2019-01-12, 15:14
Medlem
Jag vet att det finns en samlingstråd om knogjärn men jag behöver lite mer specifik information, hoppas det går bra att starta denna tråd.

Jag funderar på att börja tillverka och sälja knogjärn till samlare. Jag har själv en stor knivsamling och har alltid haft någon slags fjantig fetish för sådana här grejer. Jag jobbar med CNC och har tankar på några egna designer. Det skall sägas att (kanske skryt men) det jag har i åtanke kommer inte att bli några halvkassa saker; min ambition är att kunna leverera någonting i särklass, med bästa tänkbara material och detaljarbete.

Vore detta lagligt? Har ingen lust att gå under bordet med det; måste ju också kunna rättfärdiga det för chefen (får betala för material, annars är det okej att göra lite vad vi vill efter arbetstid; många polare på jobbet har små egna projekt.) Laget verkar (medvetet?) luddig:

"2 § Knogjärn, kaststjärnor eller andra sådana föremål som är särskilt ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa samt springstiletter eller springknivar får inte överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lag (1990:413)."

"5 § Knivar eller andra föremål som innehafts i strid mot 1 § eller som överlåtits eller saluhållits i strid mot 2 § skall förklaras förverkade, om det inte är uppenbart oskäligt. Lag (1990:413)."

... eh? Betyder detta att jag inte får ge någon under 21 ett knogjärn eller sälja det till någon alls? Eller är det förbud på att ge och sälja till folk under 21 (m.a.o. tillåtet att sälja till vuxna)?

Tacksam för svar.
Citera
2019-01-12, 15:19
Medlem
tutankhumans avatar
Det är väl tillåtet att äga vapen i form av knogjärn, batonger och liknande men bara om man har dom hemma. Man får alltså inte gå omkring med dom ute och man får inte heller slå folk med dom, eftersom det är olagligt. Man kan köpa batonger från diverse websidor, så jag kan inte förstå varför man inte skulle få sälja knogjärn, särskilt om du säljer dom utomlands?
Citera
2019-01-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Man kan köpa batonger från diverse websidor, så jag kan inte förstå varför man inte skulle få sälja knogjärn, särskilt om du säljer dom utomlands?
Om jag säljer utomlands måste det väl gå genom tullen, och jag måste veta lagarna i det land jag säljer till, antar jag.

Vet att det finns massvis av firmor som säljer sånt på nätet, är mest fundersam över lagligheten i Sverige, som sagt.
Citera
2019-01-12, 18:02
Medlem
Man har medvetet strävat efter att skriva denna lagtext så begripligt som det nånsin går.

TS>>> Du får inte "överlåta" , d v s: du får vare sig sälja, ge bort eller låna ut knogjärn till någon som är under 21 år gammal.
Du får inte "saluhålla" knogjärn - d v s - du får inte: ha till salu, erbjuda någon att köpa, annonsera ut, eller på annat sätt förbereda försäljning av knogjärn.

Men. Du får som privatperson över 21 år gammal äga knogjärn. Du får ta med dig knogjärn till och från en samlarträff. (Det sistnämnda har jag testat.) På samma sätt får du ta med dig knivar till och från en samlarträff, auktion eller annat försäljningsställe. Har testat även det.

Men blir du plötsligt på fyllan på väg till samlarträffen och i stället hamnar i en krogkö där du råkar i gruff och börjar vifta med dina knivar eller knogjärn, varvid polisen kommer - då är det kört för dig.
Citera
2019-01-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Man har medvetet strävat efter att skriva denna lagtext så begripligt som det nånsin går.

TS>>> Du får inte "överlåta" , d v s: du får vare sig sälja, ge bort eller låna ut knogjärn till någon som är under 21 år gammal.
Du får inte "saluhålla" knogjärn - d v s - du får inte: ha till salu, erbjuda någon att köpa, annonsera ut, eller på annat sätt förbereda försäljning av knogjärn.
Hum.

"... får inte överlåtas till personer under 21 år, eller saluhållas till någon person." Hade varit mer begripligt?

Inte meningen att verka dryg, however. Om det du säger stämmer är det väl bara att glömma tanken, eller, tja, göra ett par till mig själv och kompisar. Samma sak skulle gälla eventuell export?
Citera
2019-01-12, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Hum.

"... får inte överlåtas till personer under 21 år, eller saluhållas till någon person." Hade varit mer begripligt?

Inte meningen att verka dryg, however. Om det du säger stämmer är det väl bara att glömma tanken, eller, tja, göra ett par till mig själv och kompisar. Samma sak skulle gälla eventuell export?

Sälj det som något annat?

https://media.fyndiq.se/product/78/b...3/original.png

https://www.hiprock.se/product/baltesspanne-knogjarn-5

https://www.kamadosumo.se/produkt/kottmorare/

sen kan du också göra något som är få (2-3) delar som inte har instruktion, så personen själv sätter ihop "knogjärnet" men det får väl heta dörrhandtag eller något sånt.
Det är så lagar fungerar, slå sönder muggen och det råkade bli ett knogjärn.
Senast redigerad av rusur 2019-01-12 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in