Citat:
Ursprungligen postat av Mortarion
Han har uppenbarligen fullständigt tappat greppet. Visst, när en relation tar slut på ett smärtsamt sätt är det svårt att vara sig själv och göra det som är rätt. Så är det för de flesta. Men det här. Har han inga vänner som kan sätta stopp för dårskapen...?
Vårdnadstvister handlar nästan aldrig om barnets bästa utan är en smutsig maktkamp i en förlorad relation. Om det nu är sonens bästa som det handlar om borde han förstå att föräldrars ömsesidiga respekt för varandra är en nödvändig del för att barnet ska må bra.
Man ska inte ställa diagnoser utifrån någons Twitterinlägg, men från vad jag läst här och med tanke på Indes historia, känns det ganska troligt att han är i en manisk fas. Så även om du har helt rätt i det du skriver så är det inte en frisk person det handlar om.
Han har alldeles säkert både vänner och familj som försöker hjälpa honom, men just nu kan de inte göra ett skit. Det spelar ingen roll vad de säger eller gör för han kommer inte ta åt sig hjälpen. Antagligen kommer han bara se det som att de försöker förstöra och motarbeta honom. Enligt honom så jobbar han för sin sons bästa, han gör detta för att sonen ska ha det bra och det har han hos sin pappa. Och i Indes värld har hans ex helt respektlöst kidnappat hans son och vägrar ge tillbaka honom så varför ska han ge henne respekt?
Andra utanför kan se att den lille pojken inte ska vara hos JI just nu, andra kan se att Inde behöver hjälp och att han är sjuk, men inte han själv. Du kan inte hjälpa någon som inte vill eller inser att de behöver det.
Jag är inte proffs på ämnet och är medveten om att det finns många som kan detta bättre än mig. Jag känner inte Inde och kan inte veta vad som rör sig i hans huvud just nu. Jag är dock Bipolär själv och även om jag, tack och lov, aldrig haft det så illa som Inde så har jag viss koll på hur man funkar i hans situation. Och som jag skrev, det kan vara många som försöker hjälpa men det är inte så lätt om han inte lyssnar eller vägrar inse att han behöver hjälp.