Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-12, 16:39
  #1
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Mitt mål är att gå ner 15 kilo på 2 månader. Just nu väger jag 89,7 kilo. Jag ska gå ner till 75 kilo. Jag är 175cm lång.

Jag är en kille på 20 år.

Jag kommer att undvika kolhydrater och socker.

Jag kommer inte heller att dricka alkohol.

Jag ska gå minst 1 mil varje dag.

Jag tänkte köra på LCHF.

Tror ni att jag kommer lyckas gå ner 15 kilo på 2 månader?

Har ni några tips på hur jag ska lyckas med mitt mål?
Citera
2019-01-12, 16:49
  #2
Medlem
Jo självklart kommer du att gå ner i vikt. Känns dock lite overkill men lycka till 🙂
Citera
2019-01-12, 16:50
  #3
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Låter grymt!

Det svåra som jag upplever med LCHF är att det finns ett jäkla sug för kolhydrater, så länge du kan motstå det i ca 1-2 veckor är du fine.

Kör gärna lite styrketräning och intensiv cardio då & då.

Det är svårt att motivera sig med bara cardio, vikter är roligare IMO och bränner fett!

Drick enbart vatten, ingen juice eller något sådant.

du kommer lyckas, kör hårt!

/ Megalodon
Citera
2019-01-12, 16:53
  #4
Medlem
spotthuvas avatar
Bli inte besviken om det går i den takten du tänkt dig. 7,5 kg i månaden, att klara hela sitt mål på 15 kg ner på endast två månader, det är... ambitiöst. Svaret på om du lyckas är nej. Men gör du det på tre-fyra månader är det starkt jobbat. Så bara häng i!

Har svårt att tro att kroppen både ska komma igång och börja bränna fett och sedan hinna ta två kilo i veckan. Kör lite lätt styrka också, alltså armhävningar och dylikt. Det hjälper förbränningen och gör även att du blir en stark slimmad person istället för en tunnis.
Citera
2019-01-12, 16:59
  #5
Medlem
Emilyows avatar
Ett tips är att äta frysta bär som man tinar upp i mikron och blanda med naturell fil, riktigt gott och nyttigt dessutom. Ät mer fullkorn och havreprodukter, det mättar länge. Och om du blir hungrig på dagarna, ta ett äpple eller någon annan frukt istället för bröd.
Citera
2019-01-12, 17:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emilyow
Ett tips är att äta frysta bär som man tinar upp i mikron och blanda med naturell fil, riktigt gott och nyttigt dessutom. Ät mer fullkorn och havreprodukter, det mättar länge. Och om du blir hungrig på dagarna, ta ett äpple eller någon annan frukt istället för bröd.

Jag tycker du ska strunta i detta och köra på din plan -LCHF, eller kanske ännu bättre carnivore/strikt keto.

Varför ska TS trycka i sig massa energi om det uppenbarligen är densamma inlagragrad på kroppen TS vill bli av med?

Promenader är en bra och skonsam träningsform.

Vill du nå ditt mål hade jag siktat på ett mål om dagen/periodisk fasta. Om du vill dricka vatten under tiden du fastar bör du även få i dig natrium, kalium och magnesium.

Du är i dina "gyllene år" så 15kg på två månader är ingen omöjlighet.
__________________
Senast redigerad av Decimal1 2019-01-12 kl. 17:07.
Citera
2019-01-12, 17:32
  #7
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeunertsJulmust
Mitt mål är att gå ner 15 kilo på 2 månader. Just nu väger jag 89,7 kilo. Jag ska gå ner till 75 kilo. Jag är 175cm lång.

Jag är en kille på 20 år.

Jag kommer att undvika kolhydrater och socker.

Jag kommer inte heller att dricka alkohol.

Jag ska gå minst 1 mil varje dag.

Jag tänkte köra på LCHF.

Tror ni att jag kommer lyckas gå ner 15 kilo på 2 månader?

Har ni några tips på hur jag ska lyckas med mitt mål?

Cirka 3500 kcal är ditt dagliga energibehov med den aktivitetsnivå du presenterat. För att du ska kunna lyckas med att gå ner 15 kg på två veckor behöver du alltså lägga dig på max 1500 kcal/dag. Då är det inte ens medräknat att ju mer du tappar desto svårare blir det att skära ner på kcal/dag.

Jag tror dessvärre du kommer att misslyckas, särskilt då jag gissar att du inte har någon erfarenhet av viktminskning tidigare? Kan du inte sätta målet på 1kg/vecka så du slipper bli besviken och har större chans att hålla dieten under hela perioden och kanske längre?

Men börja räkna dina kcal, hoppa över snabba kolisar och satsa på mer protein och fett. Kan du lyckas med att nå 2000+ kcal/dag första två veckorna och sedan lägga dig på 1500 så kommer det att hända grejer.

Lycka till!
Citera
2019-01-12, 17:47
  #8
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Cirka 3500 kcal är ditt dagliga energibehov med den aktivitetsnivå du presenterat. För att du ska kunna lyckas med att gå ner 15 kg på två veckor behöver du alltså lägga dig på max 1500 kcal/dag. Då är det inte ens medräknat att ju mer du tappar desto svårare blir det att skära ner på kcal/dag.

Jag tror dessvärre du kommer att misslyckas, särskilt då jag gissar att du inte har någon erfarenhet av viktminskning tidigare? Kan du inte sätta målet på 1kg/vecka så du slipper bli besviken och har större chans att hålla dieten under hela perioden och kanske längre?

Men börja räkna dina kcal, hoppa över snabba kolisar och satsa på mer protein och fett. Kan du lyckas med att nå 2000+ kcal/dag första två veckorna och sedan lägga dig på 1500 så kommer det att hända grejer.

Lycka till!
Vad bra. Jodå. Jag har erfarenhet om viktminskning sedan tidigare. Jag lyckades gå ner 10 kilo på 2 månader i höst.

Jag vet hur man ska göra. Jag ville bara dubbelkolla. Och sen ville jag ha några tips. Men det låter bra att jag kan gå ner 15 kilo om jag äter 1500 kalorier om dagen. Då blir det enkelt att fixa det här.
Citera
2019-01-12, 17:48
  #9
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emilyow
Ett tips är att äta frysta bär som man tinar upp i mikron och blanda med naturell fil, riktigt gott och nyttigt dessutom. Ät mer fullkorn och havreprodukter, det mättar länge. Och om du blir hungrig på dagarna, ta ett äpple eller någon annan frukt istället för bröd.
Det ska jag göra.
Citera
2019-01-12, 17:50
  #10
Medlem
ZeunertsJulmusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Låter grymt!

Det svåra som jag upplever med LCHF är att det finns ett jäkla sug för kolhydrater, så länge du kan motstå det i ca 1-2 veckor är du fine.

Kör gärna lite styrketräning och intensiv cardio då & då.

Det är svårt att motivera sig med bara cardio, vikter är roligare IMO och bränner fett!

Drick enbart vatten, ingen juice eller något sådant.

du kommer lyckas, kör hårt!

/ Megalodon
Vad bra. Ja man blir tyvärr sugen på kolhydrater. Men det är ett tecken på att man håller på att gå ner i vikt.
Citera
2019-01-12, 17:53
  #11
Medlem
Ja det går ts. Gjorde liknande när jag jobbade i Norge och gick till jobbet ca 2 km ifrån jag bodde. Eller jag gick dit för det var brant nerförsbacke halva, joggade halva.. och joggade hem och tog branta biten upp. Fick kravla på alla fyra o ta hjälp av små träd för att inte åka ner för berget igen. Så brant var det ca 200 meter. Minskade ner på maten vecko vis. Mindre ris o mindre kött men tillräckligt mycket kött. En del armhävningar och packade ner allt i resväskan (ca 20 kg) och tränade med kanske 1 h varje dag efter jobbet. Drack vatten.. förutom vid 2 tillfällen då jobbet hade fest.

Mina tips är, jogga i brant backe, både uppför och nerför ger väldigt bra effekt. Jogga hellre 2,5 km om dagen än att gå 1 mil om dagen. Våga svettas. Våga pressa dig lite, det blir skillnad. Sedan kan man äta vad man vill så länge man gör sig av med energin som blir lagrad.
Deppa inte om du stannar upp i viktnedgången. Råka ut för en tröskel där min vikt var oförändrad eller tom lite plus under 2 veckor. Det var frustrerande men det gällde att bara fortsätta sen lossande det och jag gick ner de sista 5kg som jag ville.
Skippa fett, pasta,vitt bröd, såser, snabbmat o öl.
Men självklart kan man unna sig en liten chokladbit om socker suget blir för påtagligt eller som eget pris vid 2 3 tillfällen.

Finns viljan är ingenting omöjligt, så kämpa på ! Tror det kommer gå fint. Se över skor o sulor o försök jogga i etapper än att bara gå.

Lycka till
__________________
Senast redigerad av BlueLotus3 2019-01-12 kl. 17:55.
Citera
2019-01-12, 17:58
  #12
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeunertsJulmust
Vad bra. Jodå. Jag har erfarenhet om viktminskning sedan tidigare. Jag lyckades gå ner 10 kilo på 2 månader i höst.

Jag vet hur man ska göra. Jag ville bara dubbelkolla. Och sen ville jag ha några tips. Men det låter bra att jag kan gå ner 15 kilo om jag äter 1500 kalorier om dagen. Då blir det enkelt att fixa det här.


Du ska ha ett kalori underskott på totalt ca 15x 7000=105 000kcl, det blir ett underskott på ca
1 700kcl per dag, det går inte tror jag tralala.

Varför så bråttom, gör det på 20 veckor så är jag på att joina försöka
Har ungefär samma data som dig, men är 30 år äldre drygt ......
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback