster inte kan göra det, kanske för att hon är den som står närmast och vet att Jonas kommer se det som ett svek. Gör hon en sån grej som att se till att han tvångsomhändertas, så är nog deras relation förstörd för all framtid.
[...]
Det han gör nu på Twitter, gillar jag dock inte. MEN han är sjuk, han ser inte det absurda som vi ser. Han förstår inte. Men det gör vi, därför måste vi göra nåt. Vi som har förståndet att se åt vilket håll det barkar.
[...]
Nåväl, hon är nog en god mor det tror jag. Men vad gör vi för Jonas? Hur går man till väga?
Det där är tankar som har slagit mig också. Det verkar ha snurrat något varv för mycket för honom, och han förmår inte att se nyktert på situationen. Även om det vore så att han har 100% rätt och fd sambon har 100% fel, så väljer han ändå sämsta tänkbara sätt att föra sin kamp.

Vad kan man göra som utomstående, utan att ha någon relation till personen ifråga? Han har utfört ett självmordsförsök tidigare, och jag befarar att han är på god väg mot samma sinnestillstånd igen. Den grad av stabilitet han ger uttryck för gör att jag inte under några omständigheter skulle rekommendera någon att låta honom ansvara för ett barn.
Om någon till mig närstående skulle uppföra sig som JI, så skulle jag lägga ganska mycket krut på att få denne tvångsvårdad.
Men vad kan man göra? Tipsa psykvården om att läsa hans tweets, och föreslå lite ödmjukt att lite tvångsvård kanske vore på sin plats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in