2019-01-12, 16:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du ska inte göra någonting. Backa, lyssna och härda ut.

Choklad hör inte hit.
Att köpa choklad eller andra presenter kan lätt baktända. -"Har du varit otrogen din jävel"-
Men se till att redan ha choklad hemma vid denna känsliga period, för det har en serotoninhöjande effekt, främst på kvinnor.
Citera
2019-01-12, 16:44
Medlem
Jag har själv ungefär samma humör som din tjej under den perioden i månaden, kan typ koka i mig för ingenting. Men, det ger mig inte rätten att bete mig hur som helst, känner jag att jag är påväg att tappa det så går jag ut på en promenad eller går till ett annat rum och förklarar att jag behöver lite egentid.

För det är faktiskt ingen ursäkt, man kan inte rå på hur man känner men man kan välja hur man agera. Och det tycker jag du ska förklara för henne. Klarar hon inte att reda upp det själv så förslå kontakt med vården. Finns medicin som lindrar pms-besvär och kuratorskontakt osv.
Citera
2019-01-12, 16:50
Medlem
Köp godis åt henne....en liten påse varje dag...och säg till henne att hon får va hur arg honom vill...värm en. Värme dyna i micron.och ge den till henne så hon kan värma sig lite
Citera
2019-01-12, 16:55
Medlem
Bulkninjas avatar
Man accepterar inta att folk beter sig illa oavsett orsak. Möjligtvis att dödsfall i familjen ger frikort att vara bitter.
Men inte fan ska man acceptera PMS som ursäkt. Det är hennes problem inte ditt.
Det är ju lika korkat som att säga att det är okej att jag spöade frugan för jag var hungrig och på dåligt humör.
Hon styr väl fortfarande över vad hon gör och säger eller hur? Annars kanske det är dags med en omyndigförklaring. Har hon ingen självkontroll kanske hon borde få psykmedicin?

Jag har alltid 2mm stubin och kan bli jätte arg. Det betyder inte att jag tar ut det på andra. Eller att det är andra regler när jag är arg.

Blåser hon en säkring på samma sätt mot sin bästa tjejkompis, sin pappa eller sin chef på jobbet.
Nej, självklart inte. Hon gör det på dig för hon har ingen respekt för dig, för att du accepterar det.
Hon väljer att ta ut det på dig.

Folk med dålig självkontroll fattar bara en sak. Och det är om ens agerande får konsekvenser.
Belönar du dåligt uppförande, vad tror du att det uträttar på lång sikt.
Senast redigerad av Bulkninja 2019-01-12 kl. 17:04.
Citera
2019-01-12, 16:56
Medlem
Håll int på å gör nått specielt mot hon om hon inte förtjänar det är hon spydig och otrevlig eller på almänt pissigt humör (som många damer blir) belöna hon bara när hon förtjänar de både när hon har lingonvecka och när hon inte ha de
Citera
2019-01-12, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backlund190
Min flickvän får dom värsta PMS utbrotten man kan få eller vad fan man kallar det, och det går inte att göra något åt saken verkar det som. Men ändå vill man finnas där, har ni tips på vad man ska göra när en tjej har PMS och mens? Ska man köpa choklad?
Choklad kan nog vara bra, det är järn i det och smärtstillande.
Massage utan att förvänta sig sex är med bra, undvikk att klaga under PMSeen, vänta med att ta upp saker som hon kan uppfatta som att du klagar eller är kritisk, t.ex varför hängde du inte upp handduken, varför har du inte diskat, klaga absolut inte på hennes kropp, PMS gör att magen svullnar. Inget skämt om att hon ser gravid ut.

Sen generellt blir PMS lindrigare om man äter nyttigt och inte socker allmänt, alltså inte under PMSen utan konstant.

Tänk på att hon är extremt känslomässigt utsatt under PMSen, det är som en gravt deprimerad person.
Citera
2019-01-12, 17:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att köpa choklad eller andra presenter kan lätt baktända. -"Har du varit otrogen din jävel"-
Men se till att redan ha choklad hemma vid denna känsliga period, för det har en serotoninhöjande effekt, främst på kvinnor.

Choklad är inte den allmänna lösningen, men jag förstår vad du menar.

Den bättre hälften kanske inte äter sötsaker eller kör LCHF, whatever...

Något förmildrande kan ju vara bra att ha till hands och det vet man med sig över tid om man känner och älskar sin partner. Det går inte att här beskriva vad det är. Behöver inte ens vara fysisk produkt, tvärtom. Ett görande hur uppoffrande det än må vara kan vara hela knutens lösning.

Mat på bordet, ren diskbänk, inga jävla skor eller kläder i hallen, massage, dammsugning, osv...

Gör det du normalt ska göra men gör lite mer då...
Citera
2019-01-12, 17:59
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Min flickvän får dom värsta PMS utbrotten man kan få eller vad fan man kallar det, och det går inte att göra något åt saken verkar det som. Men ändå vill man finnas där, har ni tips på vad man ska göra när en tjej har PMS och mens? Ska man köpa choklad?

1) Gilla läget - håll avstånd och var passiv. Kom inte med förbättringsförslag. Upprepa mantrat "jag förstår".

2) Köp en klöspinne till kattan.

3) Åk till dina föräldrar.

4) Ta in på hotell.

5) Be läkaren att skriva ut psykofarmaka, ex. Zoloft.

...sen är ju rövknull alltid något som damerna uppskattar. Last resort.
Citera
2019-01-12, 18:07
Medlem
Europes avatar
Stryk medhårs och säg inte emot. Se kanske till att behöva åka iväg någonstans.

Jo, jag vet, många tycker att "man ska inte acceptera det", "man ska säga ifrån" o.s.v., men det är inte nödvändigt alltid roligare att behöva gå från att lyssna på klagomål och vredesutbrott till att behöva trösta en vrålgråtande flicka. Lika bra att följa minsta motståndets lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det viktiga är att du, i din egen kalender, håller reda på när det är PMS-dags. Så kan du undvika att ta upp kontroversiella ämnen just då. Det gör lite väldigt mycket enklare.

Gäller inte bara fruar/flickvänner utan även andra kvinnor i omgivningen.

Påminner lite om den dialog jag några gånger har haft med kvinnliga vänner. En dag är de plötsligt väldigt vresiga och verkar hänga upp sig på allt möjligt på ett sätt som inte känns begripligt. Då jag har ofta fått en insikt och följande dialog har i regel följt:

Jag: Så... Är det möjligtvis den tiden på månaden?
Hon: Vad? Amen... Så fort man som tjej är arg, så måste det handla om måntan! Jag blir så förbannad!!!
Jag: Jo, visst, det är klart... Men...har du den då?
Hon: JA!!! NÖJD!!??
Jag: Ja, jo, lite nöjd är jag väl...
Senast redigerad av Europe 2019-01-12 kl. 18:13.
Citera
2019-01-12, 18:40
Medlem
Så här har man löst det i Nepal. Verkar dock egentligen vara förbjudet numera.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/kv...og-i-mensexil/
Kvinna och hennes barn dog i ”mensexil”
En kvinna och hennes två små söner har dött i en isolerad by i Nepal. Lokala myndigheter misstänker att dödsfallen är en följd av en urgammal tradition där kvinnor tvingas bort från sina hem för att bo i hyddor under tiden de menstruerar.
Citera
2019-01-12, 18:53
Medlem
Pms kan ju se väldigt olika ut.

Storgråter hon för ingenting?
Känner sig värdelös och deprimerad?
Eller aggressiv och arg?

Är det någon man lever med så är det inget fel i att prata om hur humöret påverkas av menscykeln. Men man bör göra det en dag humöret inte är påverkat av densamma. Berätta för henne att hennes cykel inte bara påverkar hur hon mår, utan även hur du mår genom det sätt hon bemöter dig på då hon har pms. Fråga hur hon skulle vilja bli bemött av dig för att kunna må så bra som möjligt under de veckorna.

Det är fint att du bryr dig om henne och vill göra det du kan för att få henne att må bättre! Lägg bara fram det så. Är hon vettig blir hon bara glad för omtanken.
Citera
2019-01-12, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ååh vännen! Det HÄR är jättejobbigt!

Hon får antagligen extremt ont, humöret går upp och ner och blir ledsen och gråter för ingenting. Det du kan göra är att vara vid hennes sida, ge henne space om hon behöver det, choklad om hon behöver det, värme på magen lr värktabletter om hon behöver det och tröst om så behövs men frörst få henne till en duktig naturläkare! Jag har efter jag hittat en behandling, inga spår kvar av det men fy fasen vilket fruktansvärt lidande det innebar i så många år för mig! Det går att fixa. Är bara hormonerna som behöver ställas tillrätta. Men skynda dig innan det tär bort er relation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in