• 1
  • 2
2019-01-12, 21:46
Medlem
Jag tycker att det verkar som om svarta jeans är mer ömtåliga än blåa. Har märkt det på två olika märken, samma modell, olika färger, de svarta går sönder lättare. Men stämmer det, och i så fall varför?
Citera
2019-01-12, 21:57
Medlem
Svea.Folks avatar
Nej. Men däremot har jag som gammal jeansarbetare märkt att just svarta jeans ofta tenderar att ha tunnare kvalitet samt annan komposition än 100% bomull.

Färgen lär spela föga roll, såvida det inte görs av några skadliga kemikalier.
Citera
2019-01-12, 21:59
Medlem
Denoms avatar
Kanske lättare att svarta jeans tillverkas billigare med lägre kvalitet till följd då de är svårare att kontrollera än om man synar ett par blåa jeans.
Citera
2019-01-12, 22:09
Medlem
constants avatar
Kastade ett par svarta Levis för ett par dagar sedan, med hål i baken. De var åtta år gamla.
Citera
2019-01-12, 22:19
Medlem
Köper du tex jeans på Gina håller ju byxorna aldrig speciellt länge oavsett färg. Men det jag märkt att att Alex-jeansen verkar ha olika material för olika färg!
Blå jeans är lite tjockare än svarta, och grå känns mer som ”jeans” (alltså att dom är strävare men har samma elasticitet). Sen är byxorna sydda olika också, så olika storlek M sitter olika och töjer sej olika. Men detta är antagligen bara ett provlem för oss som köper billigt ofta istället för dyrt sällan 👍🏼
Citera
2019-01-12, 22:48
Medlem
Bara upplevt att färgen försvinner snabbt på svarta jeans, inget annat
Citera
2019-01-13, 00:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag tycker att det verkar som om svarta jeans är mer ömtåliga än blåa. Har märkt det på två olika märken, samma modell, olika färger, de svarta går sönder lättare. Men stämmer det, och i så fall varför?

Jag tror faktiskt din tes kan stämma. Jag tycker mina svarta jeans har haft en oroväckande kort halveringstid de senaste åren.

Jag kan dock tänka mig att det finns ett potentiellt urvalsproblem bakom våra anekdotiska upplevelse. Kanske är blå jeans vanligare, så att vi har 4 par blå och 1 par svarta, men använder de svarta proportionellt sett oftare? Jag säger inte att det är så här. Jag säger bara att det något att beakta när man bildar sig en uppfattning av problemets omfattning.
Citera
2019-01-13, 10:26
Medlem
Jag kan bara uttala om Levi's. Deras svarta jeans är tjockare och kraftigare i kvalitet än deras blå jeans.
14,5 oz mot 13,8-13,9 oz för de blå.
Citera
2019-01-13, 12:51
Medlem
Nej, varför skulle de vara det?
Citera
2019-01-13, 13:03
Medlem
lakritcs avatar
Får ibland också den känslan. Blåa kanske oftare har kraftigare tyg då det är mindre formellt än svart som ofta bärs mer elegant.
Citera
2019-01-13, 13:11
Medlem
onelostsouls avatar
Har bara haft svarta jeans i alla år och de går sönder skitfort oavsett märke.
Citera
2019-01-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror faktiskt din tes kan stämma. Jag tycker mina svarta jeans har haft en oroväckande kort halveringstid de senaste åren.

Jag kan dock tänka mig att det finns ett potentiellt urvalsproblem bakom våra anekdotiska upplevelse. Kanske är blå jeans vanligare, så att vi har 4 par blå och 1 par svarta, men använder de svarta proportionellt sett oftare? Jag säger inte att det är så här. Jag säger bara att det något att beakta när man bildar sig en uppfattning av problemets omfattning.

Jag fattar vad du menar och det är helt rätt att tänka så, men har personligen alltid bara ett par jeans i taget, har i princip aldrig ägt 2 par jeans. Jag märker skillnad i material och färg fast det är samma märke och storlek
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in